Fiskars ostaa Iittalan

Iittalan, Arabian ja Hackmanin tuotteet kuuluvat vastaisuudessa Fiskarsin brändivalikoimaan.

Kuluttajatuotteita valmistava Fiskars ostaa kodintuotealan designyrityksen Iittala Groupin. Velaton kauppahinta on noin 230 miljoonaa euroa. Myyjinä ovat pääomasijoittaja ABN AMRO Capital, yhtiön toimiva johto ja yksittäiset sijoittajat.

Fiskarsin mukaan ostos tukee konsernin kasvuhakuista strategiaa. Kaupan myötä Fiskarsin brändivalikoima laajenee esimerkiksi tutuilla Iittalan, Arabian ja Hackmanin tuotteilla. Lisäksi Iittalalla on laaja omien myymälöiden verkko.

Oranssikahvaisista saksistaan tunnettu Fiskars ostaa astioista ja kattiloista kuulun Iittala Groupin. Kauppa synnyttää kodintuotealan pohjoismaisen markkinajohtajan, mutta brändien avioliitot eivät välttämättä vielä tähän lopu.

Fiskars maksaa Arabia-, Hackman- ja Iittala-brändit omistavasta Iittala Groupista noin 230 miljoonaa euroa. Ostohinta asettui Iittalan keväällä peruuntuneen annin merkintähaarukan puoliväliin.

Fiskarsin konsernijohtaja Heikki Allonen tulkitsi Fiskarsin saaneen Iittalan edullisesti, koska listautumisanneissakin yhtiö yritetään hinnoitella maltillisesti sijoittajia houkuttelevaksi.

- Discountin (alennuksen) lisäksi saamme teollista synergiaa ja osaamista. Tämä on meille merkittävä ja tuhti ostos, Allonen perustelee.

Kauppa paisuttaa Fiskarsin kuluttajabisnestä 40 prosenttia, mutta yhtiö aikoo pitää toisena kivijalkanaan myös omistamisen. Fiskars siis rahoittaa kaupan pankkiluotoilla ja omalla pääomalla eikä ole luopumassa omistamastaan 17 prosentin Wärtsilä-potista.

Iittalaan kehitysrauha

Juurevien tuotemerkkien yhtiöt alkoivat hieroa kauppaa, kun Iittalan pörssilistautuminen yllättäen kariutui maaliskuussa. Iittalan pääomistaja hollantilainen pääomasijoittaja ABN Amro katsoi merkintähinnan asettautuvan liian alhaiseksi.

Nyt hollantilaisyhtiö luopuu kaikesta Iittala-omistuksestaan, samoin valtaosa yhtiön henkilöomistajista. Tero Vähäkylä jatkaa Iittalan toimitusjohtajana, ja toimivalle johdolle jää vielä yhteensä kolmen prosentin siivu Iittalasta.

- Iittalan kannalta tämä on erittäin positiivinen uutinen. Saimme pitkäaikaisen ja vakaan strategisen omistajan. Fiskars ei ole liikkeellä lyhyellä horisontilla, kuten esimerkiksi pääomasijoittaja, korostaa Iittalan toimitusjohtaja Tero Vähäkylä.

- Fiskars on myös varavarainen yhtiö, joten kehittämisresursseja riittää. Meillä on hyvin samanlaiset näkemykset, Vähäkylä jatkaa.

Johtajat arvioivat liiton tasoittavan myös yhtiöiden toiminnan kausiluontoisuutta. Iittalan lasien, kuppien, kannujen ja kattiloiden myynti on perinteisesti painottunut vuoden loppupuoliskolle, kun Fiskars taas porskuttaa keväisin puutarhatuotteillaan ja syksyisin askartelutuotteillaan.

Ei irtisanomisuhkaa

Allosen mukaan yhtiöiden työntekijöiden päällä ei leiju irtisanomisuhkaa, sillä Fiskarsilla ei juurikaan ole ollut keittiötuotteiden myyntiä. Iittala siirtyy Fiskarsin liiketoimintayksiköksi, ja työntekijät jatkavat vanhoina työntekijöinä.

- Ei meillä ole minkäänlaista päällekkäistä toimintaa. Me olemme Suomessa yhdessä melko iso työllistäjä, kun työntekijöitä on noin 1700, painottaa Allonen.

Kaupalla tavoitellaan silti viiden miljoonan euron synergiaetuja jakelussa, markkinoinnissa ja hankinnoissa. Iittalalla on maailmalla 30 omaa liikettä, joihin vastaisuudessa päätyvät myös Fiskarsin tuotteet.

Allonen vihjasi tiedotustilaisuudessa myös, että yhtiö euraa tarkasti alan yhdentymiskehitystä. Lisäkaupat ovat mahdollisia, mutta vaate-alan Suomi-designin Marimekosta Fiskars ei ole kiinnostunut.

- Vaatebisnes ei ole ihan lähellä kodintuotealaa. Viittasin tällä alalla oleviin ja tätä sivuaviin tuotteisiin, Allonen sanoo.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat