Costa Concordia -risteilijää yritetään nostaa

Italiassa yritetään ensi maanantaina ainutlaatuista nosto-operaatiota, kun turmalaiva Costa Concordian hylky on määrä nostaa pystyyn. Huimapäiseen yritykseen ryhdytään, jos sää vain sen sallii.

– Tällaista yritystä ei ole koskaan aiemmin tehty, sanoi pelastushanketta johtava Franco Gabrielli.

Loistoristeilijä Costa Concordia ajoi karille Italian rannikolla viime vuoden tammikuussa. Alus on siitä lähtien maannut toisella kyljellään pienen Giglion saaren edustalla. Turmassa kuoli 32 ihmistä.

Tähän mennessä hylkyä on tuettu sementtisäkeillä ja erikoisvalmisteisella metallitelineellä. Näin on pyritty estämään aluksen vajoaminen syvemmälle veteen.

Suunnitelmissa on nostaa 290-metrinen alus ensin pystyyn köysillä ja taljoilla. Sen jälkeen veden alta paljastuvaan kylkeen on tarkoitus kiinnittää jättimäiset metallisäiliöt, jollaiset ovat jo aluksen toisella kyljellä.

Säiliöiden avulla laivan toivotaan kelluvan vedessä, jotta se voidaan hinata romutettavaksi. Jos kaikki onnistuu suunnitelmien mukaan, romutus voitaisiin aloittaa ensi vuoden alussa.

Historiallisen suuri operaatio

Runsaat 750 miljoonaa euroa maksava pelastusoperaatio on lajissaan suurin, ja se on lykkääntynyt toistuvasti. Operaation vaikein vaihe on aluksen nostaminen pystyyn, sillä runko on lommoutunut ja ruostunut pahoin ja se voi repeytyä kahtia.

Italian pelastuspalvelun mukaan nostoyrityksen aloittamisesta päätetään vasta sunnuntaina iltapäivällä tuoreiden sääennusteiden pohjalta. Operaatio on määrä tehdä yhden päivän aikana. Viranomaisten mukaan kaikki meriliikenne lähialueilla estetään, kunnes nostoyritys on päättynyt.

Aluksen polttoainetankit on jo valmiiksi tyhjennetty, jotta mahdolliselta ympäristökatastrofilta vältyttäisiin. Ympäristöaktivistit ovat kuitenkin varoittaneet, että aluksesta saattaa siitäkin huolimatta valua myrkyllisiä kemikaaleja veteen, kun sitä käännetään.

Turmasta ovat jo saaneet tuomionsa neljä aluksen miehistön jäsentä ja yksi varustamon edustaja. Laivan kapteenia vastaan on käynnissä erillinen oikeudenkäynti.

Laivan kapteenia Francesco Schettinoa syytetään kuolemantuottamuksista, aluksen hylkäämisestä ja ympäristötuhon aiheuttamisesta. Hänet voidaan tuomita yli 20 vuodeksi vankeuteen. Onnettomuudessa kuoli 32 ihmistä.

(MTV3 - AFP)

Lue myös:

    Uusimmat