Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Asiakas soitti löytötavaratoimistoon, puhelusta veloitettiin 74 euroa – näin kuluttajariitalautakunta ratkaisi

Kuvituskuva. Kuluttajariitalautakunta katsoo, että puhelinpalveluiden täsmälliset hinnat on ilmoitettava heti.
Kuvituskuva. Kuluttajariitalautakunta katsoo, että puhelinpalveluiden täsmälliset hinnat on ilmoitettava heti.All Over Press
Julkaistu 12.11.2019 07:17

MTV UUTISET – STT

Kuluttajariitalautakunta katsoo, että puhelinpalveluiden täsmälliset hinnat on ilmoitettava heti. Pelkkä nauhoite, jossa viitataan verkosta löytyvään hinnastoon, ei riitä.

Mikäli hintaa ei kerrota, voidaan kuluttajalta periä vain kohtuullinen, tapauskohtaisesti arvioitava maksu.

– Silloin kun sopimusta ei tehdä internetin välityksellä, vaan suoraan puhelinnumeroon soittamalla, pitää hintatieto antaa puhelimessa. Se voidaan antaa vaivatta ja nopeasti, toteaa kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg tiedotteessa.

Lautakunta otti kantaa tapaukseen, jossa kuluttajalta oli peritty alle minuutin kestäneestä löytötavaratoimiston palvelusta ja jonottamisesta yli 70 euroa. Lasku kohtuullistettiin viiteen euroon.

Löytötavaratoimiston mukaan puhelun alussa ilmoitetaan minuuttihinta ja jonotuksen maksullisuus. Lautakunnalle toimitetussa tallenteessa kerrottiin kuitenkin vain, että jonottaminen maksaa ja että hinnat löytyvät verkosta.

Puhelun alussa ei myöskään esitetty mitään arviota jonotuksen pituudesta. Tässä tapauksessa jonotus oli kestänyt parikymmentä minuuttia.

Niinpä lautakunnan mielestä puhelun kustannukset ovat voineet tulla kuluttajalle yllätyksenä.

Lisää aiheesta:

Asiakas solmi määräaikaisen sähkösopimuksen väärillä hinnoilla – "Kuluttajan olisi tullut ymmärtää"
Balettiesityksen peruminen sytytti kiistan rahasta: Kenelle kuuluvat 9 euron palvelumaksut?
Taksimatkojen ongelmista voi saada hyvityksiä – "Tärkeää, että kuluttajat käyttävät oikeuksiaan"
Kuluttaja-asiamies varoittaa: Auton hinta-arviosivusto johtaa asiakkaita harhaan – lue aina pikkupräntti!
Kuluttajariitalautakunta: Yli viiden euron maksu paperilaskusta kohtuuton
Seksisivuille päätyneiden yllätyslaskut: Viranomainen selvittää Soneran vastuuta
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 19:18
    Veneet ja laivat

    Mistä jäänmurtajien rakentajat? Alan opiskelijat näkevät tulevaisuuden valoisana

  • 18:15
    Media

    Hurja määrä puolueita kosiskellut Ripsa Koskinen-Papusta – Marjukka Havumäki: "Sehän on hyvä!"

  • 18:00
    Valokuvaus

    Viiden vuoden työ palkittiin – näin upea otos palkittiin vuoden luontokuvana!

  • 16:32
    Sauli Niinistö

    Presidentti Niinistö aiheutti valtavan yleisöryntäyksen

  • 15:43
    Hukkuminen

    Vene karkasi rannasta – sitä hakemaan lähtenyt mies hukkui