Ajokorttiuudistus voi tulla kalliiksi ilman yksityisopetusta

Liikenneministeriön mukaan yksi syy uudistukseen on muun muassa liikenneturvallisuuden parantaminen.

– Olisi hyvä, että nuoret voisivat käyttää sen kaksi vuotta suomalaisen liikennekulttuurin harjoittamiseen, hallitusneuvos Silja Ruokola Liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoo.

Uudistuksen myötä ajokortin saisi edelleen vasta 18-vuotiaana, mutta autokoulun voisi aloittaa jo 16-vuotiaana. Ajokorttiuudistus mahdollistaa sen, että ajotunteja voisi räätälöidä oppilaalle paremmin.

– Käytännön ajotunteja tulisi varmasti enemmän ja olisi parempi mahdollisuus hyödyntää vuodenaikoja. Jokaisella olisi kaksi talvi- ja kesäajokautta aikaa harjoitella, Ruokola kertoo.

"Ongelma, jos ei ole privaattiopettajaa"

Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen näkee alemmassa aloitusiässä sekä plussia että miinuksia

– Positiivista siinä on se, että uudistus toisi varmasti paljon enemmän ajokilometrejä, jos oppilas ajaa esimerkiksi opetusluvalla perheenjäsenen opettamana. Ongelmia tämä voi tuoda niille, joilla ei ole käytössä omaa privaattiopettajaa, vaan he joutuvat turvautumaan autokouluun.

– Jos haluaisi aloittaa autokoulun 16-vuotiaana ja saada kunnon koulutusta sekä harjoitusta ajamiseen, siitä voi tulla aika tyyris, Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen kuvailee.

Kokeet haastavammiksi

Työryhmä on huolissaan liikenneturvallisuudesta, mikä on Suomessa huomattavasti huonompi kuin monissa muissa Euroopan maissa. Ajokorttiuudistus voisi työryhmän mukaan olla yksi tapa parantaa liikenneturvallisuutta.

– Muissa Euroopan maissa, missä on tutkintopohjainen järjestelmä käytössä, kokelaat hankkivat ajotunteja paljon enemmän. Esimerkiksi Ruotsissa oppilaat ottavat keskimäärin 70-80 ajotuntia eli puolet enemmän kuin Suomessa, hallitusneuvos Silja Ruokola Liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoo.

Uudistuksen myötä ajo- ja teoriakokeet voisivat muuttua vaikeammiksi.

– Euroopan maissa, joissa on vastaavanlainen autokoulujärjestelmä käytössä, koe on niin haastava, ettei sitä useinkaan ensimmäisellä kerralla läpäistä, Ruokola sanoo.

Rajoitettu ajo-oikeus pohdintaan

Työryhmä pohtii myös rajoitetun ajo-oikeuden mahdollisuutta. Jos tavallisen ajokortin terveysvaatimukset eivät täyty, yli 50-vuotiaille voitaisiin myöntää alueellisesti tai ajallisesti rajoitettu ajokortti.

– Vastaavanlainen on käytössä joissakin EU:n maissa. Päätöksen tästä tekisi viime kädessä aina lääkäri. Rajoitettu ajo-oikeus vaatii myös laajemman selvityksen ennen käyttöönottoa, kertoo Ruokola. 

Lue myös:

    Uusimmat