Ilmavoimat testaa Hornet-seuraajat Suomessa – asiantuntija arvioi niistä ensimmäisen: "Eurofighter ei vielä täytä yhtä vaatimusta"

MTV tutustui Eurofighter Typhoon -hävittäjään –"pystyy nousemaan pystysuoraan kuin raketti" 3:57

Ilmavoimat testaa Hornet-hävittäjien seuraajaehdokkaat Suomessa tässä ja ensi kuussa. MTV Uutiset arvioi asiantuntijan kanssa jokaisen ehdokkaan erikseen, ja ensimmäsenä tulikokeeseen joutuu yhteiseurooppalainen Eurofighter Typhoon.

– Eurofigherin suunnittelu ilmaherruuskoneeksi alkoi 1980-luvulla. Vasta 2010-luvulla tulivat muut ominaisuudet. Kone on erittäin nopea ja pääsee korkeimmalle ehdokkaista, ja sen teho-painosuhde on paras. Sen vahvuuksiin kuuluu myös kypäränäyttö, pimeänäkö ja asevalikoimasta tulee todella nykyaikainen, luonnehtii Eurofighteria toimittajakirjailija Pentti Perttula Siivet-lehdestä.

Video: Hornetin viisi seurajaaehdokasta vertailussa – kaikki hävittäjät testataan kahden kuukauden sisällä

Hornetin viisi seurajaaehdokasta vertailussa – kaikki hävittäjät testataan kahden kuukauden sisällä 0:58

Eurofighter Typhoon on yleiseurooppalainen hävittäjä, jota valmistavat brittiläinen BAE Systems, Airbus ja Leonardo.

Kun konetta ryhdyttiin alunpitäen suunnittelemaan, oli vielä kylmän sodan aika, mutta Neuvostoliiton hajoaminen muutti strategisia tarpeita. Eurofighter osallistui toisen Suomeen ehdolla olevan koneen Dassault Rafalen kanssa tosioperaatioihin Libyassa 2011.

– Ranska osallistui alussa Eurofighterin kehittelyyn, mutta lähti sitten omille teilleen Rafalen kanssa, Perttula sanoo.

Epäilyja käyttöiästä

– Eurofigherin huoltokustannukset ovat korkeita, mutta niitä yritetään koko ajan pienentää.

Perttulan mukaan toinen huono puoli on koneen lentoranka, eli runko.

–Se on sertifioitu tällä hetkellä vain 6 000 tuntiin. Suomi hakee konetta, jossa luku olisi 8 000 tuntia, jotta se riittäisi 30 vuoden käyttöikään ja se ei riitä, Perttula huomauttaa.

– Tuntimäärää yritetään kuitenkin nostaa ja uudelleensertifiointi on todennäköisesti käynnissä.

– Eurofighter saavuttaa konetyyppinä huippunsa 2025-30, ja mikä sen kehitypotentiaali sen jälkeen on, on mielestäni se isoin kysymys. Brittien mukaan saksalaisosapuolella on kehityshalua, Perttula tiivistää.

– Pääkäyttäjä, brittien Royal Air Force on todennäköisesti luopumassa siitä 2040-luvulla, ja kun Suomen pitäisi pystyä käyttämään sitä 2050-luvun loppuun asti, niin se tarkoittaa, että varaosatuonto jossain vaiheessa hiipuu.

Muut Suomeen ehdolla olevat koneet tulevat testiin seuraavassa järjestyksessä: Dassault Rafale, Jas Gripen, Locheed Martin F35 ja Boeing Super Hornet.

Lue myös:

    Uusimmat