Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Jalankulkijoita kuoli viime vuonna liikenteessä vähiten koko tutkintahistorian aikana – pyöräilijäkuolemat kasvussa

7:03Liikenteessä kuoli tänä vuonna ennätysvähän ihmisiä – asiantuntija selittää, miksi luvut ovat silti karujaKerroimme jo uudenvuodenaattona vuoden 2019 vähäisistä liikennekuolemista.
Julkaistu 06.03.2020 12:45

MTV UUTISET–STT

Viime vuonna Suomen liikenteessä kuoli kaikkiaan kaksitoista jalankulkijaa, kertoo Onnettomuustietoinstituutti (Oti). Luku on kymmenen vähemmän kuin edeltävänä vuonna ja pienin koko liikenneonnettomuuksien tutkintahistorian aikana.

Polkupyöräilijöitä menehtyi yhteensä 27 eli kahdeksan enemmän kuin edellisvuonna.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien ilmoittamien ennakkotietojen mukaan viime vuonna tapahtui kaikkiaan 220 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta ja niissä kuoli 237 henkeä.

– Yksittäisen vuoden tilastoista ei voi tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä, mutta jalankulkuonnettomuuksien määrä on laskenut tasaisesti jo useiden vuosien ajan. Myönteisen kehityksen taustalla on luultavasti muun muassa ajonopeuksien laskeminen taajamissa. Valitettavasti polkupyöräilyonnettomuudet eivät ole vähentyneet samaan tapaan. Lisää toimenpiteitä esimerkiksi infran kehittämiseksi tarvitaan, arvioi tiedotteessa Otin liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari.

Tieltä suistumiset ja nokkakolarit yleisimpiä

Otin mukaan tyypillisimmät onnettomuudet olivat tieltä suistumisia. Niitä sattui yhteensä 70. Suistumisista suurin osa tapahtui pienemmillä teillä eli seutu- ja yhdysteillä. Nokkakolareita tapahtui lähes yhtä paljon, kaikkiaan 68.

– Liikenneturvallisuustoimenpiteitä suunniteltaessa on tärkeää tarkastella sitäkin, missä ja millaisia onnettomuuksia tapahtuu. Isoille ja pienille teille tarvitaan erilaisia keinoja turvallisuuden parantamiseksi.

Isoilla teillä esimerkiksi keskikaiteet ovat tehokkaita, kun taas pienillä teillä tieympäristöä raivaamalla voidaan lieventää tieltä suistumisten seurauksia, Otin liikenneturvallisuustutkija Salla Salenius sanoo tiedotteessa.

Taustalla on yleensä useita riskitekijöitä

Kuolemaan johtaneista tieliikenneonnettomuuksista moottoriajoneuvo-onnettomuuksia oli 183 ja jalankulkijan tai pyöräilijän kuolemaan johtaneita onnettomuuksia 41.

Onnettomuustutkinnoista selviää, että yli 70 prosentissa kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista taustalla vaikutti jokin kuljettajan tilaan liittyvä riski, esimerkiksi päihteiden käyttö, sairaus tai väsymys.

Vuonna 2018 moottoriajoneuvo-onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista 17 prosenttia ajoi alkoholin vaikutuksen alaisena. Rattijuoppojen aiheuttamien kuolonkolarien osuus oli siten pitkän aikavälin keskiarvoa huomattavasti alhaisempi.

Onnettomuustutkintojen mukaan turvavyö olisi voinut pelastaa 40 prosenttia niistä henkilö- tai pakettiauton kyydissä menehtyneistä, jotka eivät käyttäneet turvavyötä.

Vuoden 2019 luvut ovat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien välittömästi onnettomuuspaikkatutkinnan jälkeen ilmoittamia ennakkotietoja. Vuoden 2018 luvut perustuvat jo valmistuneista tutkinnoista koottuihin tietoihin.

Lisää aiheesta:

Kuolonkolareita vähiten koko 2000-luvulla viime vuonnaLiikenneturmissa kuolleiden määrä oli viime vuonna pienin liki 90 vuoteenKuolemaan johtaneet kolarit vähenivät viime vuonna – määrä jäi ensimmäistä kertaa 2000-luvulla alle kahdensadanTieliikenteessä menehtyi viime vuonna 236 ihmistä – "Tavoite puolittaa kuolemat entistä haastavampi"Liikenteessä kuoli lähes 60 ihmistä alkuvuonna: "Viime vuosi oli paras onnettomuuksien tutkintahistorian aikana"Pyöräturmassa menehtyy usein iäkäs mies – moottoriajoneuvon kanssa kolaroidaan tietä ylittäessä
LiikenneturvallisuusKuolemantapauksetPolkupyörätTalous

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • ma21:01
    Liikenne

    Toimitusjohtajan rattiraivo tallentui videolle – "Meni hermot"

  • 22.11.12:15
    Teppo Vesalainen

    Autoilija! Älä anna talvimyräkän yllättää, vaan toimi näin

  • 21.11.19:28
    Liikenne

    Kun rekankuljettaja Tarutuuli näki pientareella savuavan auton, hän ei epäröinyt: "Totesin, että nyt on tosi kyseessä"

  • 20.11.08:45
    Liikennevalvonta

    Poliisi varoittaa: Tästä talvitouhusta ropsahtaa sakkoja – "Muutamilla kuljettajilla lähtenyt lapasesta"

  • 17.11.15:02
    Hirvikolarit

    Varo hirviä tieliikenteessä – liikkuvat nyt aktiivisesti