Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Harmittaako parkkipaikkakolhu? Tällä menetelmällä säästät satoja euroja

Julkaistu 28.03.2018 23:22
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Auton pintoihin tulevien kolhujen korjaaminen on perinteisin menetelmin varsin kallista puuhaa. Pienet kolhut voi oikaista usein myös nopeasti ja ilman maalaamista PDR-menetelmällä.

Liikenteessä olevissa autoissa näkee paljon pieniä käytön jälkiä. Ihmiset myös suhtautuvat hyvin eri tavoin auton käyttöön, ja kaikki eivät välttämättä edes kiinnitä huomiota erilaisiin jälkiin. Toisia nämä kuitenkin häiritsevät ja ne on saatava korjattua.

Useimmat pienistä kolhuista pystytään korjaamaan perinteiseen maalaukseen verrattuna nopealla ja kustannustehokkaalla PDR-menetelmällä. Lyhenne tulee sanoista Paintless Dent Repair, mikä vapaasti käännettynä tarkoittaa kolhun korjaamista ilman maalaamista. Menetelmässä kolhu oikaistaan jäljen taustapuolelta painelemalla ja ulkopuolelta liiman avulla vetämällä.

Pienikin kolhu näkyy hyvässä valossa ikävästi tasaisessa kyljessä.

Pääsimme seuraamaan pienen, mutta ikävän näköisen parkkipaikkakolhun oikaisua pelti- ja kolarivaurioiden korjaamiseen erikoistuneelle Autoklinikalle. Perinteisesti PDR-menetelmä sopii noin kahden euron kolikon kokoisten kolhujen oikaisuun, mutta jokainen tapaus luonnollisesti arvioidaan tapauskohtaisesti. Normaalia haastavamman tästä tapauksesta teki kolhun sijainti, joka ei mahdollistanut yleisintä reittiä koukkujen viemiseksi kolhun taakse. Yleisimmin ovessa olevien kolhujen taustapuolelle pääsee käsiksi ikkunan vierustaa hyödyntäen.

Ulosvetäjällä saadaan hoidettua osa oikaisusta.

Tällä kertaa oikaisu aloitettiin kuumaliimalla ja ulosvetäjällä. Kyseessä on tätä tarkoitusta varten spesifioitu liima, joten tätä ei kannata ryhtyä kokeilemaan kotona normaalilla kuumaliimalla. Painauman koosta ja muodosta riippuen valitaan parhaiten tilanteeseen sopiva työkalu, joka kiinnitetään maalipintaan liiman avulla ja aloitetaan työstäminen ulosvetäjällä.

Työstäminen tapahtuu kolhun molemmin puolin.

Muutaman vedon jälkeen jälki on jo tasoittunut jo merkittävästi, mutta virheettömään lopputulokseen pääseminen vaatii taustapuolen työstöä. Tällä kertaa sinne päästään käsiksi takavalon takaa löytyvän huoltoaukon kautta. Korjausta suorittavalla Juha Heiskasella on yli 10 vuoden kokemus PDR-menetelmästä, ja tänä aikana eri merkkien valojen- ja paneelien kiinnitykset ovat tulleet tutuiksi. Etäisyys kolhulle on sen verran pitkä, että yleisimpien työkalujen sijaan nyt on tarve käyttää hieman pitempiä ja järeämpiä oikaisukoukkuja.

Oikaisuun ei ole varsinaisesti mitään erityiskikkoja, vaan toiminta on pinnan hallittua muokkaamista. Välillä pinta jopa pullistuu ulospäin, jotta kaikki kohdat saadaan tuotua alkuperäiseen tasoon. Tarvittaessa pintaa tasoitetaan myös ulkopuolelta naputtamalla maalipintaa hartsista valmistetulla tapilla.

Tarvittaessa pintaa naputetaan ulkopuolelta takaisin päin hartsista valmistetulla tapilla.

Työstämisen jälkeen Heiskanen viimeistelee työn vielä kevyellä kiillotuksella, jolla saadaan häivytettyä maalipinnan pienet vauriot. Tämän jälkeen jälkeä on käytännössä enää mahdoton löytää. Todisteena ovat vain ennen korjausta otetut valokuvat.

Nopea, kustannustehokas ja ympäristöystävällinen

Esimerkkitapauksen kaltaisen kolhun oikaisun kustannukset perinteisen menetelmin olisi vaatinut ison kylkipalan hionnan, paikkauksen ja maalauksen. Aikaa olisi mennyt muutama päivä ja kustannukset olisivat helposti nousseet nelinumeroisiin summiin. PDR-menetelmällä aikaa kului vajaa kaksi tuntia ja kustannukset ovat täysin eri luokkaa.

– Kustannuksissa liikutaan PDR:n osalta noin 150 eurossa. Hintaero perinteisillä menetelmillä tehtäviin korjauksiin voi olla yllättävänkin suuri, puhutaan usein sadoista euroista, kertoo PDR-oikaisuun erikoistunut Heiskanen.

Nopeuden ja kustannussäästön lisäksi PDR-menetelmän eduksi on huomioitava ympäristöystävällisyys. Maalien tuottamisen ja maalaamisen aiheuttavat ympäristöhaitat jäävät kokonaan pois.

Lopputulosta ei voi kuin ihailla.

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin uudet 15. tuotantokauden jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.

Lisää aiheesta:

Sunnuntain raekuurot vaurioittivat jopa satoja autoja – lommojen korjaamiseen on mullistava menetelmä: "Supergurutyötä"Moni suomalainen ajaa kolhuisella autolla – siitäkin huolimatta, että lommojen oikomiseen olisi yllättävän halpa ratkaisuJoka kolmas suomalainen kujalla: Milloin tuulilasin kiveniskemän voi korjata, ja koska koko lasi on vaihdettava?Parkkihallit ahdistavat erityisesti nuoria kuskeja – tällaisten lommojen korjaaminen on helppoa, halpaa ja nopeaaErikoiskoeajossa uuden elämän saanut Nissan JukePyyhkijänsulkia on monenlaisia – näillä vinkeillä valitset oikeanlaiset sulat ja pidät ne kunnossa
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 14:54
    Politiikka

    Eduskunta äänesti: romutuspalkkio tulee voimaan ensi vuoden alusta

  • 14:12
    Tulipalot

    Hybridi-Audi leimahti kesken latauksen – Tampereen parkkihallipalo teki valtavaa tuhoa

  • Eilen16:55
    Moottorikelkat

    Omistatko moottorikelkan? Varmista yksi asia – muuten vaarana "huomattavat kulut"

  • ma10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää