Kansainvälisen autoliiton (FIAn) alainen Maailman moottoriurheiluneuvosto julkisti tänään suuntaviivansa rallin MM-sarjan kehittämiseksi tulevina vuosina. Nyt julkaistu konsepti pohjautuu viime vuoden lopulla perustetun työryhmän valmisteluun. Tähän artikkeliin kootut tekniset ja urheilulliset muutokset ovat vasta FIAn julkaisemia ehdotuksia. Lopulliset säännöt lyödään lukkoon vasta tuonnempana.
Tekniset muutokset
Rally1-autoilla jatketaan luokittelusyklin loppuun, vuoteen 2026. Autoihin tehdään kuitenkin muutoksia, joilla leikataan sekä kuluja että suorituskykyä. Hybridiyksikkö poistetaan jo ensi kaudeksi, ja tämän myötä menetettävä suorituskyky korvataan rajoittimeen ja aerodynamiikkaan tehtävillä muutoksilla sekä laskemalla auton kokonaispainoa.
Rally2-autoihin on ensi vuodesta lähtien mahdollista lisätä "WRC-pakki", joka sisältää suuremman rajoittimen, suuremman pakoputken, läppävaihteet mahdollistavan vaihdelaatikon ja takasiiven. Näillä toimenpiteillä saadaan pienennettyä Rally1- ja Rally2-autojen välistä suorituskykyeroa.
Vuodelle 2026 pääluokkaan julkaistaan uusitut tekniset säännöt, jotka perustuvat nykyiseen Rally1-konseptiin. Nämä säännöt kulkevat nykyisten Rally1-sääntöjen rinnalla kauden 2026 ajan, ja niiden puitteissa autoissa käytetään yleistä turvakehikkoa. Autonvalmistajien on mahdollista hyödyntää omaa, B-, C- tai C-SUV-segmentin tuotantomalliin perustuvaa koriaan tai erillistä konseptiautoa, jonka ominaisuuksia rajoitetaan tiukoin teknisin pykälin.
Autojen tehossa tähdätään 330 hevosvoimaan. Moottoriin ja voimansiirtoon tulee kulukatto, ja teknologia rajoitetaan Rally2-tasolle. Aerodynamiikkaa ja huippunopeutta rajoitetaan kehitystyön ja kulujen hillitsemiseksi.


