BMW:n 5-sarja on suorastaan käsite. Tästä syystä odotukset uuden mallin suhteen ovat kovat, mutta baijerilaiset hoitavat homman varmoin ottein.
BMW esitteli nykyisen F10-koodilla kulkevan 5-sarjalaisen vuonna 2010. Muutos edeltäjään oli varsin suuri, ja muotoilu muuttui huomattavasti konservatiivisemmaksi E60-mallin irroittelun jälkeen. F10 on ollut menestys ja kyseessä on onnistunut malli siinäkin suhteessa, ettei se tänäkään päivänä näytä juurikaan vanhentuneelta.
Tästä syystä täysin uusi 5-sarja, nimeltään G30, ei ole kokenut vastaavanlaista hyppäystä kuin edeltäjä. Sukunäkö paitsi edeltäjään myös nykyiseen lippulaiva 7-sarjaan on hyvin selkeä. Ulkonäkö on saanut annoksen särmikkyyttä, minkä ansiosta lapsenomainen pyöreys on kadonnut. Kasvaneista mitoista huolimatta kokonaisuus näyttää kevyemmältä eikä silmä valehtele; uutuus on laajasti käytettyjen kevytrakennetekniikoiden ansiosta parhaimmillaan 100 kiloa edeltäjäänsä kevyempi.
Sisätilat noudattelevat ulkokuoren linjaa, eikä vastassa ole siis suurempia yllätyksiä. Kuljettaja paikka noudattelee hyvin tarkasti nykyisen 7-sarjan linjaa, ja monet isoveljen varustelumahdollisuudet ovat tarjolla nyt myös Vitoseen. Näiden joukkoon lukeutuvat muun muassa aktiiviset ajoavustimet, digitaalinen mittaristo, iDrive-järjestelmän eleohjaus ja keskusnäytön kosketusohjaus.




