McLarenin Kimi Räikkönen nousi Japanin GP:n voittoon 17. lähtöruudusta. Räikkönen nousi kärkeen ohittamalla Renault-kuski Giancarlo Fisichellan kierros ennen maalia. Räikkönen nousi pääsuoralla Fisichellan rinnalle, taisteli italialaisen kanssa hetken aikaa rengas rengasta vasten ja nousi ykkösmutkaan mentäessä ulkolinjalta edelle. Räikkösen ohitus lukeutuu lajin klassikoihin yhdessä Mika Häkkisen Span tuplaohituksen kanssa. Suzukan kisassa nähtiin toinenkin huikea ohitus: Kauden MM-tittelin jo aiemmin varmistaneen Fernando Alonson ohitus Michael Schumacherin Ferrarista kovavauhtisessa 130R-mutkassa oli mestarin työtä.
Kaudella 2005 aika-ajot ajettiin yksi auto kerrallaan radalla -systeemillä. Räikkönen oli aika-ajossa ajovuorossa joukon toiseksi viimeisenä, jolloin vettä satoi rankasti. Hänellä oli lisäksi niskassaan moottorinvaihdosta aiheutunut lähtöruuturangaistus. Kimi ei kuitenkaan pudonnut lähtöruudukon viimeiseksi, koska aika-ajossa hänen taakseen jääneet kuljettajat eivät tehneet lainkaan kierrosaikaa. McLaren-tallin johtaja Ron Dennis totesi heti sateen sotkeman aika-ajon jälkeen, että koneenvaihto ja sateinen aika-ajo käytettiin Räikkösen eduksi laatimalla hänelle kilpailuun taktiikka, jossa otetaan uudesta koneesta ja lähtöasemista kaikki irti. Räikkösen kisaan mahtuikin kosolti ohituksia. Myös Michael Schumacher sai nöyrtyä suomalaisen painostuksen alla pääsuoran päässä. Räikkösen McLaren-tallikaveri Montoya ajoi ensimmäisellä kierroksella rajusti ulos romuttaen autonsa vasemman takakulman. Montoya taisteli tilanteessa Sauberin Jacques Villeneuven kanssa.