Ensituntuma Opel Astra farmarista – fiksu tila on aina muotia

Vuoden autoksi niin Euroopassa kuin myös Suomessa valittu Opel ottaa kaiken ilon irti saamistaan kehuista. Yhdessä houkuttelevan – jopa aggressiivisen – hinnoittelun kanssa Astran myynti on pompannut roisiin kasvuun.

Suomalaisten suosima farkkukori nostaa auton kiinnostavuutta entisestään. Farkku on käytännössä saman kokoinen kuin sen edeltäjä, mutta uuden pohjarakenteen myötä auto on sekä keventynyt että muuttunut selvästi aiempaa tilavammaksi.

Tavaratila on kasvanut 40 litralla 540-litraiseksi. Se on hyvä, joskaan ei ennätyksiä rikkova, luku. Laajennettuna tila kasvaa 1 630 litraa, ja laajennettu tila on lähes tasapohjainen. Tavaratilan päälle vedettävälle verholle löytyy fiksusti säilytystila tavaratilan pohjan alta, kun takapenkit haluaan kaataa. Takaistuimet saa myös kolmessa osassa taittuvana, joka parantaa käytännöllisyyttä entisestään. Tavaratilaan on myös tarjolla runsaasti erilaisia kiinnitysmahdollisuuksia. Tilan sivuilla on kiskot, joihin voi kiinnittää vaikkapa tavaratilan jakavan väliverkon.

Sports Tourerin hinnat alkavat 20 981 eurosta, jolloin auton keulalla tikkaa litrainen ja kolmisylinterinen bensaturbo (105 hv). Muut moottoriversiot ovat 1,4-litrainen bensaturbo (125 tai 150 hv), 1,6-litrainen bensaturbo (200 hv) tai 1,6-litrainen diesel (110, 136 tai 160 hv). Ajoimme näistä jälkimmäistä, jossa on kaksi ahdinta.

Auton alentunut massa on helppo huomata tien päällä. Meno on kevyttä. 160 heppaa vahvasti vääntävässä dieselissä on myös sen verran paljon, että meno on myös sporttista. Tavaraa saa iskeä kontin täyteen, eikä meno hyydy.

Farkku ei näytä silmään suurelta autolta, mutta sillä on kuitenkin mittaa 33 senttiä enemmän kuin 5-ovisella. 4,70 metriä pitkän auton linjat ovat lennokkaat, joskin pitkä peräylitys tekee takapäästä hieman raskaan oloisen. Akseliväli on sama 2,66 meriä kuin 5-ovisessa.

Sivusta katsottaessa kromilista yltää jännästi tuulilasin etuosasta aina takavalon yläpuolelle asti. Kattolinja ei laske kovin paljon taaksepäin tultaessa, joka on tilojen kannalta hyvä asia, mutta ikkunalinjaa sen sijaan lasketaan lennokkaan profiilin luomiseksi. Makuasioita, sanoi kettu pihlajanmarjoista.

Astra Sports Tourer on ensituntumalta vakuuttava paketti. Farkkukansalla on uusi hittituote. On hienoa, miten kilpailu tässä kokoluokassa kiristyy alati paranevien tuotteiden myötä.

Lue myös:

    Uusimmat