Etelä-Pohjanmaalla on viime aikoina kohuttu väärinkäsityksestä, jonka mukaan yksityishenkilö ei saisi kerätä roskia tienvarsilta ilman lupaa. Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus haluaa nyt oikoa väärinkäsitystä.
Kaikki lähti liikkeelle siitä, kun eräs Raippaluodon saarella sijaitseva kyläyhdistys halusi siivota talkootyönä tienvarsia kylänsä lähettyvillä. Mustasaaren kunta oli luvannut siivousporukalle roskasäkkejä sekä kuljettaa roskat pois paikalta.
Sekä kyläyhdistyksessä että kunnassa alettiin kuitenkin miettiä, tarvitaanko touhuun jonkinlainen lupa.
- Kunnasta soittivat ELY-keskukseen eräälle virkamiehelle, joka rupesi etsimään direktiiviä tästä. Hän löysi Liikenneviraston direktiivin, jossa luki, että myös tilapäisissä vapaaehtoisvoimin tehdyissä töissä tienvarsilla tarvitaan tällainen tieturvakurssin käynyt henkilö joukkoon, joka osaa opastaa, miten työt tehdään turvallisesti, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -asioista vastaava johtaja Anders Östergård kertoo.
Kun sana roskien keruuseen tarvittavasta kurssista levisi, aiheesta syntyi ymmärrettävästi kohu.
- Tämä levisi aika isoksi jutuksi täälläpäin. Ihmiset olivat vihaisia, että on tämä kanssa kumma maa, kun on sääntöjä joka suuntaan, lomalla kohun aikaan ollut Östergård päivittelee.
Ihmisiä suututti myös kyseisen Tieturva I -kurssin hintavuus.
- Se on päivän kurssi ja se maksaa 200 euroa. Siitäkin porukka kimpaantui. Että pitää maksaa 200 euroa, että pääsee siivoamaan tienvarsia. Se on sellainen kurssi, että siellä käydään läpi liikennesääntöjä ja varovaisuutta yleensä liikenteessä. Tällaista yleistä, mitä nyt ehkä opetetaan myös lapsille koulussa. Että olkaa varovaisia liikenteessä, Östergård päivittelee.
Ohje tarkoitettu vain työn tilaajille
Ikävä kyllä Mustasaaren kunnan tiedusteluun vastannut virkamies oli unohtanut, että Liikenneviraston ohje oli tarkoitettu vain työn tilaajille.
- Tämä johtuu siitä, että me työn tilaajat olemme vastuussa siitä, että ne ketkä siellä pyörivät, ovat käyneet riittävät kurssit ja osaavat käyttäytyä turvallisesti, Östergård sanoo.

