Finlaysonilla provosoiva mainos Helsingin Sanomien kannessa: "Hei Ikea, tehkää perässä" – huonekalujätti iskee viiltävästi takaisin

Suomalainen tekstiiliyritys Finlayson kuittailee Helsingin Sanomien kannessa keskiviikkona julkaistussa mainoksessa ruotsalaiselle huonekalujätti Ikealle. 

Finlaysonin tuoreessa mainoksessa lähetetään kuittaileva viesti Ikealle.

Helsingin Sanomien kannessa julkaistun mainoksen fontti mukailee Ikean käyttämää fonttia ja väreinä ovat keltainen ja sininen, Ikean värit.

Mainos siis hämmentää lukijaa Ikean brändiä mukailevalla ulkonäöllä ja viestii samalla Finlaysonin tekevän asiat huonekalujättiä paremmin. 


HS-kansi

Yllä oleva kuva on kuvakaappaus Helsingin Sanomien näköislehdestä. 

Finlaysonin mainoksen retoriikka rinnastaa myös kauneuden ja ekologisuuden toisiinsa. Mainoksen valkoisessa tekstissä lukee, että Finlayson pakkaa lakanansa jatkossa kartonkiin muovin sijasta ja siirtyy käyttämään GOTS-sertifikoitua luomupuuvillaa. Finlaysonin verkkosivuilla taas puhutaan tavallisen puuvillan käytön vähentämisestä. Ikea taas sanoo sivuillaan sitoutuneensa kestävämmän puuvillan käyttöön. 

Mainos puhuttelee Ikeaa "tekstiilijättinä", mikä sekin luo todennäköisesti arvolatautuneita mielleyhtymiä massatuotantoon mainoksen lukijan mielessä.

Mainoksessa Finlaysonia puolestaan kutsutaan "pieneksi yritykseksi". 

Ikea vastasi Finlaysonin kuittailuun

Huonekalujätti Ikea ei suinkaan jäänyt sanattomaksi, vaan vastasi Finlaysonille Facebookin välityksellä jo aamulla.

Ikea julkaisi Facebook-sivuillaan kuvan Tovsippa-lakanoistaan ja kertoi Finlaysonin lailla valmistavansa kauniita lakanoita. Lisäksi Ikea kertoi yksityiskohtaisesti vastuullisesta tuotannotaan. Kun Finlayson kehotti Ikeaa omassa mainoksessaan "tekemään perässä" , Ikea vastaa asiaan toteamalla "tehdään yhdessä". 

Ikean Facebook-sivuilla on käynnissä keskustelu Finlaysonin kuittailusta ja Ikean vastineesta. Osa on sitä mieltä, että Finlaysonin mainos oli mauton.

– Hesarin etusivun mainos auttoi tekemään päätöksen kiertää Finlaysonin liikkeet kaukaa, eräs Facebook-käyttäjä kirjoittaa.

– Se pieni präntti oli hyvä. Iso huono, nolo. Omalla tavallaan hauska, mutta hyvän maun vastainen oikeasti käyttää, toinen jatkaa.

Osa epäilee, että kyse olisi jopa Finlaysonin ja Ikean yhdessä suunnittelemasta mainoskampanjasta. Eräs Facebook-käyttäjä on kuitenkin kommentillaan niin sanotusti asian ytimessä:

– Hei Ikea! Tehkää pussilakanoihinne käden reijät sinne yläpäähän niin vältyttäisiin monilta hampaiden kiristyksiltä.

Lähteet: Finlayson.fiIkea

Lue myös:

    Uusimmat