Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autonrenkaasta hioutuu toista kiloa pölynä ilmaan – huomattava määrä kulkeutuu jätevedenpuhdistamoille

Mikromuoveja syntyy liikenteessä myös esimerkiksi tiemerkintöihin käytetyistä maalimassoista.
Mikromuoveja syntyy liikenteessä myös esimerkiksi tiemerkintöihin käytetyistä maalimassoista.Lehtikuva
Julkaistu 16.04.2018 17:54

MTV UUTISET-STT

Suomen tiet rouhivat renkaiden kulutuspintaa kiusallisen nopeasti. Tämän voi jokainen autoilija todeta ainakin keväisin ja syksyisin renkaiden vaihdon yhteydessä.

1:21Kevät tulee keikkuen - etelässä uskaltaa vaihtaa jo kesärenkaat autoihin

Videolla MTV Uutisten meteorologi Markus Mäntykannas arvioi viime viikolla, että kesärenkaat uskaltaa jo Etelä-Suomessa vaihtaa alle.

Henkilöauton rengas menettää elinkaarensa aikana massastaan jopa puolitoista kiloa pölynä ilmaan, mutta vasta aivan viime aikoina on alettu kunnolla tutkia renkaista irtoavan kumipölyn vaikutuksia muuhunkin ympäristöön kuin hengitysilmaan.

Muun muassa Suomen ympäristökeskuksessa (Syke) ja muutamissa yliopistoissa on tehty tai tehdään parhaillaan aiheeseen liittyviä tutkimuksia.

Rengaspöly niputetaan monissa selvityksissä samaan luokkaan mikromuovien kanssa. Kumipöly kuitenkin eroaa koostumukseltaan tyypillisestä mikromuovista.

41393088Henkilöauton rengas menettää elinkaarensa aikana massastaan jopa puolitoista kiloa pölynä ilmaan.Lehtikuva

– Autonrenkaiden kulutuspinnan kumiseos koostuu sekä synteettisestä että luonnonkumista. Synteettinen kumi on käytännössä se mikromuoviosuus, kertoo erikoistutkija Outi Setälä Sykestä.

– Lisäksi niissä on erilaisia kemikaaleja ja muita yhdisteitä kuten hiilimustaa.

Mikromuoveja syntyy liikenteessä myös esimerkiksi tiemerkintöihin käytetyistä maalimassoista.

Maailmalla suurin huomio on kohdistunut merien muoviroskaan, mutta liikenteen rengaspöly ja mikromuovit päätyvät Suomessa pääosin sisävesiin. Niiden vaikutusta Suomen matalien järvien ekosysteemeihin ei ole toistaiseksi selvitetty.

40832032

Puhdistamot tehokkaita

Pelkästään Helsingin Mechelininkadun liikenteen on Syken mukaan laskettu tuottavan rengaspölyä neljästä seitsemään tonnia vuodessa.

Lue myös

Renkaiden vaihdon hinnoissa on yli parinkympin eroja 

Kaupungeissa ja taajamissa huomattava osa rengaspölystä kulkeutuu hulevesien mukana jätevedenpuhdistamoille.

– Tutkimuksissa on todettu, että puhdistamot pystyvät jopa 99-prosenttisesti poistamaan puhdistamolle tulevan mikromuovin, kertoo vesihuoltoinsinööri Paula Lindell Vesilaitosyhdistyksestä.

Osa kaupunkien hulevesistä kulkeutuu kuitenkin käsittelemättömänä vesistöihin. Samoin haja-asutusalueilla sadevedet huuhtovat rengaspölyn valtateiden varsilta helposti suoraan järviin ja jokiin. Vettä painavampana kumi painuu vesistöjen pohjalle.

40832017

Valtateiden varsilla rengaspölyn päätymistä vesistöihin voi Setälän mukaan torjua osin samoilla keinoilla kuin ravinteiden kohdalla.

– On rakennettu erilaisia suojavyöhykkeitä, pidätysaltaita ja luonnonkosteikkoja. Tähän on nyt lisäksi kehitteillä erilaisia kaupunkiympäristöön paremmin sopivia teknisiä ratkaisuja.

Setälän mukaan Syke kehittää myös Suomen Akatemian rahoittamassa tutkimushankkeessa mittausmenetelmää, jonka avulla hulevesien mikroskooppisista hiukkasista saadaan laadukasta tietoa.

Lisää aiheesta:

Simpukat kärsivät stressistä ja soluvaurioista – Tutkimus paljasti autonrenkaista irtoavan kumijauheen haitat merieliöilleMaahan heitetyt kertakäyttömaskit eivät koskaan katoa kokonaan: "Päätyvät lopulta ihmiseen ruokakalojen kautta"Yhdeltä tekonurmikentältä karkaa vuodessa tuhansia kiloja kumirouhetta ympäristöön – kenttiä on Suomessa yli 400: Ongelman voi saada kuriin hyvinkin yksinkertaisin toiminAutonrenkaat merten suuria saastuttajia Pohjoismaissa – vaikutusta simpukoiden terveyteen tutkitaan Käsittämätön määrä mikroroskaa: Suomen vesistöihin kulkeutuu jätevesien mukana 480 miljardia mikromuovikappaletta vuodessaMitä ihmettä – vanhat renkaat auttavat maajusseja ja luontoa!
Kotimaa
Kaupungeissa ja taajamissa huomattava osa rengaspölystä kulkeutuu hulevesien mukana jätevedenpuhdistamoille.
Lehtikuva

Suomen tiet rouhivat renkaiden kulutuspintaa kiusallisen nopeasti.
Lehtikuva

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 13:34
    Kadonneet

    16-vuotias tyttö kateissa – havainnot hätänumeroon

  • 13:28
    Kuolema

    Henri, 41, haluaa syväjäädyttää ruumiinsa ikuista elämää varten – tästä on kyse

  • 11:51
    Sää

    Sääennusteessa lunta – Pekka Pouta avaa hurjaa kylmenemistä

  • 11:31
    Kadonneet

    Oletko nähnyt häntä? 58-vuotias mies kadonnut Helsingissä

  • 10:37
    Sää

    Pekka Pouta kieltäytyi ennustamasta säätä: "Kaoottinen tilanne"