Yle julkaisi kuluneella viikolla nettisivuillaan laajan selvityksen pizzanmyyntipalvelu Pizza-onlinen käytännöistä. Juttuun haastatelluista pizzeriayrittäjistä suurin osa syyttää markkinajohtajaksi noussutta yritystä painostamisesta ja jatkuvasta hintojen nostosta.
– Ennen Pizza-onlinea teimme vähemmän töitä, mutta tienasimme työllä enemmän, kertoo helsinkiläisen Pizzataikurit-ravintolan omistaja Kazim Çekìç Ylen tekemässä selvityksessä.
Yle kysyi kymmeneltä pääkaupunkiseudulla sijaitsevalta pizzeriayrittäjältä, millaista heidän yhteistyönsä Pizza-onlinen kanssa on ollut.
Firma on vastausten perusteella tehokaa myyntikanava, mutta yrittäjiä hiertää hintojen jatkuva nouseminen ja yrittäjänvapauden rajoittaminen hallitsevan markkina-aseman turvin.
Pizza-online toimii niin sanotulla alustatalousperiaatteella. Se on tilauspalvelu, joka tuo yhteen pizzan tilaajan ja tuottajan, mutta toisin kuin lähettipalvelut Foodora tai Wolt, se ei toimita pizzoja tilaajilleen.
Pizza-onlinen omistaa saksalaisjätti
Pizza-online on jutun mukaan noussut merkittävään markkina-asemaan.
Sen liikevaihto ja tulos ovat kasvaneet vuosina 2014–2017 jopa 20–30 prosentin vuositahtia. Vuonna 2017 sen liikevaihto oli 44 miljoonaa euroa ja liikevoitto 3,4 miljoonaa euroa.
Yhtiön perustivat Toni Toijanaho ja Henrik Bamford Keravalla vuonna 2007.
