Asiantuntija: Näin asuinalueen myyntiarvoa voi kasvattaa!

Finnish Place Branding Oy:n toimitusjohtaja Sari Klinga toteaa, että asuinalueet brändäytyvät usein itsestään, mutta niitä voi myös brändätä. Jos toivoisit asuinalueellesi parempaa mainetta, on aika ryhtyä hommiin!

Tuotteita, yrityksiä ja jopa ihmisiä brändätään, joten miksei siis myös alueita. Moni asuinalue kärsii turhaan huonosta maineestaan.

Finnish Place Brandin Oy:n toimitusjohtaja Sari Klinga tietää, että alueen asukkaat voivat itse tehdä paljon.

– Esimerkiksi siisteys ja tapahtumien järjestäminen ovat hyviä keinoja, joiden avulla asukkaat itse voivat brändätä aluettaan. Virkeä asukasyhdistys on tärkeä asia ja kannattaa aloittaa keskustelemalla siitä, mitkä ovat asuinalueen ongelmatekijät. Pelkkä keskustelu ei kuitenkaan riitä, sillä sanoista on ryhdyttävä myös tekoihin.

Huonomaineisen alueen kasvojenkohotus:

– Millainen sosiaalinen tasapaino on alueella? Olisi hyvä, että erilaiset perheet ja kansanryhmät viihtyisivät alueella.
– Onko huono mielikuva vain imagosta kiinni, vaikka asukkaat viihtyisivätkin hyvin alueella? Mitä asialle voidaan tehdä?
– Miten oma asuinalue näyttäytyy mediassa ja onko annettu kuva totuus?
– Onko alueella asukasyhdistystoimintaa? Sitä kannattaa virkistää!
– Millainen kaiku alueen nimellä on? Sen muuttamista voi harkita, esimerkiksi Helsingin Jakomäki voisi muuttua Jaakkolaksi
– Miltä alueella näyttää? Talojen ja teiden kunto, sekä pihojen viihtyisyys vaikuttaa paljon.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat