Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
7:40Finlayson mainoskohun keskellä – miksi lakanat valmistetaan Aasiassa?Finlayson mainoskohun keskellä – miksi lakanat valmistetaan Aasiassa?
Julkaistu 09.08.2019 11:12(Päivitetty 09.08.2019 18:53)

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila aavisti etukäteen, että Helsingin Sanomien kannessa julkaistu mainos tulisi herättämään keskustelua. Mainokseen liittyvä plagiointivihjailu tuli kuitenkin Kurttilan mukaan täysin puskista. 

MTV Uutiset kertoi keskiviikkona suomalaisen tekstiiliyritys Finlaysonin Helsingin Sanomien etusivun mainoksesta, jossa kuittailtiin avoimesti huonekalujätti Ikealle. Mainos herätti runsaasti keskustelua, ja osa kritisoi Finlaysonin mainostamistyyliä mauttomaksi. Samana aamuna Ikea julkaisi oman vastineensa Finlaysonin mainokseen. 

Lue myös: Finlaysonilla provosoiva mainos Helsingin Sanomien kannessa: "Hei Ikea, tehkää perässä" – huonekalujätti iskee viiltävästi takaisin

Keskustelu aiheesta jatkui edelleen, kun mainosalan ammattilainen Timo Iivari nosti LinkedIn-palvelussa esiin Finlaysonin mainoksen samankaltaisuuden Habitatin vuonna 2014 julkaistun Hesari-mainoksen kanssa. 

– Teitte sitten perässä, Finlayson? Toinen näistä mainioista ilmoituksista – tuo kauniimpi – voitti aikoinaan Kultajyvä-kilpailun, Iivari kirjoitti mainoskuvien yhteyteen silmäniskuhymiön kera. 

Ikea kuuli kohumainoksesta etukäteen – nyt jyrähtää Finlaysonin toimitusjohtaja: "Jos pussilakanat maksavat 150 euroa, ei niitä kukaan osta, kun Ikeasta saa 14,99 eurolla"

IKEA FINLAYSON HABITAT MAINOKSET
HS, Finlayson, Habitat

Lue myös: Onko Finlaysonin kohuttu Ikea-kuittailu plagiaatti? Palkittu mainosmies Timo: "Kierrättävät vanhoja lakanoita, joten miksei sitten mainoksiakin"

Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttilan mielestä Iivarin piikittely on hieman lapsellista.  

– Meidän mainoksissamme on yhteistä vain Ikea ja Hesarin etusivu. Mainoksissa puhutaan täysin eri asioista. Aika ihme, jos mainoksessa ei saisi mainita Ikeaa, Kurttila hämmästelee.

Tilanne on Kurttilan mukaan verrattavissa siihen, että Henry Ford olisi aikanaan sanonut Opelille, etteivät he saa valmistaa autoja. 

– Osasimme kyllä odottaa reaktioita, mutta plagiaattisyytökset tulivat täysin puskista. Mainostoimiala on maailman kateellisinta, Kurttila hymähtää. 

Ikea tiesi mainoksesta etukäteen

Kurttilan mukaan "kohumainoksen" tarkoitus oli herätellä suomalaiset ajattelemaan maapallon tilaa ja haastaa isot, globaalit toimijat konkreettisiin tekoihin ympäristön hyväksi. 

– Jos katsotaan maapalloa, niin emme voi olla kovin iloisia. Ei mene kovin hyvin. Halusimme tuoda esiin, että meillä on Finlaysonilla unelma. Olemme jo siirtyneet gots-puuvillaan ja luovuimme muovipakkauksista, Kurttila selventää mainoksen taustoja.

– Halusimme sanoa, että kuvitelkaa, miltä maailma näyttäisi jos isotkin toimijat tekisivät näin. Otimme tähän symboliksi Ikean, hän jatkaa. 

Sosiaalisessa mediassa on jo ehditty epäillä mainoskampanjaa Finlaysonin ja Ikean yhdessä junailemaksi. Onhan Ikea ja Finlayson nyt kaikkien huulilla, joten kyse saattoi aivan hyvin olla nerokkaasta yhteiskampanjasta. Siitä ei kuitenkaan Kurttilan mukaan ollut kyse. 

– Varoitimme Ikeaa kyllä reippaasti etukäteen, että tällainen mainos on tulossa. Olemme sen verran herraskaisia, että lähetimme sen etukäteen nähtäväksi. 

Näin ollen Ikealla oli siis runsaasti aikaa suunnitella sosiaalisen median vastinettaan, jossa huonekalujätti korosti yrityksen vastuullisuutta. Kurttila ei purematta niele Ikean vastinetta.

– He hieman vihersivät itseään. Vastuullisuudella on hintansa. Hintaan 14,99 on mahdotonta tuottaa kovin vastuullisesti. 

"Vaihtoehto on se, että me menemme konkurssiin"

Kun puhutaan tekstiilituotannon vastuullisuudesta, esiin nousee usein myös tuotteiden valmistusmaa. Monet ihmettelivät Finlaysonin Facebook-sivuilla, miten tekstiiliyritys voi puhua vastuullisuudesta, kun iso osa tuotannosta on siirretty ulkomaille. 

– Miten se liittyy vastuullisuuteen, että siirrämme tuotantoa ulkomaille? Vaihtoehto siihen on se, että me menemme konkurssiin. Tuotanto Suomessa on mahdotonta. Meillä kuitenkin ideointi ja 90 prosenttia muusta tuotantoon liittyvästä tapahtuu Suomessa. Kyllä tekstiiliteollisuuden vastuullisuusongelmat liittyvät ihan muihin juttuihin.

Finlayson on tehnyt laskelmat siitä, mitä lakanoiden tuottaminen maksaisi Suomessa. Lukemat ovat melko karut kuluttajan näkökulmasta.

– Tuotteiden hinta kolminkertaistuisi. Jos pussilakanat maksavat 150 euroa, niin ei niitä kukaan osta, kun Ikeasta saa 14,99 eurolla. 

Kurttila muistuttaa, että vastuullisuutta on myös se, ettei päästä yritystä konkurssiin ja pystyy takaamaan työntekijöille palkanmaksun. Raaka fakta on se, että tekstiiliala on globalisoitunut jo kymmeniä vuosia sitten. 

– Pitäisikö meidän marginalisoida itsemme eliittiryhmän eliittituotteeksi? Samalla Henkkamaukat, Zarat ja muut rynnivät tänne ja käyttävät valtavaa globaalia ostovoimaansa. Me katoaisimme maapallolta hetkessä ja tänne jäisi vain globaalit, isot brändit.

Mallia suhtautumiseen Ruotsista?

Ulkomailla tuottaminen ei tarkoita automaattisesti vastuutonta tuotantoa. Finlayson esimerkiksi sitoutuu käyttämään ulkopuolisia auditoijia, jotka valvovat työolosuhteita ja luovat niihin standardit. Jos epäkohtia havaitaan, ne korjataan ja seuraavaksi mietitään, halutaanko yhteistyötä kyseisen yrityksen kanssa enää jatkaa. 

Kurttila toivookin, että suomalaiset ottaisivat mallia ruotsalaisilta, mitä tulee asioiden suhtautumistapaan. 

– Ruotsissa kukaan ei ihmettele, miksi Ikean tai Henkkamaukan tuotanto on ulkomailla, vaan ollaan ylpeitä omista.

– On tärkeää, että me pärjäämme isojen, globaalien brändien puristuksissa. Jos jokainen tekstiiliyritys siirtäisi tuotantonsa omiin maihinsa, ekokatastrofi kiihtyisi entisestään. 

Mitä mainoskohusta jäi käteen?

Kaiken kaikkiaan Kurttila on kuitenkin iloinen, että Helsingin Sanomien etusivun mainos herätti toivotulla tavalla keskustelua. Suomalaisten yritysten ongelma on Kurttilan mukaan se, että pelatään liikaa negatiivista palautetta.

– Minulla on tutkijan tausta, joten osaan suhtautua viileästi näihin kohuasioihin. Kohut ovat vain pintaa. Suomessa on paljon enemmän rakkautta kuin vihaa, viha vain nousee helpommin pintaan somessa. Ilkeily on pintakohinaa ja tiedän, että suurin osa ajattelee meidän tekevän tärkeää työtä. 

Finlaysonin mainoksen tavoite oli korostaa, että designin tehtävä on myös parantaa ihmisen elämää, ei pelkästään kaunistaa. 

– "Pitäkää suunne kiinni ja tehkää nättejä asioita" – emme voi suhtautua asioihin niin. Meidän on pakko uskoa, että saamme maailmasta paremman paikan.

Lisää aiheesta:

Dokumenttipaljastus Shein-vaatebrändistä: 18-tuntisia työpäiviä olemattomalla palkalla – tiesitkö näitä epäkohtia naurettavan halpoja vaatteita myyvästä verkkokaupasta?Kuukautissuojia valmistava suomalaisyritys joutui aktivistin "silmätikuksi" – Vuokkoset yllätti hauskalla vastareaktiollaan: "Toivottavasti tykkäät"Yli 80 Makia-vaatebrändin nimikettä ottanut inspiraationsa muualta – Makian johto avaa suunsa plagiointisyytöksistä: "Nämä kohutapaukset eivät ole kopioita, vaan meidän versioitamme" Muistatko Finlaysonin ja Ikean nokittelun? Pieneltä suomalaisyritykseltä viiltävä kuitti tekstiilijättien taistoon: ”Ei se näin ole”Onko Finlaysonin kohuttu Ikea-kuittailu plagiaatti? Palkittu mainosmies Timo: "Kierrättävät vanhoja lakanoita, joten miksei sitten mainoksiakin" Finlaysonilla provosoiva mainos Helsingin Sanomien kannessa: "Hei Ikea, tehkää perässä" – huonekalujätti iskee viiltävästi takaisin
IKEAMainontaLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

IKEA
  • 3.10.00:01
    Yritykset ja brändit

    Teslan maine suomalaisten silmissä romahti – Shein ja Temu huonomaineisimmat yhtiöt

  • 2.7.08:46
    Kauppa

    Katso kuvat: Kopioiko Biltema törkeästi Ikeaa?

  • 11.6.10:22
    Takaisinvedot

    Lopeta tämän Ikea-tuotteen käyttö heti

  • 5.4.22:51
    Ruotsi

    Ikean tehtaalla räjähti – tulipalo saatu vihdoin hallintaan

  • 5.3.08:21
    Takaisinvedot

    Ostitko näitä tuotteita Ikeasta? Lopeta käyttö heti!