Ensikoeajossa kauan odotettu Tesla Model 3 – ei vieläkään koko kansan sähköauto

Tesla Model S mullisti käsitykset sähköautoista, mutta on hintansa takia useimpien ulottumattomissa. Tätä tilannetta valmistaja yrittää korjata pienemmällä ja edullisemmalla Model 3:lla.

Tykkäsimme

  • Voimalinjasta
  • Suorituskyvystä
  • Ohjaamon tyylistä

Emme tykänneet

  • Pintakovasta alustasta
  • Ohjaamon halvalta tuntuvista materiaaleista
  • A-pilareiden isoista katvealueista

Hinta alkaen 60 500 €
Koeajoauto 71 700 €

Teslaa voi pitää etenkin omassa segmentissään tienraivaajana. Vuonna 2012 esitelty Tesla Model S oli jotain ihan muuta, mitä ihmiset olivat tottuneet ajattelemaan sähköautoista. Se oli ensimmäinen sähköauto, joka herätti myös muiden kuin pelkästään puhdasta ajamisesta haluavin kiinnostuksen.

Yksi suurimmista sähköautojen yleistymistä hidastavista tekijöistä on edelleenkin hinta. Edullisimmillaan pienikin sähköauto maksaa enemmän kuin huomattavasti tilavampi perinteinen perheauto. Tätä asiaa korjaamaan Tesla julkaisi vuonna 2016 aikaisempia mallejaan pienemmän Model 3:n, jonka alkaen hinnaksi Yhdysvalloissa ilmoitettiin noin 35 000 dollaria. Pitkään mallia ei ollut tarjolla näin edullisena versiona, vaan malliston myynti aloitettiin kalliimmista ja isommilla akuilla varustetuilla versioilla. Kovat hintalupaukset nostivat odotuksia myös Euroopan puolella, ja autoista tehtiin satoja ennakkotilauksia myös Suomessa. Meidän markkinalla ei ole ainakaan vielä tarjolla edullisimpia ja takavetoisia versioita, ja tästä syystä hinnat ovat varsin kaukana koko kansan vaihtoehdosta.

Tesla on taistellut myös erinäisten tuotantohaasteiden parissa jo useamman vuoden ajan, ja Model 3:n toimitukset ovat viivästyneet pahemman kerran. Alun perin vuodelle 2017 ja 2018 lupaillut toimitukset alkavat viimeinkin rullata ja ensimmäistä isompaa erää autoja odotetaan Suomen teille maaliskuun aikana.

Tesla Model 3:n mittasuhteet eroavat selvästi Model S:stä, ja etenkin keulan muodot antavat autolle erottuvan ilmeen. Oven avaaminen ei suju näytöstyyliin. Normaalisti lukituksen voi avata mobiilisovelluksella, mutta ilman sitä auton avaaminen vaatii luottokortin kokoisen läpyskän viemisen B-pilarin kohdalla. Tämän jälkeen parin sentin päästä takalaidastaan nivelöity kahva täytyy tuoda manuaalisesti ulos oven pinnasta. Ohjaamo on hyvin pelkistetyn näköinen. Kojelauta on tasainen koko auton leveydeltä, ja linjan rikkoo vain keskeltä löytyvä vaakasuuntainen 15,4-tuumainen kosketusnäyttö. Kuljettajan edessä ei ole lainkaan mittaristoa, vaan myös nopeusnäyttö löytyy ison näytön vasemmasta laidasta.

Kuljettajan paikalla täytyy hetki etsiä säätöjä, sillä nappien minimoimisen myötä esimerkiksi ohjauspyörän ja peilien säätäminen tapahtuu ohjauspyörän rullalla, kunhan haluttu toiminta on aktivoitu keskinäytöltä. Istuimen säädöt löytyvät vielä tutulta paikaltaan istuinosan sivusta.

Auton päävirran kytkentä tapahtuu valmistajan muiden mallien tapaan jarrupoljinta painamalla. Ajovaihde valitaan edelleen oikealla kädellä olevasta ratin takaa löytyvästä viiksestä. Liikkeellelähtö tapahtuu sulavasti hiljaisuuden vallitessa, ja jälleen kerran on todettava sähkömoottorin kiistaton mukavuus voimanlähteenä. Voimaa on tarjolla välittömästi oikeanpuoleisen polkimen painalluksen takana, eikä vedossa ole katkoja. Nelivetoisen Model 3 Performancen 3,5 sekunnin kiihtyvyys satasen nopeuteen on puhdasta superautoluokkaa, ja nyt kuitenkin istutaan keskikokoisessa perheautossa.

Kuljettaja voi vaikuttaa voimalinjan toimintaan neljällä asetuksella; moottorin vasteelle kiihdytyksissä on kaksi asetusta ja vastaavasti moottorijarrutuksen voimakkuuden voi valita kahdesta vaihtoehdosta. Sähkömoottorin välittömästä reagoinnista johtuen arkiajossa rauhallisempi Chill-asetus on ehdottomasti mukavampi. Vastaavasti tehokkaammalla moottorijarrutuksen asennolla voi lähes unohtaa jarrupolkimen käytön pysähtymisen viimeisiä metrejä lukuunottamatta. Juuri voimalinjan toiminnan sulavuus kaikissa ajotilanteissa on Teslan vahvinta aluetta. Muutama jarrupolkimen painallus paljastaa varsin keinotekoisen tuntuman, mutta arkiajossa tämä ei nouse häiritseväksi piirteeksi.

Yksi sähköautojen suurimmista haasteista on akun myötä korkeaksi nouseva massa. Iso akku on luonnollisesti sijoitettu mahdollisimman alhaisen painopisteen saavuttamiseksi ohjaamon lattian alle. Tämän ansiosta auto ei pahemmin kallistele vauhdikkaammassakaan ajossa, mutta pidon rajojen lähestyessä yli 1 800 kilon omamassan tuntee raskaana käsiteltävyytenä. Ajettavuuden osalta Tesla tarjoaa kuljettajalla mahdollisuuden valita ohjausvaste kolmesta eri asetuksesta. Erot tehostuksen voimakkuudessa ovat varsin selvät, mutta tuntuma on kaikilla asetuksilla varsin suodatettu.

Lyhyen koeajon perusteella on haastavaa arvioida auton todellista toimintamatkaa arkiajossa. Keskikulutus asettui varsin haastavassa talvikelissä reiluun 21 kWh:iin, mikä tarkoittaisi noin 350 kilometrin todellista toimintamatkaa. Hyvissä oloissa ja tasaisella ajolla toimintamatkan voisi arvella olen noin 450 kilometriä. Tässä vaiheessa on myös todettava, että sähköautokeskustelussa yhdellä latauksella ajettava matka nousee usein jopa yllättävän isoon rooliin. Ylimääräisen ja lisämassaa autoon tuovan akkukapasiteetin kuljettajaminen jatkuvasti mukana ei ole järkevää, ja harvan kuluttajan päivittäiset ajotarpeet ovat esimerkiksi yli 350 kilometriä. Monissa tapauksissa siis huomattavasti pienempikin akku olisi riittävä kuin nyt ajetussa Model 3:ssa.

Model 3 on hyvä ja tärkeä laajennus Teslalle. Se tarjoaa sähköautojen tutut vahvuudet, mutta mitään varsinaista mullistusta markkinoille uutuus ei tuo. Tilanne olisi toinen, jos auto olisi meilläkin jo tarjolla pienemmällä akustolla huomattavasti edullisempaan hintaan.

MIKÄ Teslan pienempi perheauto.

KENELLE Suorituskykyä arvostavalla sähköautoilijalle.

AJETTAVUUS Model 3 on isompia sisarmalleja pienempi ja kevyempi, mikä tuntuu myös ratin takana. Auto ei kallistele turhia, kiitos matalan painopisteen, ja tuntuu huonossa kelissä varsin tasapainoiselta käsiteltävältä, mutta vauhdin kasvaessa myös korkeahko massa tulee esille, eikä auto varsinaisesti innostu rajojen kokeilemisesta. Ohjaus ei tarjoa ainakaan kitkarenkailla kovin hyvää tuntoa, mutta sopiva välitys tekee ajamisesta vaivatonta.

SUORITUSKYKY Jo ilmoitettuja teho- ja vääntölukuja katsellessa tietää, ettei auton suorituskyky suoralla jätä toivomisen varaa. Molemmilta akseleilta löytyvien sähkömoottorien välitön vääntö ja katkoton veto ihastuttavat kerta toisensa jälkeen. Urheiluautoksi Model 3:a ei kuitenkaan hyvällä omallatunnolla voi kutsua, sillä se käsite sisältää paljon muutakin kuin vain rajun kiihtyvyyden.

TILAT Kuljettajan paikalla ajoasennon saa varsin miellyttäväksi, joskin istuin voisi tarjota aavistuksen paremman sivuttaistuen. Tunnelma on avara ja suorastaan kliininen. Ensimmäisissä risteyksissä huomaa leveiden A-pilarien aiheuttamat isot katveet, mikä on ikävä piirre etenkin kaupunkiliikenteessä. Takapenkki ei tarjoa keskimittaiselle reisitukea eikä etuistuinten alla ole juurikaan ylimääräistä tilaa kengille. Takapenkki soveltuu parhaiten lasten käyttöön. Tavaratilaa on kiitettävästi, ja sisarmallien tapaan myös keulalta löytyy käyttökelpoista tilaa esimerkiksi latausjohdoille.

MALLISTO Toistaiseksi Model 3 on tarjolla ainoastaan niin sanotulla long range -akustolla, ja Suomeen tuotavat mallit ovat aina nelivetoisia. Tarjolla on perusmallin lisäksi reilut 10 000 euroa kalliimpi ja nyt koeajettu Performance-versio, joka tarjoaa rivakamman suorituskyvyn, mutta samalla auton virallinen toimintamatka pienenee 30 kilometrillä. Ulko- ja sisävärien valinnan lisäksi ostajalle jää valittavaksi 5 400 euroa kustantava kuljettajaa avustajien järjestelmien paketti, joka tunnetaan Tesloissa nimellä Autopilot.

Tesla Model 3 Dual Motor Performance
Sähkömoottori edessä
Teho
147 kW (200 hv)
Sähkömoottori takana
Teho
211 kW (287 hv)
Yhteisteho 340 kW (462 hv)
Yhteisvääntö 639 Nm
Akkukapasiteetti 75 kWh
Vaihteisto Kiinteä välitys
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 3,5 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 14,0 kWh/100 km (WLTP)
Toimintamatka 530 km (WLTP)
CO2-päästöt 0 g/km
Mitat Pituus 4 690 mm, leveys 1 930 mm, korkeus 1 440 mm, akseliväli 2 880 mm
Omamassa 1 847 kg
Tavaratila 425 + 85 l

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Lue myös:

    Uusimmat