Ei päivää ilman Nordean ongelmia. Kyberturva-asiantuntija Samuli Könönen kuitenkin muistuttaa, että ongelma on verrattavissa "julkisivun töhrintään" vakavuusasteeltaan.
Useiden Nordean asiakkaiden tilit katosivat lainoineen verkkopankista tiistaina, kun aamuyöllä tehty tekninen päivitys aiheutti yhtiön mukaan "ennakoimattomia ongelmia palveluissa".
– Ongelma paikallistettiin nopeasti, mutta sen korjaustyöt vaativat aikaa. Palvelumme palautuvat asteittain takaisin normaalitilaan, Nordea kertoi verkkosivuillaan.
Palvelunestohyökkäysten sarja on jatkunut jo pitkään. Tietoturva-asiantuntija Mikko Hyppönen muistutti Viiden jälkeen -ohjelmassa Nordean ongelmien alkaneen Ruotsissa sen jälkeen, kun Ruotsi ilmoitti uudesta valtavasta Ukraina-tukipaketista.
Lue lisää Hyppösen haastattelusta: Pankkiautomaattien toimimattomuus pöyristyttää asiantuntijaa: "Poikkeuksellista ja anteeksiantamatonta"
"Kyseessä ei ole tietomurto"
Kymmenen uutisten haastattelema asiantuntija muistuttaa, että palvelunestohyökkäyksissä kyse on erityisesti häiriköinnistä, ei tietojen varastamisesta. Suomen huoltovarmuus ei ole uhattuna.
– Palveluestohyökkäys on enemmänkin julkisivun töhrintää, kyseessä ei ole tietomurto, jossa olisi varastettu jotain tietoa, vaan enemmänkin verkossa tapahtuva mielenosoitus, Kyberturvallisuuskeskuksen tietoturva-asiantuntija kommentoi.
