Matkustajien häiriökäyttäytyminen lentokoneissa on lisääntynyt kaikkialla maailmassa, kertoo Trafin johtava asiantuntija.
Matti Tupamäen mukaan ilmiö johtuu pääasiassa lentoliikenteen matkustajamäärien lisääntymisestä. Osa voi selittyä myös sillä, että lentoyhtiöiden herkkyys raportoida häiriöistä on lisääntynyt ja sillä, että koneiden koko on kasvanut.
– Matkustajamäärissä on kasvua joka puolella. 2000-luvun puolivälin paikkeilla lentoliikenteen matkustajamäärät kasvoivat merkittävästi Lähi-idän alueen niin sanottujen öljyvaltioiden isojen lentoyhtiöiden tullessa markkinoille voimalla. Noin 2010-luvun alusta lähtien Aasian liikenne on lisääntynyt seuraavana isona alueena. Tällä hetkellä kasvu on nopeinta Kiinan alueella, Tupamäki sanoo.
Esimerkiksi Kiinassa ollaan tilanteessa, jossa osa matkustaa vasta ensimmäisen kerran eläessään. Matkustamisen lisääntymistä selittää elintason nousu.
Känni päälle
Tupamäki kertoo, että merkittävä syy häiriökäyttäytymiselle on sama kuin maan kamarallakin.
– Merkittävään osaan tapauksista liittyy alkoholi. Häiriökäyttäytymistä tapahtuu loma- ja reittilennoilla. Osa lentoyhtiöistä on jopa vähentänyt alkoholitarjoilua.
Koneet ovat Tupamäen mukaan yhä suurempia, millä on osaltaan vaikutusta ongelmien syntyyn.
– Kun koneessa on 100 matkustajan sijaan 300, koneessa on yhä todennäköisemmin henkilöitä, joilla on jonkinlaisia ongelmia.

