Costa Concordia -turma oikeudessa: Miksi kapteeni ei varoittanut miehistöä?

Tammikuussa karille ajaneen Costa Concordia -risteilijän kapteenin olisi pitänyt varoittaa miehistöä heti kun vesi alkoi tulvia laivaan.

Italian Grossetossa pidettävässä kuulemisessa esitetyn asiantuntijaraportin mukaan laivan kapteeni Francesco Schettino tiesi kolme minuuttia karilleajon jälkeen, että alukseen tuli runsaasti vettä mikä esti pääsyn konehuoneeseen. Schettino itse oli läsnä kuulemisessa.

Välimerellä Giglion saaren edustalla tapahtuneen turman öinen pelastusoperaatio oli kaoottinen. Turmassa menehtyi 32 ihmistä. Laivassa oli yhteensä 4229 ihmistä.

Kuulemisessa kävi ilmi myös, että laivan omistava varustamo Costa Crociere varoitti Italian rannikkovartiostoa vasta 51 minuuttia karilleajon jälkeen.

Teknisen tutkinnan ja kuulemisten mukaan lisäksi kaikuluotain olisi ollut poissa päältä, laivan kartat olisivat olleet puutteellisia, aluksella olisi ollut liikaa vauhtia, ja miehistön evakuointivalmius olisi ollut riittämätön.

Schettino myöntää tehneensä virheitä aluksen päätyessä karille, missä laiva yhä makaa. Schettinon mielestä vastuuta kuuluu myös miehistöstä niille, jotka eivät ymmärtäneet hänen käskyjään ennen karilleajoa.

Uhrien omaiset vaativat tilille Schettinon lisäksi myös Costa Crociere -varustamoa ja sen yhdysvaltalaista emoyhtiötä Carnivalia laiminlyönneistä.

Schettinoa epäillään 32 kuolemantuottamuksesta, karilleajosta ja laivansa hylkäämisestä. Hänen lisäkseen syytteeseen saattaa joutua yhdeksän muuta. Mikäli kuulemiset johtavat syytteisiin, oikeudenkäynti alkanee ensi vuonna.

Laivaa yritetään nostaa. Mikäli kaikki menee suunnitelmien mukaan, operaatio saataisiin päätökseen ensi vuoden loppukeväästä tai alkukesästä.

Italialaisen TGCOM24-nettisivuston mukaan hämäräperäisten sukeltajien epäillään varastaneen hylystä matkustajien arvo-omaisuutta.

Katso Janne Hopsun juttu (Seitsemän uutiset 16.10.2012)

Lue myös:

    Uusimmat