F1-vyyhti alkaa purkautua: Ferrari tunnusti vilpin, Red Bull syyttää nyt myös Mercedestä ja Alfa Romeota

Ferrari on ensimmäisenä F1-tiiminä tunnustanut käyttäneensä sääntöjenvastaisesti taipuvaa takasiipeä. Sarjassa otetaan kesällä käyttöön tiukennetut taipuisuustestit väärinkäytösten ehkäisemiseksi.

Keskustelu taipuvista siivistä lähti käyntiin Espanjan kisaviikonloppuna. Mercedes-kuski Lewis Hamilton vihjaili Red Bull -tallin käyttävän liiallisesti ilmanvastuksesta taipuvaa takasiipeä suoranopeuksiensa kasvattamiseksi.

Nyt Ferrari on myöntänyt olevansa yksi talleista, jonka takasiipi on taipunut liikaa alkukauden kisoissa. Rangaistuksia tunnustuksesta ei kuitenkaan ole luvassa, sillä FIA ottaa tiukennetut taipuisuustestit käyttöön vasta kesäkuussa Ranskan GP:n yhteydessä. Siihen asti voimassa pidetään varsin sallivaa toleranssia eri siipien taipuvuuksille.

– Kyllä, me olemme käyttäneet niitä, Ferrarin tallipäällikkö Mattia Binotto paljasti torstaina Monacon GP:n harjoitusten yhteydessä.

– Uskon, että jokainen tiimi on hyödyntänyt sitä mahdollisuuksien mukaan, mikä on meistä oikein, Binotto jatkoi.

Etu- ja takasiipien taipuvuutta on tähänkin asti testattu painojen avulla, mutta siitä huolimatta tallit ovat pystyneet jättämään osiin ylimääräistä taivutusvaraa, joka tulee ilmi vasta rataolosuhteissa. Mitään mullistavaa etua ei Ferrari Binotton mukaan tästä ole saanut.

– Kyllä se varmaankin vaikuttaa Ferrariin, mutta kierrosaikaan vain hyvin, hyvin vähän. Jotkin asiat täytyy kuitenkin suunnitella uusiksi, jotta täytämme tekniset määräykset täydellisesti, Binotto kommentoi.

Tähän asti päähuomion kohteena ollut Red Bull on puolestaan jakanut uusia syytöksiä Mercedeksen suuntaan. Tallipäällikkö Christian Hornerin mukaan taipuvat siivet eivät suinkaan ole olleet yksinomaan Red Bullin salainen ase. Hornerin mukaan Mercedeksen etusiipi elää videokuvan perusteella aivan liikaa ilmanvastuksen ansiosta.

– Katsokaa vaikka Imolasta videota kilpailijamme autosta. Siitä näkyy erittäin selvästi taipuisaa aerodynamiikkaa, Horner vihjasi.

– Koko auto on aerodynaamisen vastuksen kohteena, ja meteli on nostettu vain auton perästä, Horner huomautti.

Red Bull -pomo povaa sääntötiukennuksesta jopa 500 000 euron lisäkustannuksia tiimeille. Hän uskoo, että myös Kimi Räikkösen talli Alfa Romeo joutuu siipiensä kanssa vaikeuksiin.

– Ei tämä vaikuta vain Ferrariin ja Red Bulliin. Uskon, että Sauber (nykyinen nimi Alfa Romeo) joutuu aika pahoihin vaikeuksiin myös.

Lue myös:

    Uusimmat