Gripen-hävittäjän esittelytilaisuudessa Satakunnan lennostossa Pirkkalassa yllätyttiin, kun kone ei noussutkaan taivaalle. Suomen ilmavoimien seuraavaksi hävittäjäksi ehdolla oleva ruotsalainen Saab Gripen E ei tehnyt testilentoa huonon sään vuoksi.
Paikalle oli kutsuttu toimittajia, jotka eivät päässetkään näkemään hävittäjän kiitoa taivaalla. Pirkkalassa oli tänään pilvistä ja taivaalta tuli rännän sekaista lunta – tavallinen suomalainen talvisää siis. Eikö hävittäjän pitäisi suoriutua moisesta?
– Eilen kyllä Gripen osoitti, että se pystyy lentämään talvisessa säässä. Kyse on siitä, että pitää evaluoida eri sensoreita, puolustautui Saabin Suomen-johtaja Anders Gardberg MTV Uutisten haastattelussa.
Siksikään lentoon ei yhtiön mukaan lähdetty, koska optiset tutkajärjestelmät ovat vielä kehitysvaiheessa.
– Infrapunasensorit vaativat näköyhteyden. Tällä säällä minkään koneen sensorit eivät toimisi, arvioi Gardberg.
Lue myös: Ilmavoimat testaa Hornet-seuraajat Suomessa – asiantuntija arvioi niistä ensimmäisen: "Eurofighter ei vielä täytä yhtä vaatimusta"
Testilennon suorittaminen olisi ollut myös useammalla paikkakunnalla toteutettava kokonaisuus, joten pelkästään Pirkkalan säätila ei ollut ratkaiseva.
– Ilmavoimilla on testikenttiä useammalla paikkakunnalla Etelä-Suomessa, joten kunkin paikan säätilalla oli merkitystä tämänpäiväiselle testitilanteelle, selventää Satakunnan lennoston komentaja Aki Heikkinen.
Heikkisen mukaan lopullisen päätöksen testilennon perumisesta teki Saab. Yhtiön edustajan mukaan kyse oli yhteispäätöksestä.
– Se tehtiin yhteispäätöksellä vähän ennen toimittajien tuloa, Gardberg sanoo.
Nyt odotetaan sään parantumista, jotta Gripenin koelentoja voidaan toteuttaa Pirkkalassa lähipäivinä. Kaikkiaan Suomella on viisi hävittäjäehdokasta.
Gripen putosi Sveitsin hävittäjähankkeen ulkopuolelle
Gripen-hävittäjät ovat joutuneet vastoinkäymisiin aikaisemmissakin hävittäjävertailuissaan. Gripen E ei valmistunut ajoissa viime kesänä pidettyyn Sveitsin hankkeeseen, joten se putosi ehdokasasettelun ulkopuolelle, vaikka oli jo kertaalleen ehtinyt tulla valituksi Sveitsin seuraavaksi hävittäjäksi.
Saab ei näe tässä yhteyttä Suomen hankkeeseen.
– Sveitsin prosessi oli erilainen kuin Suomessa. Karrikoidusti voisi sanoa, että he olivat ostamassa auton vuonna 2025, mutta halusivat koeajaa sen tänä päivänä, maajohtaja Anders Gardberg kuvailee.
– Suomessa on mielestäni ymmärretty, että Sveitsi teki omat päätöksensä, Suomi tekee omansa.