Teknavi kävi Mallorcalla ajamassa TT Roadsterin. Selvitimme, onko ajamisen hauskuus säilynyt rättikaton tuomista lisäkiloista huolimatta.
Tykkäsimme
- Tasapainoisesta ajettavuudesta
 - Laatuvaikutelmasta
 
Emme tykänneet
- Vaisuista pakoäänistä
 - Rengasmelusta
 
Odotukset matkaan lähtiessä olivat korkealla, sillä hiljattain Suomessa ajettu TT:n kovakattoversio jätti vakuuttavan kuvan. Ainoa varsinainen moite tuli tunnepuolesta – riskejä kun on kartettu saksalaiseen tyyliin viimeiseen asti. Toisaalta juuri tämä seikka jättää tilaa avoversiolle, jossa äänet kuuluvat ja auringosta pääsee nauttimaan täysin rinnoin. Tai niin ainakin luulimme, sillä Mallorcalla toimittajia vastassa oli koko päivän kestänyt vesisade.
Emme kuitenkaan antaneet vesisateen lannistaa tunnelmaa, vaan suuntasimme vuorille, missä TT:n ajo-ominaisuudet pääsevät parhaiten oikeuksiinsa. Autossa käytetään täysin uutta Haldex-nelivetojärjestelmää, joka on sekä entistä nopeampi että se tarjoaa myös entistä enemmän hauskuutta ajoon. Jotain kertoo sekin, että lehdistötiedotteessa puhutaan hallitusta driftauksesta. Jätimme sen liukkaalla vuorenrinteellä kokeilematta, mutta myönnettäköön, että TT tuntuu taipuvan mutkiin edeltäjäänsä ketterämmin. Tavallisessa ajossa auto on aina etuvetoinen, mutta tarpeen tullen vetoa ohjataan myös takapyörille suhteessa 50:50.
Auringon tullessa esiin katon saa avattua kymmenessä sekunnissa ja se sulkeutuu samassa ajassa. Nopean kattomekanismin lisäksi TT tarjoaa mukavat oltavat viileämmässäkin ilmanalassa. Tuulen pyörteilyt eivät häiritse ja uusi niskatukilämmitin (1355 €) pitää pään alueen lämpimänä. TT Roadster onkin yksi parhaista ympärivuotiseen käyttöön soveltuvista avoautoista – etenkin nelivedolla varustettuna.



