Ison tien sortuma ei olisi Suomessa yhtä todennäköinen kuin Ruotsissa – suurin riski jokirannoilla

Maa sortui moottoritien alta Ruotsissa – voiko sama tapahtua Suomessa? 4:06
Asiantuntija kertoo, miten onnettomuus todennäköisesti syntyi.

Väyläviraston geoasiantuntija Panu Tolla sanoo, että Suomen maaperä ei ole yhtä herkkä vastaavalle sortumalle, jollainen tapahtui Länsi-Ruotsissa viikonloppuna.

Göteborgin pohjoispuolella sortui lauantain vastaisena yönä osa moottoritiestä. Useita henkilöautoja ja linja-auto ehti ajaa sortumaan ennen kuin liikenne saatiin katkaistua. Kukaan ei loukkaantunut vakavasti.

Asiantuntija: Syy todennäköisesti juoksusavi

Tollan mukaan on hyvin todennäköistä, että sortuman syynä oli maaperän niin sanottu juoksusavi, joka lähti liikkeelle ja aiheutti maanvyöryn.

– Se on savea, joka on aikoinaan muodostunut sedimentoitumalla. Jäästä on vapautunut ainesta, joka on laskeutunut hyvin suolaisessa meressä pohjaan, Tolla kertoi sunnuntaina.

– Se on sitten aikojen saatossa noussut sieltä pintaan.

Kun tällaisen savimaan suolapitoisuus vähitellen pienenee, saven sidokset alkavat heikentyä. Näin muodostunut juoksusavi on Tollan mukaan herkässä tilassa.

– Kun sitä sopivasti häiritään, savi muuttuu ihan oikeasti juoksevaan muotoon.

Juuri näin todennäköisesti kävi Ruotsissa. Sortumakohta sijaitsee rinteessä, jonka yläosassa on ollut pitkään rakennustyömaa. Lisäksi alueella on viime aikoina satanut runsaasti. Nämä tekijät yhdessä ovat voineet saada juoksusaven liikkeelle.

Suomessa riski jokirannoilla

Tollan mukaan ilmiö ei ole Länsi-Ruotsissa eikä myöskään Norjassa mitenkään tavaton. Juoksusavesta aiheutuneet maanvyöryt ovat esimerkiksi vahingoittaneet asuinalueita länsinaapureissa.

Suomessa Tolla ei kuitenkaan muista tapahtuneen yhtäkään vastaavaa tapausta, jossa esimerkiksi valmis ja käytössä ollut tie olisi sortunut.

– Suomen maaperässä ei ole yhtä herkkää juoksusavea kuin Norjassa ja Länsi-Ruotsissa.

Suomessakin on heikkoja savimaita, etenkin etelärannikolla ja maan lounaisosissa. Tollan mukaan suurin sortumariski liittyy Suomessa tiettyihin jokirantojen savirinteisiin, joissa tapahtuu luonnostaan eroosiota.

– Kun niissä rakennetaan, joudutaan olemaan todella tarkkana, että saadaan perustukset tehtyä ilman paikan sorruttamista.

Lue myös:

    Uusimmat