Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Formula ykkösten kalmansirkus teki tuhoja 1970-luvulla – suomalaisten vävy oli yksi uhreista

Julkaistu 21.05.2020 09:02

MTV URHEILU – STT

Urheilutietokilpailujen suosittu kysymys on, ketkä suomalaiset ovat vastaanottaneet palkinnon formula ykkösten maailmanmestaruudesta? Nimet Keke Rosberg, Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen muistuvat mieleen nopeasti, mutta neljännen miettiminen vie hetken kauemmin.

Joku saattaa tarjota Nico Rosbergia, mutta nuorempi Rosberg sompasi formulaansa Saksan lipun alla. Neljäs, tai oikeastaan ensimmäinen on Nina Rindt (o.s. Lincoln), jonka aviomies oli Jochen Rindt.

– Minusta tulee maailmanmestari 1970 ja tämän bisneksen suurin nimi. Mutta se vain päättää erään ajanjakson elämässäni, lopetan maailmanmestarina. On pelkkää onnenkauppaa, jääkö tässä henkiin, Jochen Rindt kertoi toimittaja Heinz Prüllerille vuonna 1969.

Prüller tiivisti Saksassa syntyneen ja Itävallassa kasvaneen Rindtin tarinan myöhemmin kansien väliin. Tuota hetkeä, kuten myöskään maailmanmestaruuden saavuttamista Jochen ei ollut todistamassa. Hän kuoli syyskuussa 1970 Monzan kisaviikonloppuna.

Etumatka MM-sarjassa riitti kauden loppuun saakka, ja Nina Rindt vastaanotti ensimmäisenä suomalaisena MM-palkinnon 12 vuotta ennen Keke Rosbergia.

(Juttu jatkuu kuvan alla) 

25.D3B682
Jochen Rindt paistatteli päivää vielä elokuussa 1970 Hockenheimin radalla.

"Emme tienneet, kuka meistä lähtisi seuraavana"

Rindtin ja reilut kaksi kuukautta aiemmin Hollannin gp:ssä kuolleen Piers Couragen onnettomuudet käynnistivät formula ykkösten verisen 1970-luvun, jonka kisaviikonloppuina kuoli kahdeksan kuljettajaa.

–  Kun lähdin kotoa torstaina, otin kypäräni ja ajohaalarini ja menin Grand Prix -kisaan. Kysyin itseltäni, uskoinko palaavani kotiin sunnuntaina. Emme tienneet, kuka meistä lähtisi seuraavana, Emerson Fittipaldi avasi aikakautta Ronnie Petersonista kertovassa dokumentissa Superswede.

–  Se loi välillemme siteen, jollaista ei ole enää tänä päivänä, kaksinkertainen maailmanmestari Fittipaldi jatkoi.

Autojen vauhtiin panostettiin niiden turvallisuudesta tinkimällä. Lisäksi ratojen turvajärjestelyissä ja pelastussuunnitelmissa oli vakavia puutteita. Jackie Stewart aloitti turvallisuuden puolesta kampanjoinnin jo vuonna 1966 Belgian Spassa sattuneen pahan ulosajonsa jälkeen.

–  Tajusin, että jos tämä on parasta mitä meillä on, niin sitten jotain on pahasti pielessä. Radoissa, autoissa, lääketieteellisellä puolella, palontorjunnassa ja pelastushenkilökunnassa oli vikoja, Stewart muisteli Grand Prix History -sivustolla.

Stewart mainitsi myös ratojen varsilla olleet nurmialueet, joiden jälkeen autot saattoivat osua puihin.

–  Nykyajan nuoret eivät ymmärtäisi sitä. Se oli naurettavaa, Stewart jatkoi.

Ystävän kuolema pysäytti

Stewartin taidot ja ajokalusto riittivät kolmeen maailmanmestaruuteen. Onni riitti siihen, että hän selvisi kilpaurastaan hengissä. Pisteen ajouralleen hän asetti vuonna 1973, kun hänen ystävänsä Francois Cevert kuoli Yhdysvaltojen gp:n aika-ajossa.

–  Francoisin kuolinpäivän iltana kerroin Helenille lopettavani kilpaa ajamisen, Stewart kertoi vaimonsa kanssa käymästä keskustelusta Superswede-dokumentissa.

Kuolemanvaara oli tuolloin läsnä lajissa nykyistä vahvemmin.

–  Menin ulos pysäköintialueelle yksin ja olin siellä varmaan tunnin. Kävin läpi asiaa. Sitten kuulutettiin, että ajamista jatketaan. Minun oli pakko, Fittipaldi kertasi synkkää päivää.

Debyyttikauttaan ajanut John Watson oli hämillään.

–  Ajaisiko kukaan? Olisiko se epäkunnioittavaa? Watson avasi mielessään sinkoilleita kysymyksiä.

–  Francois kuoli tehden sitä, mitä hän halusi kaikkein eniten tehdä, sittemmin yli kymmenen vuotta F1-ratoja kiertänyt Watson muistutti.

(Juttu jatkuu kuvan alla) 10.1222432jNina Rindt oli menentyneen miehensä näyttelyn avajaisissa Wienissä vuonna 2010./All Over Press

Järjestäjien virheet kävivät kalliiksi

Cevertin onnettomuudessa kyseessä oli ajovirhettä seurannut raju ulosajo, joka ei jättänyt, ainakaan silloisella ajo- ja turvavarustuksella, mahdollisuuksia selviytymiselle.

Samalla kaudella Roger Williamsonin onnettomuudessa paremmat pelastustoimet olisivat todennäköisesti riittäneet pelastamaan kuljettajan.

Williamsonin auto jäi ulosajon jälkeen ylösalaisin. Kanssakilpailija David Purley yritti kääntää auton pyörilleen, mutta kevyissä vaatteissa paikalle saapuneista ratavirkailijoista ei ollut apua.

Williamson tukehtui palokaasuihin. Ulosajossa häneltä katkesi vain jalka.

Paloherkkyyden lisäksi autojen rungot olivat heikkoja, kuljettaja istui korkealla nykyiseen verrattuna ja  rusentuessa autosta muodostui vankila.

–  Minun aikanani, jos ajoi kilpaa viisi vuotta, kuoleman todennäköisyys oli 2/3. Vain kolmanneksella oli mahdollisuus selvitä. Se oli primitiivistä aikaa, Stewart laskeskeli.

–  Moottoriurheilu on vaarallista, mutta sen ei tarvitse olla sitä turhaan, Stewart painotti.

Vuonna 1974 Peter Revsonia ei pystytty pelastamaan palavasta autosta tarpeeksi nopeasti Etelä-Afrikan gp:tä edeltäneissä testeissä. Hän kuoli matkalla sairaalaan. Myöhemmin samana vuonna Helmuth Koiniggin elämä päättyi Yhdysvaltojen gp:ssä, kun hänen autonsa osui turva-aitaan jousituksen pettämisen jälkeen.

Seuraavana vuonna Mark Donohue ajoi ulos Itävallan gp:n lämmittelyissä kohtalokkain seurauksin.Stewartin jo vuosikymmen aiemmin aloittama työ rataturvallisuuden parantamiseksi haki vielä muotojaan vuonna 1977, kun Etelä-Afrikan gp:ssä nähtiin yksi F1-historian epäonnisimmista kohtaloista.

Ratavirkailija juoksi vaahtosammutin kädessään radan poikki sammuttamaan Renzo Zorzin autoa, mutta jäi Tom Prycen auton alle. Ratavirkailija ja vaahtosammuttimesta osuman saanut Pryce kuolivat välittömästi.

Monza ja Lotus olivat tappava yhdistelmä

Vuosi 1978 vaati 1970-luvun viimeisen uhrin, kun vuosikymmenen siihen asti jokaisella kaudella ajanut Ronnie Peterson kuoli Monzan gp:n lähdössä saamiinsa vammoihin.

Osa autoista oli saapumassa vasta lähtöruutuihinsa lämmittelykierrokselta, kun lähtölupa kilpailuun jo annettiin, ja syntyi joukkokolari. Monzan radan lisäksi Petersonin ja Rindtin kohtaloita yhdisti nopeana mutta vaarallisena menopelinä tunnettu Lotus.

– Jokaisella kuljettajalla oli viha-rakkaus-suhde Colin Chapmaniin. Chapmanin autot olivat nopeita, mutta vaarallisia, Niki Lauda mainitsi vuonna 2017 ilmestyneessä Superswede-dokumentissa.

Lauda itse kävi kuoleman porteilla vuonna 1976, kun hän ajoi Ferrarillaan pahasti ulos Nürburgringillä.

–  Kaikki Lotuksella ajavat tiesivät, että sillä voi voittaa, mutta se voi myös viedä hengen. Jochen Rindt oli yksi heistä, Lauda tuumi.

Brabham-tallilla vauhtiaan väläytellyt Rindt halusi nopeamman auton, mutta Grand Prix -teoksen (1981) mukaan hän kertoi avoimesti Lotukseen kohdistuneista peloistaan ja epäluuloistaan.

Teoksessa Elämä pelissä – Grand Prix -ratojen sankarit (1998) kerrottiin Ninan vastustaneen Jochenin siirtoa. Vuonna 1967 Espoossa vihityllä parilla oli pieni tytär. Lotuksien heikot kohdat olivat Rindtin tiedossa, kun tallipomo Chapman tavoitteli maksimaalista nopeutta kaikin keinoin.

–  Brabhamilla tiedän olevani turvassa, koska Jack Brabham itse ajaa samanlaista autoa. Mutta Chapman rakentaa autoja, joilla voi voittaa maailmanmestaruuden, Rindt suunnitteli.

–  Kun Jochen lähti meiltä, hän tiesi hyvin, mikä häntä Lotuksella odottaa, Brabhamin toinen voimahahmo Ron Tauranac sanoi.

Rindt tarttui Lotuksen ohjaimiin kaudeksi 1969 ja johti seuraavana vuonna MM-sarjaa, kun F1-sirkus saapui Monzaan. Lotuksen jarruakseli katkesi harjoituksissa, ja Rindt syöksyi kuolemaan. Onni ei riittänyt loppuun asti, mutta sarjajohto riitti maailmanmestaruuteen.

Lisää aiheesta:

Ayrton Sennan turma-auton suunnitellut F1-guru soimaa itseään traagisen kauden tapahtumista: "Yksi suurimmista katumistani virheistä"F1-legenda Nigel Mansell ei koskaan unohda elämänsä karmivinta näkyä, joka vei häneltä hyvän ystävän – 12 vuotta myöhemmin alkanut muutos himmentää nykykuskien sädekehää: "Se oli kamala virhe"Kuskin tappanut ratavirkailijan surmanjuoksu huipensi traagisen F1-vuosikymmenen – "Tajusin, että jotain on pahasti pielessä"F1-mestarin karmea onnettomuus havahdutti kuskit ja aloitti merkittävän muutoksen lajissa – ”Jos se voi tapahtua hänelle, mitkä mahdollisuudet meillä muilla on?”F1-legenda joutui hautaamaan kymmeniä ystäviään ja kovetti itsensä – tallikaverin tragedia viimeinen pisara ennen jäähyväiskisaaHirvittävästä onnettomuudesta F1-voittajaksi – ”Ratavirkailija alkoi yökkäillä auton etuosassa”
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 12:15
    Max Verstappen

    Max Verstappen uhkaa – apuja ei ole luvassa

  • Eilen08:07
    Christian Horner

    Toto Wolffilta kovaa tekstiä potkut saaneesta Christian Hornerista – hillitön elokuvavertaus

  • ma14:24
    Max Verstappen

    Max Verstappenista huimaa puhetta kilpailijatallista

  • ma00:03
    F1-liveseuranta

    Max Verstappen jyräsi – F1-kuski älähti tallinsa hämmentävästä määräyksestä

  • 19.10.13:25
    McLaren

    McLarenit rysäyttivät taas yhteen – tallipomo haukkui "amatöörimäisen" veteraanin