"Asiakkaalla kasa folioita päässä ja tulee tieto, että vettä ei tule…" – kampaamoyrittäjä Annen nopeat hoksottimet pelastivat tukkakatastrofilta

Näin värjäät hiukset kotona onnistuneesti – ammattilaisen vinkit 5:06
KATSO MYÖS: Näin värjäät hiukset kotona onnistuneesti – ammattilaisen vinkit

Kampaamoyrittäjä Annelle sattui viime viikolla hiukan erilaisempi työpäivä.

"Asiakkaalla kasa folioita päässä ja tulee tieto, että vettä ei tule…" 

Näin alkaa Puskaradio Kalajoelle viime viikolla jaettu satoja reaktioita kerännyt julkaisu paikallisen kampaamoyrittäjän astetta erikoisemmasta työpäivästä.

"Nyt varmaan jotain sattuu..."

Anne Pernu, 53, Kalajoelta on työskennellyt parturi-kampaajana 31 vuoden ajan, ja lauantaina hänellä tuli 28 vuotta täyteen kampaamoyrittäjänä.

Viime viikolla Annen uralle osui kuitenkin työpäivä, jota hän ei hetkeen unohda.

– Se oli hyvin erikoinen, Anne aloittaa puhelimessa naurahtaen. 

Annen kampaamo Parturi Kampaamo Atelje'Anne sijaitsee Kalajoen Hiekkasärkillä sijaitsevan Kylpylä SaniFanin tiloissa.

Päivä oli alkanut hyvällä mielellä. Asiakkaana oli tuttu kanta-asiakas.

– Olin tosi fiiliksissä ja ajattelin, että nyt varmaan jotain sattuu, kun menee töihin hyvillä fiiliksillä, Anne vitsailee. 

Vakioasiakkaan hiuksia vaalennettiin raidoilla.

– Siinä laputetaan aika paljon folioita. Kun olin viimeisen folion saanut laitettua, niin SaniFanin työntekijä tuli ilmoittamaan, että vettä ei sitten muuten tule, Anne kertoo.

Alueella oli yllättäen alkanut vesikatko. Nopeasti selvisi, ettei ollut tietoa, koska hanoista jälleen saataisiin vettä.

Soittorumba

Foliolaput ja vaalennusaine päässä istuva kanta-asiakas Minna kysyi Annelta, mitä tapahtuu, jos vettä ei tule enää ollenkaan.

– Sanoin, että kyllä tähän ratkaisu löytyy, Anne totesi.

Hän soitti ensimmäiseksi Valkeavedelle, joka vastaa alueen vedenjakelusta. Valkeavesi ei tiennyt syytä vesikatkolle, mutta ohjasivat Annen soittamaan Hiekkasärkillä remonttia tekevälle Vesikolmiolle, joka vastaa alueen talousveden hankinnasta sekä jätevesien puhdistamisesta.

– Siellä ei ensin vastattu, oli ilmeisesti ruuhkautunut, kun kaikki soitteli. He soittivat hetken päästä takaisin ja kertoivat, että siellä oli jotain putkia rikkoontunut, Anne kertoo.

Annen kysyessä, kauanko korjaus kestäisi hänelle vastattiin, että pari tuntia.

– Olin, että kauheaa, en minä herranjestas voi niin kauan odottaa!

Anne arvioi, että asiakkaan hiukset pitäisi saada pestyä 20 minuutin kuluttua.

Välittömästi, kun Anne sulki puhelimen, kääntyi hän Minnan puoleen ja kertoi, että heidän olisi lähdettävä Kalajoen keskustaan etsimään paikkaa, jossa vettä vielä tuli kraanoista. Vesikatko vaikutti vain osassa Kalajokea.

– Siitä on noin 7–8 kilometriä keskustaan, Anne arvioi.

Anne oli ehtinyt jo harkita, että jos sopivaa pesupaikkaa ei löytyisi, voisi hän viedä asiakkaan kotiinsa suihkuun.

– Naurettiin siinä, kun asiakas on vielä raskaana, että miten olisin saanut hänet kotona johonkin altaaseen pää alaspäin, Anne naurahtaa absurdille tilanteelle.

Parkkipaikalla Anne muisti, että ei ollut tullut sinä aamuna omalla autolla töihin, vaan oli saanut kyydin. Onneksi asiakas oli autolla. 

– Tunnen kaikki alueen kampaajat, niin ajaessamme tein samalla soittorumbaa. Soittelin kaikkiin kampaamoihin, Anne kertoo.

Ensimmäinen ei vastannut, toinen vastasi, mutta ei ollut sillä hetkellä töissä. Kolmannella soitolla viimein tärppäsi.

– Selitin, että meillä on tällainen ongelma, että Särkillä ei tule vettä. Se kestää varmaan pari tuntia, että pääsenkö lainaamaan teidän pesupaikkaanne? Anne kertoo.

Tuttu kampaaja suostui luonnollisesti Annen erikoiseen pyyntöön. 

– Siinä me nauroimme, kun asiakkaalla on foliot päässä ja kappa päällä. Juostiin liikkeeseen ja päästiin suoraan pesupaikalle, Anne kertoo.

Entä jos vettä ei olisi saatukaan ajoissa?

Anne oli ennen lähtöä pakannut mukaan taittovärin, hapetteen ja puntarinkin. Hiukset saatiin keskustan kampaamossa pestyä ja väri taitettua sellaiseksi kuin Anne oli asiakkaansa kanssa suunnitellutkin.

– Pakkasin kaiken mukaan, vaikka minulla olikin pieni hätä asiakkaan puolesta. Kerkesin siinä onneksi ajatella, että mitä otan mukaan, Anne kertoo.

Anne on kiitollinen siitä, ettei heidän tarvinnut ajaa paikkakunnalta pois. Kun hiukset oli pesty, ajoivat he takaisin Hiekkasärkille. 

– Ihana, että on kesäaika, eikä ollut pakkasta. Silloin ei pää märkänä olisi voinut noin ajella.

Perillä Annelle ilmoitettiin, että vesi kulkee taas kahden ja puolen tunnin katkon jälkeen.

– Se olisi ollut myöhäistä, ei olisi pystytty odottamaan niin kauan, Anne toteaa.

Jos Anne ei olisi voinut pestä asiakkaan vaalennusraitoja pois, olisivat hiukset voineet pahimmassa tapauksessa katketa tai vähintäänkin muuttua haperoksi. 

– Se olisi voinut olla sellaista kuivaa purkkaa. Se on aina riskaabelia noissa permiksissä ja vaalennuksissa, että jos aine on liian kauan saanut vaikuttaa, Anne kertoo.

Ensimmäiset vaalennetut raidat olivat olleet foliolappujen sisällä vaikuttamassa jo pidemmän aikaa, eli niiden kohdalla vaikutusaika oli ollut jo tikittämässä umpeen.

Ämpärillä vettä kampaamoon

Anne kiittelee, että onneksi kohdalle sattui juuri silloin kanta-asiakas, jonka kanssa koko kommellukselle pystyi vain nauramaan.

– Hän suhtautui rennosti, Anne kiittelee.

Annea oli neuvottu, että pahimmassa tapauksessa hän olisi voinut soittaa Valkeavedelle ja pyytää ämpärillä vettä tuotavaksi. 

– Se olisi ollut erittäin extreme ratkaisu, hän nauraa. 

Kalajoen puskaradioon jakamansa Facebook-julkaisun kommenteissa Annelle kerrottiin, että kerran erään alueen kampaamoon oli Valkeaveden johtaja kantanut ämpärillä vettä, kun siellä oli ollut vesikatkos. Ajatus ei siis ollut aivan tuulesta temmattu ollut. 

– Kuitenkin, kun osa Kalajoesta oli ilman vettä, niin tämä oli paras ratkaisu, että lähdettiin ajamaan keskustaan, Anne toteaa.

Joku kylpylä Sanifanin henkilökunnasta jopa muistutti, että merihän on aivan kylpylän vieressä. Anne olisi voinut viedä asiakkaan sinne pesulle. 

– Olisi se ollut kauhea tilanne, jos ei olisi löytynyt pesupaikkaa, onneksi tunnen näitä alueen muita ammattilaisia, niin apua löytyi, Anne toteaa. 

"Kaikesta selviää, kun vähän ideoi"

Puskaradiossa julkaisu sai runsaasti huomiota ja satoja tykkäyksiä. Moni mietti kommenteissa sitä, ettei se todellakaan ole niin yksiselitteistä, jos vettä ei yllättäen tulekaan.

– Oma hius on tärkeä asia. Se on näkyvä asia ja siinä voi tulla paniikki, että mitä jos omille hiuksille kävisi näin, Anne pohtii.  

Vesikatkon aikana esimerkiksi ravintola voi sulkea väliaikaisesti ovensa, mutta kampaamossa väri olisi saatava pois päästä keinolla millä hyvänsä. 

– Kaikesta selviää, kun vähän ideoi, Anne toteaa. 

Hän kertoo, että tilanteen alussa hän oli hiukan hermostunut Vesikolmion päässä hänelle vastanneelle taholle.

– Kyllä siinä muutama kirosanakin tuli, Anne kertoo.

Nyt näin jälkikäteen hän toivoo, että alueen Puskaradioon jaettu julkaisu tapahtumista tavoittaisi kyseisen henkilön.

– Tuohduin ja kysyin, että kukahan tämän korvaa. Mutta hekin tekevät vain työtään, Anne toteaa. 

Annen loppupäivän asiakkaat olivat pelkkiä hiustenleikkuita. Niistä olisi pahimmassa tapauksessa selvitty ilman hiustenpesua. 

– On kuitenkin pikkuisen erilainen tällainen tapaus, kun kyseessä on kemikaaleja ja hiusvärejä, Anne muistuttaa.

Erikoisessa työpäivässä mukana ollut hiuksensa vaalentanut kanta-asiakas Minna kävi lauantaina teettämässä vielä kampauksen Annella.

– Totesin siinä, että hiukset oli oikein hyvin vaalentuneet, Anne nauraa iloisena.  

Lue myös:

    Uusimmat