Frank Williamsin puheille kutsuttu suomalaissponsori luuli tallipomon pyytävän vain lisää rahaa – keskustelu osoitti, mistä F1-legenda ansaitsi ritarin arvonsa

Hitsausteknologiaan keskittyneen Kemppi-yhtiön toimitusjohtajana F1-sponsorointiin mukaan lähtenyt Anssi Rantasalo koki Unkarin GP:n 2013 varikolla hetken, joka osoittaa hyvin, miksi sunnuntaina edesmennyt Frank Williams todella ansaitsi Sir-arvonimensä.

Kemppi Oy tuli Williamsin sponsoriksi Valtteri Bottaksen mukana tuettuaan nuorta suomalaiskuskia aina karting-ajoista lähtien.

Ensimmäinen kausi 2013 oli Williamsille sen historian siihen asti huonoin, kun Renault-moottorilla tuossa vaiheessa kisanneet tallin kuljettajat Bottas ja Pastor Maldonado kamppailivat radalla lähinnä toisiaan vastaan.

Ennen kesätaukoa toimitusjohtaja Rantasalo sai Unkarin GP:ssä kutsun tallipäällikkö Frank Williamsin puheille. Odotuksena oli, että ongelmiin joutunut tallipomo pyytää sponsorilta lisää rahaa, mutta keskustelu yllättikin Rantasalon täydellisesti.

Anssi Rantasalo kertoi tarinan keskustelustaan Frank Williamsin kanssa C Moren F1-studiossa vuonna 2018. Tarinan voi kuunnella jutun videolta.

Keskustelun päätteeksi Rantasalo ja Williams tekivät sinunkaupat.

– Muistan ikuisesti, kun hän teki sen toteamalla: ”Sovitaan niin, että tästä eteenpäin olen ’Sir’ kuningattarelle, mutta en sinulle”, sanoo vuoteen 2017 Kemppiä johtanut Rantasalo nyt.

– Tsekkasin silloin meidän Englannin yhtiömme tilintarkastajalta, että mitä hän ajattelee tuosta kommentista, niin hän totesi vain, että aika hieno ele. Tyypillistä sellaiselle miehelle, joka on arvonimen Sir ansainnut.

Frank Williams lensi sopimuksen jälkeen Suomeen

Kemppi oli Bottaksen mukana läpi pienempien formulaluokkien, mutta suomalaisyhtiölle loikkaus formula ykkösiin oli suuri askel – ja lopulta varsin helppo sellainen.

Williamsin osakkaana toiminut nykyinen Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff oli mukana keskusteluissa, mutta Frank Williamsin Rantasalo tapasi vasta neuvotteluiden päästyä maaliin.

– Siitä pidettiin sitten Helsingissä tiedotustilaisuus, johon Frank tuli itse paikalle. Se jo, että hän tuli sinne, osoitti sitä, että hän arvosti sitä, mitä olimme tehneet, Rantasalo muistelee lämmöllä.

– Hän otti homman tosissaan, ja tykkäsi Suomesta. Hänen matkustamisensa ei ollut kuitenkaan mikään itsestäänselvyys, ja eteenkin silloin loppuaikoina hän vähensi sitä. Hän halusi tulla silloin Suomeen, ja se oli minusta hieno ele.

Sponsorin laitteet apuna Bottaksen MM-pisteissä

Yhteistyö oli alusta alkaen muutakin kuin perinteistä sponsorointia. Kemppi sai samalla tehtyä hitsausteknologiaansa tunnetuksi F1-varikolla. Tästä kumppanuudesta jäi jälki myös Bottaksen ensimmäiseen pistesuoritukseen Yhdysvaltain GP:ssä 2013.

– Olin silloin itse Austinissa paikalla. Se jäi senkin takia mieleen, että Pat Symonds oli tullut silloin tekniseksi johtajaksi, ja hän oli ensi töikseen esittänyt, että osa ongelmaa saattaa olla se, miten pakokaasut virtaavat sen jälkeen, kun ne tulevat pakoputkesta ulos, Rantasalo kertoo.

– Austinissa he muuttivat sitä ja tekivät uudet pakoputket. Siinä vaadittiin hitsaustakin, ja taisin todeta sen skaban jälkeen, että näissä pisteissä oli hitsausteknologiakin mukana.

– Se oli oikeastaan se juju siinä, että se oli muutakin kuin kaupallista yhteistyötä. Siellä itse asiassa hitsattiin kaikki vaativat hitsaukset meidän koneillamme. Ja ne koneet ovat varmaan vieläkin käytössä siellä, hän jatkaa.

Myös Kempin sisaryhtiö Kempower oli vahvasti yhteistyössä Williamsin kanssa sähkoautojen kennoston kehittämisessä jo paljon ennen nykyistä asemaansa sähköautojen latausteknologian markkinoilla.

Williamsin sponsoroinnin Kemppi Oy lopetti vuonna 2015.

Juttua korjattu klo 9.28: Kempower on Kempin sisaryhtiö, ei tytäryhtiö. Kempower ja Kemppi ovat molemmat Kemppi Group Oy:n tytäryhtiöitä.

Lue myös:

    Uusimmat