Nordean häiriötilanne on nyt ohi, kertoo MTV Uutisille Nordean henkilöasiakasliiketoiminnan johtaja Jani Eloranta. Hänen mukaansa tämänpäiväiset häiriöt liittyivät järjestelmäpäivitykseen, joka ei mennyt suunnitelmien mukaan.
Nordea kertoi aiemmin viestipalvelu X:ssä, että tekniset häiriöt vaikuttavat mobiili- ja verkkopankin toiminnallisuuksiin, tunnistautumiseen kolmansien osapuolten palveluihin, osaan korttimaksuja sekä käteisen nostoon automaateilta.
– Korttimaksaminen toimii osittain ja käteisnostot kaupan kassalta onnistuvat, Nordea kertoi verkkosivuillaan.
Nordea kertoi lisäksi, että myös puhelimessa, chat-palvelussa ja konttoreissa asiakkaita pystytään palvelemaan vain rajoitetusti, sillä tekninen häiriö vaikuttaa järjestelmien toimivuuteen.
Pankin mukaan häiriötilanne johtui aamuyöllä toteutetusta teknisestä päivityksestä.
– Olemme hyvin pahoillamme tilanteesta ja asiakkaillemme aiheutuneesta haitasta. Häiriöstä johtuen tiedon lisääminen digitaalisiin kanaviimme ei tällä hetkellä onnistu, Nordea jatkoi.
Downdetector-sivuston mukaan Nordean palveluissa alkoi laaja häiriö noin kymmenen aikaan tänään aamupäivällä. Ilmoituksia katkoksista tuli yhä runsaasti puoli kahden aikoihin.
Esimerkiksi MTV Uutisten toimittajan omasta verkkopankista puuttuivat kaikki tili- ja korttitiedot hieman ennen kello yhtätoista.