Tuulilasin kalibrointi on olennainen osa nykyautojen vauriokorjausta.
Tuulilasin kalibrointi vaikuttaa olevan hyvin tuntematon toimenpide suurimmalle osalle suomalaisia, paljastaa Autoklinikan kysely.
Vauriokorjaamoketjun kyselyssä ilmeni, että vain 35 prosenttia suomalaista kokee tietävänsä, mitä kyseinen termi tarkoittaa.
Nykyaikaisissa autoissa on lukuisia kuskia avustavia järjestelmiä. Näitä ovat esimerkiksi kaistavahti, hätäjarrutusavustin ja liikennemerkkien tunnistus.
Lue myös: Auton kaista-avustin voi hämääntyä kriittisellä hetkellä: "Saattaa yllättää kohtalokkaasti"
Järjestelmät tukeutuvat tuulilasiin kiinnitettyihin kameroihin ja antureihin.
– Jos lasi vaihdetaan, nämä järjestelmät täytyy kalibroida uudelleen, jotta ne toimivat tarkasti ja turvallisesti, kertoo Autoklinikan tuulilasikouluttaja Ken Silvander tiedotteessa.
Lue myös: Hajonneita auton tuulilaseja menee nykyään enemmän vaihtoon – tästä se johtuu
Kalibrointi kolarin jälkeen
Tuulilasi on järkevää kalibroida aina lasinvaihdon yhteydessä tai kolarin jälkeen. Kalibrointi on syytä tehdä myös silloin, kun kamerat irrotetaan huollossa tai auton alustageometria muuttuu.
– Uusi asennettava tuulilasi voi poiketa alkuperäisestä millimetrin kymmenesosan verran, ja jo se voi riittää häiritsemään kameroiden toimintaa, Silvander painottaa.
Silvander suosittaa, että kalibrointi tehdään aina sellaisella korjaamolla, jolla on vakuutusyhtiön valtuutus.
– Joissakin korjaamoissa kalibrointi ei aina sisälly lasinvaihtopalveluun ja siksi autoilijan kannattaa aina varmistaa, että toimenpide tehdään.
Kalibroinnin laiminlyönti voi johtaa siihen, että auton turvallisuusjärjestelmät eivät toimikaan odotetusti, Silvander toteaa.
– Kyse ei ole vain tuulilasista, vaan siitä, miten auto havaitsee ja reagoi ympäristöönsä. Kalibrointi on osa ajoneuvon älyä, ja sen unohtaminen on riski, jota ei kannata ottaa.
Autoklinikan kyselyyn vastasi kaikkiaan 500 ihmistä.
Katso myös: Näin ammattilainen paikkaa tuulilasiin tulleen kiveniskemän
1:36Kahden euron kolikon kokoinen kiveniskemä on yleensä vielä korjattavissa ilman tuulilasin vaihtoa.
Lue myös:
Kivenisku tuulilasissa? Yksi nyrkkisääntö määrittää laskua
Mikä saa bussin takalasin rikkoontumaan? Liikennöitsijä kertoo, mistä "lähestulkoon aina" on kyse
Lähes joka kolmas auto saa hylsyn katsastuksessa – tämän vuoksi sähköautot usein hylätään
Näin paljon henkilöautojen keskipaino on noussut 2000-luvulla – akut eivät ole ainoa syy
Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!
Lähde: Autoklinikka