Miten viimeisimpien tutkimusten mukaan kannattaa toimia lasten kielellistä kehitystä parantaakseen?
Lapsuudessa jokainen ikä merkitsee erilaista etappia, mitä kielenkehitykseen tulee: itkeminen tietyistä syistä kolmen kuukauden ikäisenä, ja musiikin kuunteluun keskittyminen kuuden kuukauden ikäisenä. Mutta vaikka lapset oppivat puhumaan omaa tahtiaan, tutkijat löytävät jatkuvasti uusia asioita siitä, miten se tapahtuu.
Viimeisimmät tutkimukset antavat osviittaa siitä, miten lasten kielenkehitystä voi avittaa.
Asiayhteys on tärkeää, kun opetellaan uusia sanoja. Proceedings of the National Academy of Sciences -lehdessä hiljattain julkaistussa tutkimuksessa tarkasteltiin ääni- ja videonauhoituksia lapsen päivittäisestä elämästä kotonaan 9–24 kuukauden iässä. Tarkoitus oli ymmärtää paremmin, mitkä tekijät vaikuttavat sanoihin, joita lapsi oppii. Huomattiin, että omaleimaisuus ja asiayhteys olivat enteilevempiä tekijöitä kuin esimerkiksi sanojen toisto. Tutkijat huomasivat, että lapsen aikaisimmat sanat olivat sellaisia, joita heidän huoltajansa oli käyttänyt selkeissä paikoissa, tiettyinä aikoina päivästä ja keskustelun puheenaiheina, kuten sana 'aamiainen'. Tutkijoiden mukaan niitä sanoja, jotka kuultiin selvissä, selkeästi erottuvissa asiayhteyksissä, tuotettiin siis aiemmin.
Lapselle lukeminen aktivoi tärkeitä kieliosia aivoissa. Pienessä, huhtikuussa 2015 tehdyssä tutkimuksessa, tutkijat pyysivät vanhempia täyttämään kyselyn, jossa tiedusteltiin lapsenkasvatustavoista, kuten siitä, luettiinko lapselle kotona. Tutkijat suorittivat sitten aivokuvauksia lapsille heidän kuunnellessaan tarinoita. He huomasivat, että kotona tarinoita kuulleiden lasten aivoissa näkyi aktiivisuutta niissä osissa, jotka on liitetty visuaalisuuteen ja kielen merkityksen ymmärtämiseen.
