Edessä voi olla kaikista synkin talvi: Kuusi tapaa pysyä järjissään ja terveenä koronan toisen aallon aikana

3:12
Näin "virus" leviää, kun kasvomaskia käytetään useaan kertaan – MTV Uutisten simulaatio selvitti, miten kasvomaskin vääränlainen käyttö levitti "pöpöjä".

Koronakriisi ei ole vielä ohi. Kokosimme yhteen vinkkejä, joilla pitää huolta terveydestä ja hyvinvoinnista vielä niin sanotun toisen aallon aikanakin.

Koronaviruspandemian vaikeimpien aikojen arvellaan olevan vasta tulossa, kun sää kylmenee ja ihmiset turhautuvat taudin leviämistä hillitseviin rajoituksiin. Hyvinvoinnin ja terveyden vaaliminen auttaa jaksamaan läpi syys- ja talvikuukausien ja näkemään valoa synkkinäkin aikoina.

1. Löydä oma porukkasi ja pysy siinä

Etäisyyden pitäminen muihin ihmisiin, hyvä yskimis- ja aivastamishygienia, kasvomaskien käyttö, käsihygieniasta huolehtiminen sekä tungoksen välttäminen auttavat suojelemaan itseä ja muita koronavirukselta.

Tartunnat voivat kuitenkin levitä myös pienemmissä kokoontumisissa ystävien tai perheen kesken. Epidemian kiihtymisvaiheessa tulee välttää yli 20 hengen yksityistilaisuuksia ja leviämisvaiheessa yli 10 hengen tilaisuuksia. 

Amerikkalainen lastentautien erikoislääkäri ja dekaani Peter Hotez suosittelee CNN:n mukaan rajoittamaan tänä syksynä ja talvena fyysiset kontaktit pieneen valikoituun ryhmään ystäviä ja perhettä. Ryhmän ulkopuolisten tapaamista on sen sijaan syytä välttää.

2. Pidä huolta mielenterveydestäsi

Koronakriisi ei jatku loputtomiin. Hotez uskoo tilanteen helpottavan ennen ensi vuoden puoltaväliä, kun rokotteet valmistuvat. Toive tilanteen paranemisesta voi auttaa jaksamaan läpi syksyn ja talven.

Mielenterveydestään kannattaa pitää huolta muutenkin kuin optimismin ylläpitämisellä. Maailman terveysjärjestö WHO kehottaa henkisiksi selviytymiskeinoiksi seuraavia asioita:

  • pysähdy ja anna tilaa ajatuksille
  • pidä yhteyttä muihin
  • huolehdi terveistä rutiineista
  • ole lempeä itselle ja muille
  • pyydä apua, jos tarvitset sitä

Esimerkiksi säännöllinen ulkoilu ja liikunta, rentoutus- ja mindfulness-harjoitukset, terveellinen ruokavalio sekä riittävä nukkuminen auttavat jaksamaan – myös kriisin keskellä.

3. Tapaa ihmisiä ulkona – turvallisuus huomioon ottaen

Sään kylmetessä ihmisillä on tapana pakkautua sisälle, jossa koronaviruksen leviämiselle on suurempi riski kuin ulkotiloissa. Tapaamisia onkin turvallisempi järjestää ulkona, kunhan huolehtii lämpimänä pysymisestä.

Tartuntoja voi kuitenkin tapahtua myös ulkona – varsinkin, jos joukkoon on lyöttäytynyt erityisen tartuttava ihminen. Koronaviruksen on huomattu olevan tartuttavimmillaan juuri ennen oireiden alkua, joten ihminen saattaa levittää tautia tietämättään. Ulkonakin muihin ihmisiin kannattaa pitää vähintään metrin väli.

4. Älä luota negatiiviseen koronatestiin

Toisinaan koronatesti antaa virheellisen negatiivisen tuloksen, jolloin ihmisellä on tauti, vaikkei testi sitä huomaa. Lisäksi virus voi tarttua testin ottamisen jälkeen.

Lievistäkin koronavirusinfektioon viittaavista oireista – kuten yskästä, päänsärystä ja lievästä kuumeesta –tulee siis jäädä kotiin parantumaan. Jos kotoa on lähdettävä jonnekin, tulee oireilevan pitää kertakäyttöistä kirurgista maskia.

5. Kiinnitä huomiosi muualle

Hankalat tunteet ja epävarmuus on hyväksyttävä, mutta päätään ei kannata vaivata liikaa asioilla, joihin ei voi vaikuttaa. Jos pandemiahuolten siirtäminen syrjään tuntuu mahdottomalta, niille kannattaa varata päivässä tietty aikansa, "huolihetki", Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) neuvoo.

Muista myös asiat, jotka auttavat jaksamaan ja selviytymään. Niitä voivat olla esimerkiksi liikunta, läheisten kanssa keskusteleminen, saunominen, uusien asioiden oppiminen, kirjojen lukeminen, ruoanlaitto tai neulominen. Päihteistä ei kannata etsiä apua ikävien ajatusten harhauttamiseksi, sillä ne eivät auta ahdistukseen vaan vahvistavat sitä.

Vapaaehtoistyö edistää hyvinvointia, sillä se auttaa ihmistä kokemaan itsensä tarpeelliseksi, hyödylliseksi ja merkitykselliseksi. Toisia voi auttaa esimerkiksi lukuisten eri järjestöjen kautta. Lähipiiriään voi muistaa puhelimitse, netin kautta tai vaikka postikortilla.

6. Tarkastele asioita oikeissa mittasuhteissa

Maailmassa koronavirukseen on kuollut yli 1,1 miljoonaa ihmistä – Suomessa 351. Osa sairastuneista kärsii erikoisista oireista vielä kuukausia taudin sairastamisen jälkeenkin. Koronaviruksen leviämistä estävät toimet voivat melko nopeasti tuoda hyötyjä pitkällä tähtäimellä.

Lääketieteen professori Jonathan Reiner muistuttaa CNN:lle, että erityisesti vanhuksille koronavirustartunta on hengenvaarallinen. Loppuvuoden juhlapyhiä suunnitellessa kannattaakin punnita, onko suvun vanhimpien tapaaminen turvallista vai voisiko sitä lykätä myöhäisempään ajankohtaan.

Lue kaikki aiheesta koronavirus.

Lähteet: CNN, WHO 1&2, THL, BBC, Mieli.fi

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja