Helle sinkauttaa jäätelönmyynnin heti kattoon

Tuleva pitkä viikonloppu yhdistettynä aurinkoa lupaavaan sääennusteeseen - siinä syyt jäätelönmyyjien riemuun.

- Jäätelön myynti pomppaa heti, kun lämpö ulkona nousee, kertoo Ingman Jäätelön myynti- ja markkinointijohtaja Katariina Enholm.

Suomi on siitä outo jäätelömaa, että me tykkäämme muita sokerittomammasta, kylmemmästä ja maitomaisemmasta jäätelöstä. Lisäksi syömme jäätelöä myös talvisin.

- Suomalaisen jäätelön suutuntuma on kylmempi kuin muualla Euroopassa, sillä jäätelöstä kahdeksankymmentä prosenttia tehdään kermasta. Se maistuu silloin pakastettuna kylmemmälle, sanoo Suomen Nestlén liiketoimintajohtaja Jouni Palokangas.

Myös Enholmilla on selkeä käsitys pohjoisen Euroopan jäätelömieltymyksistä.

- Ruotsalaiset tykkäävät paljon makeammasta jäätelöstä kuin suomalaiset. Ja suomalaiset rakastavat lakritsijäätelöä, mikä ei esimerkiksi Baltian maissa toimi ollenkaan, kertoo Enholm.

Sekä Ingmanin että Nestleen jäätelöistä 60 prosenttia myydään touko-elokuussa.

Ingman ei tuo kesämarkkinoille varsinaisesti uutuuksia, vanhoja tuttuja jäätelöitä on vain muokattu uuteen uskoon.

- Kingis-puikko täyttää tänä kesänä 30 vuotta ja sen kunniaksi sitä saa nyt myös päärynän, toffeen ja mansikan makuisena, sanoo Enholm Ingmanilta.

Hän kertoo Kingiksen olleen aikoinaan iso innovaatio suomalaisessa jäätelömaailmassa: jäätelön sisällä oli suklaasydän ja päällä ennennäkemätön metallinen kääre.

Nestlé on tuonut kesän jäätelömarkkinoille yli kymmenen uutuutta.

- Niistä suurin myyntihitti on jo nyt ollut Marianne-tuutti, kertoo Jouni Palokangas.

Uutuuksia markkinoidaan, mutta toisaalta suomalaiset ovat hyvin uskollista jäätelökansaa myös maun suhteen.

- Vanilja, suklaa ja mansikka, sanovat jäätelöjohtajat.

Jäätelönsyöjistä käydään tulevanakin kesänä kovaa taistelua. Mukana on Ingmanin ja Nestléen lisäksi myös muun muassa Unilever GB Glace ja Ben&Jerry's -tuotteillaan.

Lue myös:

    Uusimmat