Hyppää pääsisältöön
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista

Ajossa Audi TT Roadster – ”Yksi parhaista ympärivuotiseen käyttöön soveltuvista avoautoista”

Julkaistu 19.03.2015 11:22
Toimittajan kuva

Jalmari Mattila

jalmari.mattila@teknavi.fi

Teknavi kävi Mallorcalla ajamassa TT Roadsterin. Selvitimme, onko ajamisen hauskuus säilynyt rättikaton tuomista lisäkiloista huolimatta.

Tykkäsimme

  • Tasapainoisesta ajettavuudesta
  • Laatuvaikutelmasta

Emme tykänneet

  • Vaisuista pakoäänistä
  • Rengasmelusta

Odotukset matkaan lähtiessä olivat korkealla, sillä hiljattain Suomessa ajettu TT:n kovakattoversio jätti vakuuttavan kuvan. Ainoa varsinainen moite tuli tunnepuolesta – riskejä kun on kartettu saksalaiseen tyyliin viimeiseen asti. Toisaalta juuri tämä seikka jättää tilaa avoversiolle, jossa äänet kuuluvat ja auringosta pääsee nauttimaan täysin rinnoin. Tai niin ainakin luulimme, sillä Mallorcalla toimittajia vastassa oli koko päivän kestänyt vesisade.

Emme kuitenkaan antaneet vesisateen lannistaa tunnelmaa, vaan suuntasimme vuorille, missä TT:n ajo-ominaisuudet pääsevät parhaiten oikeuksiinsa. Autossa käytetään täysin uutta Haldex-nelivetojärjestelmää, joka on sekä entistä nopeampi että se tarjoaa myös entistä enemmän hauskuutta ajoon. Jotain kertoo sekin, että lehdistötiedotteessa puhutaan hallitusta driftauksesta. Jätimme sen liukkaalla vuorenrinteellä kokeilematta, mutta myönnettäköön, että TT tuntuu taipuvan mutkiin edeltäjäänsä ketterämmin. Tavallisessa ajossa auto on aina etuvetoinen, mutta tarpeen tullen vetoa ohjataan myös takapyörille suhteessa 50:50.

Auringon tullessa esiin katon saa avattua kymmenessä sekunnissa ja se sulkeutuu samassa ajassa. Nopean kattomekanismin lisäksi TT tarjoaa mukavat oltavat viileämmässäkin ilmanalassa. Tuulen pyörteilyt eivät häiritse ja uusi niskatukilämmitin (1355 €) pitää pään alueen lämpimänä. TT Roadster onkin yksi parhaista ympärivuotiseen käyttöön soveltuvista avoautoista – etenkin nelivedolla varustettuna.

Suomeen tuontiohjelmaan kuuluu alkuvaiheessa ainoastaan yksi malliversio (2.0 TFSI Stronic Quattro). Kaksilitraisesta turbomoottorista on kutiteltu 230 hv ja sen jatkeena on aina neliveto ja Stronic-automaatti. Myöhemmin tarjolle tulee edullisempi perusversio (1.8 TFSI) sekä malliston yläpäähän TTS Roadster (310 hv). Dieselversio (2.0 TDI / 180 hv) ei ole näillä näkymin tulossa Suomeen olleenkaan.

Ajoimme suomalaisittain kiinnostavimman 2.0 TFSi -moottorin, joka tuntuu tehoihinsa nähden hämmästyttävän vikkelältä. Satasen rajapyykki tulee vastaan 5,6 sekunnissa ja huippunopeus on 250 km/h. Siitä on kiittäminen paitsi onnistunutta voimalinjastoa myös auton verrattain kevyttä omapainoa. Nelivetoinen ja automaattivaihteinen auto painaa 1500 kiloa, kun kovakattoinen versio on vielä 80 kiloa kevyempi.

Kilpailijoina voi pitää esimerkiksi BMW:n Z4:sta ja Porsche Boxsteria. Ajettavuudeltaan Audi on selvästi parempi kuin BMW, joskaan se ei yllä aivan keskimoottorisen Boxsterin tasolle. Hinnaltaan TT on odotetusti konsernisisartaan edullisempi, mutta lähtöhinta 62 508 euroa on paljon rahaa. Siihen kun laitetaan vielä pakolliset lisävarusteet, nousee hinta jo helposti samalle kymmenluvulle Boxsterin (alk. 78 763 €) kanssa.

Audi TT Roadster
Hinta 62 508 €
Suomeen keväällä 2015

Malli 2.0 TFSI Quattero Stronic
Moottori 1968 cm3, 4-syl., bensa, turbo
Vaihteisto 6-vaiht., aut.
Teho 169 kW (230 hv) 4500–6200 r/min
Vääntö 370 Nm / 1600-4300 r/min
0-100 km/h 5,6 s
Huippunopeus 250 km/h
Keskikulutus 6,7 l / 100 km
CO2-päästöt 154 g/km
Mitat pituus 4180 mm, leveys 1832 mm, korkeus 1355 mm, akseliväli 2510 mm, omamassa 1500 kg
Tavaratila 280 l

AutotLifestyle
Toimittajan kuva
Jalmari Mattila
MTV Uutiset

Lisää aiheesta:

Koeajossa Ford Fiesta Vignale – pikkuauton meikatumpi versioKoeajossa Mercedeksen yllättävä pikku-SUV – tarjolla tilaa ja mukavuuttaKoeajossa Seat Leon Cupra 300 – valmis vaikka radalleKotimaan koeajossa uusi BMW 5-sarja – melkein kuin faceliftAlfa Romeo Giulia vakuuttaa myös dieselinäTestissä vahvin diesel, mitä katumaasturiin löytyy

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 20.12.11:58
    Liikenneturvallisuus

    Miten kuusi kannattaa kuljettaa kotiin? "Ehdottomasti paras ja suositeltavin tapa"

  • 19.12.20:55
    Sähköautot

    Tällä ominaisuudella varmistat sähköauton pikalatautumisen joulukohmeessa

  • 19.12.10:21
    NASA

    Kilpajuoksu Kuuhun kiristää Trumpin politiikkaa: Kiinalaisille porttikielto Nasan avaruusohjelmiin

  • 19.12.08:57
    Renkaat

    Ennen kuin lähdet autolla joulunviettoon, tarkista nämä asiat – "Tee se heti"

  • 18.12.12:36
    Liikenneturvallisuus

    Autoilijan toiminta herätti poliisin huomion liikenteessä – "Ei ole toisen tienkäyttäjän asia alkaa kostamaan"