Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ensituntuma: Nissan Micra lähtee rohkeille linjoille

Julkaistu 24.01.2017 19:01

Teknavi

teknavi

Viidennen sukupolven Nissan Micran rohkeat muodot saavat katseet kääntymään. Kävimme hakemassa Kroatiasta ensituntumat tästä uutuudesta.

Nissan on nuorentanut vauhdikkaasti profiiliaan viime vuosina, ja oli myös mukana aloittamassa Eurooppaa vallannutta crossover-trendiä. Uudistuksien yhteydessä myös mallinimet on laitettu uuteen uskoon, mutta Micra on yksi harvoista säilyneistä.

Viime vuonna Pariisin autonäyttelyssä ensiesittelyssä ollut Micra on muotoiltu hyvin rohkeasti. Terävät linjat antavat autolla jopa vihaisen ilmeen. Takaviistosta huomio kiinnittyy terävän nousun tekevään ikkunalinjaan ja sen alla kulkevaan kylkipokkaukseen. Nämä yhdistettynä laskevaan kattolinjaan antavat autolle voimakkaasti eteenpäin pyrkivän ilmeen. Edeltäjän pyöreydestä ja sympaattisuudesta ei ole tietoakaan uutuuden muotoja katsellessa. Ulkomittojen osalta viidennen sukupolven Micra on edeltäjäänsä pidempi, leveämpi ja matalampi. Kokonaispituus jää juuri alle neljään metriin.

Kasvaneet mitat sekä näkyvät että tuntuvat sisätiloissa. Etupenkkiläisillä on avarat oltavat kiitos pitkälle ulottuvan tuulilasin. Laatuvaikutelmaan on panostettu ja se onkin ottanut ison harppauksen eteenpäin. Nykypäivänä entistä merkittävämmässä roolissa olevat multimediajärjestelmät ovat nostaneet päätään myös pienten autojen keskuudessa. Micraan on tarjolla isommista sisarista tutulla käyttöliittymällä varustettu NissanConnect-järjstelmä, joka mahdollistaa muun muassa Apple CarPlayn käytön. Multimediajärjestelmien suhteen Nissan antaa hieman tasoitusta eurooppalaisille kilpailijoille, sillä ne tuntuvat ja näyttävät hieman vanhanaikaisilta kilpailijoihin verrattuna.

Takatilat ovat kokoluokassaan tyypilliset ja kaksi aikuista mahtuu kyytiin vaivattomasti. Ovenkahvan piilottaminen C-pilariin ei ainakaan paranna takaoven käytettävyyttä, ja kattolinjan mukana laskeva ovilinja vaikeuttaa kulkemista taakse. Myös tavaratila edustaa kokoluokassaan tyypillistä tarjonta (300-1 004 l), mutta useiden kilpailjoiden tavoin muotoilusta johtuen nostokynnys on varsin korkealla.

Pääsimme ottamaan ensituntumat uudesta mielenkiintoisesta 0,9-litraisesta bensaturbosta. Moottori on tuttu konsernisisar Renaul Cliosta ja pienestä kolmisylinterisestä moottorista otetaan samat 90 hevosvoimaa ja miellyttävä 140 newtonmetrin vääntö. Näiden turvin pikkuauto liikkuu riittävästi, mutta Kroatian mäkisillä teillä pieni lisäteho ei olisi ollut haitaksi. Viisiportaista vaihteistoa saakin käyttää varsin ahkerasti, ja kone jaksaa vetää kunnolla vasta 3 000 minuuttikierroksesta lähtien.

Ajettavuuden suhteen Nissan on tehnyt hienoa työtä. Micran kerrotaan olevan B-segmentin levein auto, ja tämä tuntuu positiivisella tavalla vakaassa ajettavuudessa. Auto ei kallistele pahemmin, mistä kiitos ainakin osittain kuuluu aiempaa huomattavasti matalammalle painopisteelle. Alustan ja ajettavuuden puolesta pellin alle voisi istuttaa huomattavasti tehokkaamman voimanlähteen. Nyt ajetun bensakoneen lisäksi tarjolle tulee vapaasti hengittävä 1,0-litrainen ja 1,5-litrainen turbodiesel, viimemainittu niin ikään Relluista tuttu.

Kuvat: Teknavi

Lisää aiheesta:

Ensituntumat Citroenin uudesta lippulaivasta – tällainen on C5 AircrossEnsituntuma: Uusi SsangYong Rexton kurottaa korkealleEnsituntuma: Opel sai ranskalaista verta suoniinsa – lopputulos vakuuttaaEnsituntumat Opelin uudesta lippulaivasta – kovan luokan haastajaKoeajossa täysin uusi Nissan Micra – vain nimi muistuttaa historiastaRenault rynnistää laajalla rintamalla – uusin tulokas puhuttelee muotoilullaan
NissanAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Nissan
  • 13.5.14:50
    Yritykset ja brändit

    Autojätti vähentää jälleen huiman määrän työpaikkoja

  • 17.3.18:58
    Sauna

    Pakettiautoon rakennettu sähkösauna yllätti himolöylyttelijän

  • 23.12.202417:59
    Honda

    Japanilaiset autojätit vahvistavat yhdistymishuhut

  • 18.12.202411:30
    Autot

    Mediatiedot: Kaksi autojättiä neuvottelee yhdistymisestä – nousisivat kolmen kärkeen

  • 11.08.202406:29
    Autokauppa

    Astmasta kärsivä Liisa osti vuonna 2023 tuliterän Nissanin, jota vaivaa harmillinen pölyongelma – näin kommentoi maahantuoja