Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nordean vakava häiriö ohi – "Päivitys ei mennyt suunnitelmien mukaan"

1:47Nordea kertoo, että sen verkkopankin viimeviikkoiset ongelmat ovat helpottaneetKatso myös: Nordean asiakkaita piinaavat ongelmat ovat jatkuneet jo viikkoja. Näin niistä kerrottiin syyskuun lopulla.
Julkaistu 08.10.2024 11:01(Päivitetty 08.10.2024 16:24)
Toimittajan kuva
Seppo Haaparanta

seppo.haaparanta@mtv.fi

STT

Toimittajan kuva
Kati Hyttinen

kati.hyttinen@mtv.fi

Toimittajan kuva

Päivi Hannula

paivi.hannula@mtv.fi

@paivihannula

Nordean häiriötilanne on nyt ohi, kertoo MTV Uutisille Nordean henkilöasiakasliiketoiminnan johtaja Jani Eloranta. Hänen mukaansa tämänpäiväiset häiriöt liittyivät järjestelmäpäivitykseen, joka ei mennyt suunnitelmien mukaan.

Nordea kertoi aiemmin viestipalvelu X:ssä, että tekniset häiriöt vaikuttavat mobiili- ja verkkopankin toiminnallisuuksiin, tunnistautumiseen kolmansien osapuolten palveluihin, osaan korttimaksuja sekä käteisen nostoon automaateilta.

– Korttimaksaminen toimii osittain ja käteisnostot kaupan kassalta onnistuvat, Nordea kertoi verkkosivuillaan.

Nordea kertoi lisäksi, että myös puhelimessa, chat-palvelussa ja konttoreissa asiakkaita pystytään palvelemaan vain rajoitetusti, sillä tekninen häiriö vaikuttaa järjestelmien toimivuuteen.

Pankin mukaan häiriötilanne johtui aamuyöllä toteutetusta teknisestä päivityksestä.

– Olemme hyvin pahoillamme tilanteesta ja asiakkaillemme aiheutuneesta haitasta. Häiriöstä johtuen tiedon lisääminen digitaalisiin kanaviimme ei tällä hetkellä onnistu, Nordea jatkoi.

Downdetector-sivuston mukaan Nordean palveluissa alkoi laaja häiriö noin kymmenen aikaan tänään aamupäivällä. Ilmoituksia katkoksista tuli yhä runsaasti puoli kahden aikoihin.

Esimerkiksi MTV Uutisten toimittajan omasta verkkopankista puuttuivat kaikki tili- ja korttitiedot hieman ennen kello yhtätoista.

Nordea katko
Nordean häiriöt ovat tehneet maksut ja rahansiirrot ajoittain mahdottomaksi monella asiakkaalla.MTV Uutiset

"Rauhoittelu viranomaisilta tarpeen"

Yksi Nordean häiriöistä tänään kärsineistä asiakkaista on tietokirjailija ja IT-asiantuntija Petteri Järvinen. Hän kertoi viestipalvelu X:ssä, että ei näe verkkopankissa tilitietojaan.

– Palvelu toimii, mutta tilit hukassa. Tämä ei näytä palvelunestohyökkäykseltä, Järvinen kirjoitti.

– Tässä on kyse jo Suomen huoltovarmuudesta, kannanotto ja rauhoittelu viranomaisilta olisi tarpeen. Ei enää yksin Nordean asia.

Järvinen kaipasi Nordealta laajempaa tiedottamista ongelmista. 

– Nyt moni ihmettelee, onko valesivulla, kun ei pääse Kelaan, Veroon tai Omakantaan.

Ongelmia myös naapureilla

Nordean pankkipalveluissa on ollut häiriöitä useasti viime viikkoina. Esimerkiksi sunnuntaina aamulla tilitiedot olivat osalla asiakkaista poissa käytöstä jonkin aikaa. 

Nordean mukaan ongelma aiheutui siitä, että sen järjestelmissä tehtiin lauantain ja sunnuntain välisenä yönä teknisiä muutostöitä palvelunestohyökkäysten vuoksi.

Nordean ongelmat ovat kiusanneet pankkia ja sen asiakkaita myös muissa Pohjoismaissa. 

Ruotsissa monet Nordean asiakkaat eivät ole voineet käyttää verkkopankkia tai Nordean sovellusta. Myös Ruotsissa laajasti käytetty mobiilimaksupalvelu Swish kangertelee Nordean asiakkailla.

Vastaavista ongelmista kerrotaan myös Tanskassa ja Norjassa.

*Artikkelia täydennetty kello 13.38: Päivitetty tilannetieto häiriöstä ja lisätty Petteri Järvisen kommentit. Kello 15.15 ja 16.23 juttua täydennetty uusilla tiedoilla tilanteesta.

Lisää aiheesta:

Nordea: Toiminnassa ei ole häiriötäNordealla laaja palvelunestohyökkäys – palvelut palautuneet normaaliin tilaanNordean tilejä ja rahoja katosi – pankki kertoi syyn ja pahoitteli vuolaasti viime aikojen häiriöitäNordean pankkipalveluissa häiriö yön aikana – asiakkaiden tilit vaikuttivat kadonneenOP: Maksut siirtyvät taas normaalisti – palkkojen pitäisi tulla tileille tämän päivän aikanaNordean palvelukatko venyi reippaasti – palvelut pois käytöstä pitkälle maanantaihin: "Olemme erittäin pahoillamme"
NordeaPankitDigiRuotsiTanskaNorjaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Nordea
  • 23.8.07:59
    Talous

    Nordea-pomo isoimmasta erosta Suomen ja muiden Pohjoismaiden välillä: "Lopetetaan itsemme mollaaminen"

  • 30.6.05:21
    Pankit

    Nordean verkko- ja mobiilipalveluiden häiriö on ohi

  • 29.6.23:23
    Pankit

    Nordean verkkopalvelut jälleen toiminnassa

  • 23.6.16:43
    Iran

    Miten öljyn hinnalle käy, jos Hormuzinsalmi suljetaan? – "Iran ei halua lähteä kokeilemaan"

  • 12.6.00:01
    Kesäloma

    Näin paljon suomalaiset käyttävät rahaa kesälomalla