60 000 kilometriä mittarissa? Yllättävä vaikutus reaktiokykyyn

Ilmassa lentävä hiekka ja muu lika kuluttavat voimakkaasti tuulilasin pintaa. Myös kuluneet pyyhkijänsulat ja liian vähäinen lasinpesunesteen käyttö tekevät helposti tuulilasiin uria ja naarmuja. 

Iskeymät, kulumat ja naarmut aiheuttavat tuulilasin pinnan sameutumista, joka saa aikaan hajataittoilmiön. Tämä haittaa näkyvyyttä etenkin auringonpaisteessa ja pimeällä.

Lukuisat tutkimustulokset osoittavat, että kulunut tuulilasi – samoin kun kuluneet renkaat – vaikuttaa suoraan liikenneturvallisuuteen. 

Jo 60 000 km vaikuttaa pysähtymisaikaan

Tiellä olevien esteiden havaitseminen vaihtelee tuulilasin kunnon mukaan. Kun kuljettaja kohtasi vastaantulevan auton pimeällä, havaintoetäisyys kuluneen tuulilasin läpi oli jopa 15 prosenttia lyhyempi kuin uuden tuulilasin läpi katsottaessa, selviää Ruotsin valtion itsenäisen tie- ja liikennetutkimusinstituutin (Väg- ogh transportforskninginstitutet) parin vuoden takaisesta tutkimuksesta.

– Mittauksien mukaan jo 60 000 - 70 000 kilometriä ajettujen autojen laseissa esiintyy ajovalon taittoa siinä määrin, että sillä on vaikutusta reaktionopeuteen ja tätä kautta pysähtymisaikaan, kertoo kaupallinen johtaja Yrkka Oura Pilkington Automotive Finlandista.

Arvioiden mukaan viidessä prosentissa kaikista tiellä liikkuvista autoista on erittäin kulunut tuulilasi. Tämä tarkoittaa, että vähintään kahdella kuljettajalla tuhannesta on havaintoetäisyys lyhentynyt merkittävästi.

Ruotsissa kiristetty katsastusvaatimuksia

Tuulilasin kunnon mittaamiseen ei ole kuitenkaan olemassa objektiivista ja luotettavaa mittaustapaa, joten muun muassa katsastuksessa kulumiin puututaan vain silloin, kun tuulilasissa on suoraan näkökenttään osuvia halkeamia.

– Tuulilasin vaihtamista kannattaa kuitenkin vakavasti harkita jo aiemmin liikenneturvallisuuden ylläpitämiseksi, Oura vinkkaa.

Objektiivisten ja luotettavien mittaustapojen puuttumisesta huolimatta Ruotsissa katsastusviranomaiset ovat jo kiristäneet tuulilasin kuntoa koskevia vaatimuksia, ja yhä useampi tuulilasi hylätään lasin kuluneisuuden, halkeamien ja kiveniskemien vuoksi.

Tuulilaseissa suuria teknisiä eroja

Uutta tuulilasia valittaessa on hyvä huomioida, että vaihtolasi vastaa kaikin tavoin alkuperäistä tuulilasia.

– Lasin on oltava paitsi samankokoinen ja -muotoinen kuin alkuperäinen, on siitä syytä löytyä myös viralliset hyväksymisleimat. Automerkki puolestaan jätetään usein varaosalaseista pois, eli sen puuttumisesta ei tarvitse huolestua, Oura opastaa.

Uutta tuulilasia valittaessa kannattaa tuijottaa muutakin kuin hintaa – halpatuontituotteet eivät pärjää rengasvertailussa ja sama pätee myös tuulilaseihin.

– Tuotteissa on runsaasti teknisiä eroja ja muun muassa tuulilasin viimeistelyllä ja lasin oikeaoppisella taivutuksella on merkitystä myös lasin kestävyyden kannalta. Lasin valmistus muuttuu yhä vaativammaksi, kun lasilta vaaditaan niin keveyttä, hyvää muotoiltavuutta, turvallisuutta kuin teknologisia ominaisuuksiakin. Nykypäivänä tuulilasit sisältävät usein myös muun muassa aurinkosuojan, sadesensoreita, antenneja ja kaistavahteja, Oura kertoo.

Katso Autoliiton videosta mitä käy äkkijarrutuksessa, kun auto ei ole oikeaoppisesti pakattu.

Lähde: Pilkington Automotive Finland Oy

Lue myös:

    Uusimmat