Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomalaisten autotietämyksessä aukko: Tiedätkö sinä, mitä mystinen termi tarkoittaa?

Tuulilasin kalibrointi on monelle suomalaiselle outo asia, kertoo kysely.
Tuulilasin kalibrointi on monelle suomalaiselle outo asia, kertoo kysely.Credit: Tero Vesalainen / Alamy Stock Photo
Julkaistu 06.06.2025 20:11
Toimittajan kuva

Mikael Mikkonen

mikael.mikkonen@mtv.fi

Tuulilasin kalibrointi on olennainen osa nykyautojen vauriokorjausta. 

Tuulilasin kalibrointi vaikuttaa olevan hyvin tuntematon toimenpide suurimmalle osalle suomalaisia, paljastaa Autoklinikan kysely. 

Vauriokorjaamoketjun kyselyssä ilmeni, että vain 35 prosenttia suomalaista kokee tietävänsä, mitä kyseinen termi tarkoittaa.

Nykyaikaisissa autoissa on lukuisia kuskia avustavia järjestelmiä. Näitä ovat esimerkiksi kaistavahti, hätäjarrutusavustin ja liikennemerkkien tunnistus.

Lue myös: Auton kaista-avustin voi hämääntyä kriittisellä hetkellä: "Saattaa yllättää kohtalokkaasti"

Järjestelmät tukeutuvat tuulilasiin kiinnitettyihin kameroihin ja antureihin.

– Jos lasi vaihdetaan, nämä järjestelmät täytyy kalibroida uudelleen, jotta ne toimivat tarkasti ja turvallisesti, kertoo Autoklinikan tuulilasikouluttaja Ken Silvander tiedotteessa.

Lue myös: Hajonneita auton tuulilaseja menee nykyään enemmän vaihtoon – tästä se johtuu

Kalibrointi kolarin jälkeen

Tuulilasi on järkevää kalibroida aina lasinvaihdon yhteydessä tai kolarin jälkeen. Kalibrointi on syytä tehdä myös silloin, kun kamerat irrotetaan huollossa tai auton alustageometria muuttuu.

– Uusi asennettava tuulilasi voi poiketa alkuperäisestä millimetrin kymmenesosan verran, ja jo se voi riittää häiritsemään kameroiden toimintaa, Silvander painottaa.

Silvander suosittaa, että kalibrointi tehdään aina sellaisella korjaamolla, jolla on vakuutusyhtiön valtuutus.

– Joissakin korjaamoissa kalibrointi ei aina sisälly lasinvaihtopalveluun ja siksi autoilijan kannattaa aina varmistaa, että toimenpide tehdään.

Kalibroinnin laiminlyönti voi johtaa siihen, että auton turvallisuusjärjestelmät eivät toimikaan odotetusti, Silvander toteaa.

– Kyse ei ole vain tuulilasista, vaan siitä, miten auto havaitsee ja reagoi ympäristöönsä. Kalibrointi on osa ajoneuvon älyä, ja sen unohtaminen on riski, jota ei kannata ottaa.

Autoklinikan kyselyyn vastasi kaikkiaan 500 ihmistä.

Katso myös: Näin ammattilainen paikkaa tuulilasiin tulleen kiveniskemän

1:36Näin paikataan kiveniskemä tuulilasissaKahden euron kolikon kokoinen kiveniskemä on yleensä vielä korjattavissa ilman tuulilasin vaihtoa.

Lue myös: 

Kivenisku tuulilasissa? Yksi nyrkkisääntö määrittää laskua

Mikä saa bussin takalasin rikkoontumaan? Liikennöitsijä kertoo, mistä "lähestulkoon aina" on kyse

Lähes joka kolmas auto saa hylsyn katsastuksessa – tämän vuoksi sähköautot usein hylätään

Näin paljon henkilöautojen keskipaino on noussut 2000-luvulla – akut eivät ole ainoa syy

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lähde: Autoklinikka

Lisää aiheesta:

Kivenisku tuulilasissa? Yksi nyrkkisääntö määrittää laskuaAutoilija, älä erehdy pitämään tätä pelkkänä kosmeettisena haittana – korjaa nopeastiJoka kolmas autoilija tekee mokan, joka voi käydä kalliiksi – älä ole yksi heistäHalkeama tuulilasissa? Autosi turvatyyny ei välttämättä toimi kolaritilanteessa oikeinOnko autossasi tällainen jälki? Ei pelkkä kosmeettinen haitta – voi tulla kalliiksi, jos jätät roikkumaanJoka kolmas suomalainen kujalla: Milloin tuulilasin kiveniskemän voi korjata, ja koska koko lasi on vaihdettava?
Auton varusteetLiikenneturvallisuusAuton toimintaAuton huoltaminenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Auton varusteet
  • 3.10.16:00
    Liikenneturvallisuus

    Yksi asia voisi estää merkittävän osan kuolemaan johtavista henkilöauto-onnettomuuksista

  • 24.9.09:46
    Liikenneturvallisuus

    Turvaistuimessa havaittu vakava ongelma: Lopeta käyttö heti!

  • 11.9.18:58
    Autot

    Näin paljon maksaa erityiskilpi autoon

  • 17.8.15:15
    Liikenne

    Moni suomalainen pitää autoaan turvallisena, mutta onko siihen syytä? "Paljon autoja, joista perusturvajärjestelmä puuttuu"

  • 19.6.13:29
    Takaisinvedot

    Onko sinulla tämä sähköauton latauslaite? Poista käytöstä välittömästi!