Ajetaanko Suomessa ensi kaudella MotoGP:tä? Sarjapomolta lisävalaistusta asiaan: "Se on täysin heistä kiinni"

Iittiin rakennettu moottoriurheilurata KymiRing on valmis, mutta vielä toistaiseksi MotoGP:n Suomen osakilpailu tulevalle kaudelle on vailla varmistusta. MTV Urheilu tapasi maanantaina radalla ajetuissa MotoGP-testeissä MotoGP:n promoottori Dorna Sportsin urheilutoimenjohtaja Carlos Ezpeletan, joka uskoo vahvasti ensi vuoden osakilpailun toteutumiseen.

– Rehellisesti sanottuna emme vielä edes tiedä ensi vuoden kalenteria. Odotamme, että Formula ykköset saavat oman kalenterinsa valmiiksi. Uskon, että seuraavien viikkojen aikana saamme julkaistua vuoden 2020 kisakalenterin. Heillä on vielä radan puolesta jonkin verran rakennustöitä viimeistelemättä. Töitä on paljon radalla ja sen ulkopuolella, varikolla sekä muissa fasiliteeteissa. Sen ei pitäisi kuitenkaan olla ongelma. Jos he tekevät samalla tahdilla kuin he ovat tehneet viime kuukausina, niin olen varma, että he onnistuvat siinä, Ezpeleta sanoo.

Suomen kisa tulisi olemaan Ezpeletan mukaan kesällä, joko heinä- tai elokuussa. Hän on todella varma siitä, että kilpailu on mukana ensi vuoden kisakalenterissa.

– Se on täysin heistä kiinni, saavatko he loput rakennustyöt valmiiksi. Meillä on sopimus, joten kaikki on selvää meidän osalta. Rata on hyvässä kunnossa ja heillä on tarpeeksi aikaa saada kaikki valmiiksi ensi vuotta varten, Ezpeleta toteaa.

Itse radasta Ezpeleta on hyvin innoissaan.

– Tämä tulee olemaan todella mielenkiintoinen rata. Siinä on paljon korkeuseroja ja kuljettajat tulevat huomaamaan radan olevan vaativa fyysisesti sekä taitojen osalta. Se tarjoaa mahdollisuuden upeisiin kilpailuihin, Ezpeleta kertoo.

"Meillä on täällä GP-rata"

Kymi Ringin ratajohtaja Timo Pohjola kertoo, että MotoGP:tä varten täytyy vielä tehdä jonkin verran töitä. 

– Rata on valmis. Se on lopputarkastettu, eli meillä on täällä GP-rata. Nyt keskitymme fasiliteetteihin, ehkä suurin asia on saada nurmetukset ja istutukset tehtyä. Turva-alueiden soritusta hiukan vielä jatketaan. Jotain kaidelinjoja voi olla parissa, kolmessa kohtaa, niitä tarkastellaan, jos voitaisiin lisätä turvallisuutta, Pohjola sanoo.

– Ne ovat sellaisia kilpailuun valmistavia asioita. Pitää muistaa se, että kansainvälinen moottoriurheilurata elää aina sen seuraavan kilpailun ehdoilla. Rataa muokataan sellaiseksi, millaiseksi sitä kukin laji vaatii, Pohjola jatkaa.

Pohjola sanoo, että Suomessa tullaan ajamaan ensi kaudella MotoGP:n osakilpailu.

– Nämä hommat, jotka tässä vielä tehdään ovat hyvin selviä. Nyt pystymme tekemään tarkemmin aikatauluja. Se pitää myös muistaa, että nämä testit piti alun perin olla syyskuussa. Tämä saatiin aikaiseksi neljässä kuukaudessa. Toivotaan, että kiire helpottaa nyt, Pohjola summaa.

Mahdollista F1-osakilpailua varten kaksi asiaa ovat Pohjolan mukaan oleellisimmat KymiRingin osalta. 

– Suurin työ siinä on oikeastaan yleisöaitaus. Moottoripyörissä ei vaadita niin paljoa yleisöaitausta kuin formula ykkösissä. Toinen asia ei ole niin iso. Formula ykkösissä pitää olla 700 lehdistöpaikkaa. MotoGP:ssä riittää 350 paikkaa. Siinä on ne erot, Pohjola päättää.

Alla olevalla videolla Timo Pohjolan haastattelu.


Lue myös:

    Uusimmat