Hätäkeskuspäivystäjä kuittasi lähes 700 puhelua aiheettomaksi ja katkoi soittoja tahallaan – sai tuomionsa

Hätäkeskuspäivystäjä voi joutua uskomattomiin tilanteisiiin – Päivi avusti synnytyksessä puhelimitse jouluaattona 2:45
Video kertoo: Hätäkeskuspäivystäjät voivat joutua toinen toistaan uskomattomampiin tilanteisiin

Varsinais-Suomen käräjäoikeus on tuominnut nelikymppisen hätäkeskuspäivystäjänä työskennelleen miehen sakkoihin virkavelvollisuuden rikkomisesta.

Rikokset tapahtuivat alkuvuonna 2018. Mies tuomittiin maksamaan 50 päiväsakkoa, jotka hänen tuloillaan tekivät 2 250 euroa. 

Käräjäoikeus katsoi miehen tahallisesti rikkoneen hätäkeskuspäivystäjien työskentelyohjeita ja laiminlyöneensä niitä. Mies muun muassa kirjasi täysin aiheellisia hätäsoittoja virheellisiksi tai tahattomiksi soitoiksi. Moni hänen vastaanottamistaan puheluista katkesi kummallisesti.

Lisäksi mies jätti toisinaan soittamatta takaisin hätäkeskukseen soittaneille avuntarvitsijoille.

Hätäkeskuksen järjestelmän mukaan miehen tekemät takaisinsoitot olivat niin lyhyitä, etteivät ne olleet ehtineet edes kytkeytyä vastaanottajan puhelimeen siten, että puhelin alkaisi soida.

Päivystäjälle oli myös tullut useita hätäpuheluita, joissa oli annettu tarpeeksi lisätietoja avun hälyttämiseksi, mutta mies ei siitä huolimatta ollut lähettänyt apua.

Hän oli ainoastaan kuitannut tehtävät päättyneiksi. 

Piti taskupuhelua auki

Eräässä yöaikaan tulleessa puhelussa soittaja kertoi tyttärensä itsetuhoisesta käytöksestä, mutta puhelu oli katkennut. Päivystäjä oli soittanut ilmoittajalle takaisin tuloksetta. Tämän jälkeen hän oli kirjannut puhelun tehtävälajiksi "virhe tai tahaton soitto" ja jättänyt tehtävän käsittelyn kesken.

Toinen päivystäjä oli ottanut asian hoitaakseen. 

Kerran päivystäjä oli vastaanottanut taustamelun perusteella ilmiselvän taskupuhelun, mutta piti linjaa auki lähes pari minuuttia. Hätäkeskukseen kuulumaton yhteydenotto tulisi päättää mahdollisimman nopeasti.

Todistajana kuultu henkilö oli huhtikuussa 2018 huomannut, ettei mies ollut ottanut saapuvaa puhelua vastaan, vaikka hänellä ei näyttänyt olevan muutakaan tehtävää työn alla. Lisäksi hän oli kirjautunut vastausjärjestelmään poissaolevaksi ja kirjautunut takaisin vasta, kun toinen päivystäjä oli vastaanottanut puhelun.

658 "tahatonta soittoa"

Miehelle oli alkuvuonna 2015 noin neljän kuukauden aikana tullut kirjaustensa mukaan 658 kappaletta virheellisiä tai tahattomia soittoja. Muilla päivystäjillä vastaava määrä vaihteli 521 ja 381 soiton välillä.

Hätäkeskuspäivystäjä kiisti syytteet virkavelvollisuuden rikkomisesta ja vetosi muun muassa tekniseen järjestelmävikaan. 

Käräjäoikeuden tuomiolauselman mukaan miehen toimintaa ei voitu vahingollisuutensa vuoksi pitää kokonaisuutena arvostellen vähäisenä. 

– Hätäilmoituksen asianmukaisen käsittelyn laiminlyönti saattaa aiheuttaa vaaraa henkilöiden hengelle tai terveydelle, jos apua ei hälytetä paikalle sitä tarvitsevalle.

Tuomio ei ole vielä lainvoimainen, sillä siitä voi valittaa hovioikeuteen.

Lue myös:

    Uusimmat