Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

2000 kilometriä Mercedeksen uuden C-sarjalaisen ratissa – onko ratti pian turha varuste?

Julkaistu 17.04.2014 11:02

Toimittaja Vesa Eskola otti perusteellisesti tuntumaa uuteen C-sarjalaiseen ajamalla kahdessa päivässä 2000 kilometriä alppien yli Zürichistä Marseilleen ja takaisin.

Eskolan mielenkiinto kohdistui muun muassa yhteen markkinoiden parhaista mukautuvista vakionopeudensäätimistä, johon on yhdistetty ohjausavustin. Se on tylsässä siirtymässä moottoritiellä tai kehätien ruuhkissa melkoista herkkua.

– Melkein uskaltaisi väittää, että onnettomuudet moottoriteillä vähenisivät lähes nollaan, jos kaikissa autoissa olisi nykyaikainen mukautuva vakionopeudensäädin, kirjoittaa Eskola.

Ohjausavustimella varustettu mukautuva vakionopeudensäädin on vain osa uuden C-sarjan turvajärjestelmiä. Yhdessä törmäysavustimen, hätäjarrutustoiminnon, kuljettajan vireystilan valvonnan, jalankulkijatunnistuksen, kaistavahdin sekä älyvalojen kanssa auto näkee koko ajan 360 astetta ympärilleen ja tekee kuskin elämästä helppoa. Onnettomuuden uhatessa auto tekee itsenäisesti tarvittavan korjaavan ohjausliikkeen onnettomuuksien välttämiseksi. Moottoritiellä ajaminen on rennompaa ja järjestelmä toimii myös ruuhkaisessa liikenteessä.

– Viimeiset kilometrit ovat aina ne tuskaisimmat, mutta Distronic helpottaa elämää jälleen kerran. Bernin ja Zürichin välissä olevaa moottoritietä on uusittu pitkään, ja Distronic toimii jopa nippa nappa auton levyisillä tietyökohdillakin. Se antaa auton ohittaa rekan nätisti, vaikkei Ceen sivupeilin ja rekan pyörien väliin jää hirveästi tilaa, Eskola kirjoittaa.

Lue tarkemmin uudesta Mercedes-Benz C-sarjasta, Vesa Eskolan öisistä seikkailuista sekä ohjausavustimeen yhdistetystä mukautuvasta vakionopeudensäätimestä Teknavin lehdestä.

Teknavi 6/2014: Hot Story - Mercedes Benz C

Lisää aiheesta:

Nämäkin "ajajan autot" pomppaavat autonomiatasolle 2 – onko "helppous" muka tällaisten kiesien myyntivaltti?Koeajossa kuljettajaa avustava Nissan Qashqai – ProPilot hoitaa vauhdin säätelyä ja auton ohjaustaMercedeskö muka pappa-auto? E-sarjalainen yksi viileimmistä autoista tällä hetkelläVuoden 2015 mullistavimmat autokeksinnöt listattuKoeajo: Mercedes-Maybach – toinen todellisuusKoeajo: Hirviöstä kaunottareksi muuttunut Volvo XC90
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • Eilen11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • pe14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • pe13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • pe08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas