Asiantuntija vastaa: Kannattaako auton ruostesuojaus?

Ruostesuojaus on kallis toimenpide, jonka kannattavuus riippuu pitkälti siitä, kuinka kauan autoa on tarkoitus käyttää.

Helpoiten autosta ruostuvat joko sisä- tai ulkohelmat. Autokorjaamo Viinikka ja Myllymäen työnjohtaja Tero Liimataisen mukaan pinta voi raapiutua rikki heppoisestakin pohjakosketuksesta.

– Jos pinta on rikki, se ruostuu ajan mittaan. Rikkoutuneesta pinnasta ei tule kestävää, vaikka se korjattaisiin ruostepaikalla. Kestävä korjaus vaatisi niin paljon töitä, ettei kukaan asiakas halua maksaa siitä niin paljon.

Liimatainen suosittelee ruostesuojausta, mikäli autoa on tarkoitus käyttää mahdollisimman pitkään. Ensin tulee kuitenkin selvittää, onko autoon tehty ruostesuojaus jo tehtaalla. Mikäli näin ei ole, suojaus kannattaa Liimataisen mukaan tehdä heti uutena, kun auton pintoihin ei ole ehtinyt kerääntyä likaa.

– Jos tiedät, että pidät autoa vain 3–4 vuotta, ruostesuojausta ei kannata ottaa. Suojaukset maksavat yleensä 500–800 euroa. Ei ole järkeä sijoittaa suurta rahaa, jos tiedät ajavasi vain uudella autolla. Lisäksi nykyautojen pohjat kestävät vanhoja paremmin.

Käytetyn auton ruostesuojaus vaatii huolellista puhdistusta

Ruostesuojauksen voi tehdä myös vanhempaan autoon, kunhan se ensin puhdistetaan kunnolla.

– Pesu on tässä tapauksessa tärkeässä asemassa. Auto kannattaa pestä korjaamolla edellisenä päivänä, antaa kuivua yön yli ja suojata vasta seuraavana päivänä. Kun suojaus on tehty, lyhyt kuivuminen riittää ja sitten auton voi ottaa ajoon.

Puhdistuksen tärkeyttä ei voi Liimataisen mukaan liioitella.

– Jos autolla on ajettu yksikin talvi, pinnoissa on suolaa. Sitä ei tarvitse olla edes paljon, että se jää ruostesuojauksen alle muhimaan. Tilanne on tällöin paljon pahempi kuin se, että autoa ei suojattaisi ollenkaan.

Lue myös:

Maaret Tiensuu, maaret.tiensuu(at)mtv.fi

Lue myös:

    Uusimmat