VW:n päästöskandaalin seurauksena 47-vuotias koneinsinööri Oliver Blume löysi itsensä viime vuoden lokakuussa Porschen pääjohtajan tuolista, kun Mathias Mülleristä tuli koko VW-konsernin johtaja. Porschen lisäksi Blumella on kokemusta myös Audeista, Seateista ja Volkswageneista.
Porsche ylitti jo lokakuussa vuoden 2014 tuloksen. Teidän täytyy olla tyytyväinen vuoteen 2015?
– Porsche myi vuonna 2015 reilusti yli 200 000 autoa, joka on luonnollisesti kaikkien aikojen ennätys. Myytyjen autojen määrä ei sinänsä ole kuitenkaan meidän tavoitteemme; tärkeämpiä lukuja ovat liikevoitto ja tuottavuus. Tavoitteena on Porschen arvon kasvattaminen.
Kiina on nykyisin Porschen tärkein markkina-alue, myitte siellä viime vuonna 49190 autoa. Miltä tulevaisuus Kiinassa näyttää, nyt kun Kiinan talous on jäähtymään päin?
– Kiinan automyynti kasvaa vahvasti jatkossakin, vaikka hulluimmat kasvun vuodet ovatkin ehkä nyt takana. Heilahtelua esiintyy lyhyellä aikavälillä varmasti, mutta Kiina on kuitenkin poliittisesti ja taloudellisesti vakaa maa. Olemme siksi optimistisia tulevaisuuden suhteen. Cayenne ja Macan myyvät Kiinassa hyvin, joten tavoitteena on myydä jatkossa entistä enemmän myös urheilullisempia malleja. Siksi järjestämme tänä vuonna Porsche Carrera Cupin Aasiassa sekä avaamme Porschen ajokoulutuskeskuksen Shangaihin aivan F1-radan tuntumaan. 911:llä tulee olemaan iso rooli Kiinassa tulevina vuosina.





