Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

EU haluaa kieltää elintarvikkeiden harhaanjohtavat tuoteselosteet

Kuva: Painonvartijat
Kuva: PainonvartijatCopyright Alma Media Oyj 2002
Julkaistu 03.07.2003 14:14

EU:n komissio haluaa kieltää elintarvikkeiden harhaanjohtavat tuoteselosteet. Jos komission suunnitelmat toteutuvat, elintarviketeollisuus voisi käyttää pakkausmerkinnöissä vain sellaisia ilmauksia, joihin on tieteellistä näyttöä.

Komissiota kismittävät erityisesti tuoteselosteet, joissa tuotteen luvataan pudottavan painoa tai helpottavan stressiä. EU haluaa teollisuuden antavan kuluttajille asiallista tietoa, jotta kuluttaja tietää, mitä hän todella syö. Osaltaan sillä halutaan helpottaa kansalaisten mahdollisuuksia hallita ylipainoa.

Komissiolta odotetaan esitysluonnosta tämän kuun puolivälissä. Komissio on hakenut ratkaisua asiaan pari vuotta. Jäsenmaiden hallitusten ja EU:n parlamentin on hyväksyttävä komission esitys. Jos hanke etenee toivotusti, ohjeistus tulisi voimaan arviolta 2007.

Komissio on jo saanut elintarviketeollisuuden ja mainostoimistot vastarintaan. Komission tiedottajan mukaan erityisesti mainostoimistot tekevät voimallisesti töitä hankkeen kaatamiseksi. Hän korosti, että vastaisuudessakin yritykset voisivat käyttää tuoteselosteissa ja mainoskampanjoissa terveyttä koskevia väitteitä.

- Niille olisi vain perustuttava tieteelliseen näyttöön, hän sanoi.

Elintarvike- ja juomateollisuuden lobbausjärjestö sanoo kannattavansa suunnitelmia, joissa puututaan terveyttä ja ravintoarvoja koskeviin väitteisiin. Se ei kuitenkaan halua, että esimerkiksi tietyt ilmaukset kiellettäisiin.

(MTV3-STT-Reuters)

Lisää aiheesta:

Näin ehkäiset murtumia – nappaa vinkit oikeanlaiseen liikuntaanKäsittämätön ilmiö: Kauppojen joulukalentereita ja -pipareita hävikkiin jo syyskuussaTyöpäivä on taas pulkassa, mutta mikä ihme on tämä "pulkka"? Älä missään nimessä heitä pois ylijäänyttä riisiä! Yksi temppu tekee siitä todellisen herkunSorrutko yleiseen mokaan suun hygieniassa? "90 prosentilla on parantamisen varaa"Paistopisteiltä löytyy "ylivoimainen välipala" – leipomojohtaja nimeää käänteentekevän hetken suosiossa
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • 19:03
    Liikunta

    Näin ehkäiset murtumia – nappaa vinkit oikeanlaiseen liikuntaan

  • 17:22
    Ruoka

    Käsittämätön ilmiö: Kauppojen joulukalentereita ja -pipareita hävikkiin jo syyskuussa

  • 16:11
    Sanonnat

    Työpäivä on taas pulkassa, mutta mikä ihme on tämä "pulkka"?

  • 14:04
    Ruoka

    Älä missään nimessä heitä pois ylijäänyttä riisiä! Yksi temppu tekee siitä todellisen herkun

  • 11:26
    Suun terveys

    Sorrutko yleiseen mokaan suun hygieniassa? "90 prosentilla on parantamisen varaa"