Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ylen selvitys: Pizzayrittäjät syyttävät netin pizzapalvelua Pizza-onlinea riistosta – ”tavallinen ostaja ei ymmärrä, missä asemassa se on"

Kotipizza on yksi harvoja Pizza-onlinesta irrottautuneita pizzafirmoja.
Kotipizza on yksi harvoja Pizza-onlinesta irrottautuneita pizzafirmoja.Lehtikuva
Julkaistu 06.07.2019 08:01

MTV UUTISET – MIKAEL MATTILA

Yle julkaisi kuluneella viikolla nettisivuillaan laajan selvityksen pizzanmyyntipalvelu Pizza-onlinen käytännöistä. Juttuun haastatelluista pizzeriayrittäjistä suurin osa syyttää markkinajohtajaksi noussutta yritystä painostamisesta ja jatkuvasta hintojen nostosta.

– Ennen Pizza-onlinea teimme vähemmän töitä, mutta tienasimme työllä enemmän, kertoo helsinkiläisen Pizzataikurit-ravintolan omistaja Kazim Çekìç Ylen tekemässä selvityksessä.

Yle kysyi kymmeneltä pääkaupunkiseudulla sijaitsevalta pizzeriayrittäjältä, millaista heidän yhteistyönsä Pizza-onlinen kanssa on ollut.

Firma on vastausten perusteella tehokaa myyntikanava, mutta yrittäjiä hiertää hintojen jatkuva nouseminen ja yrittäjänvapauden rajoittaminen hallitsevan markkina-aseman turvin.

Pizza-online toimii niin sanotulla alustatalousperiaatteella. Se on tilauspalvelu, joka tuo yhteen pizzan tilaajan ja tuottajan, mutta toisin kuin lähettipalvelut Foodora tai Wolt, se ei toimita pizzoja tilaajilleen.

Pizza-onlinen omistaa saksalaisjätti

Pizza-online on jutun mukaan noussut merkittävään markkina-asemaan.

Sen liikevaihto ja tulos ovat kasvaneet vuosina 2014–2017 jopa 20–30 prosentin vuositahtia. Vuonna 2017 sen liikevaihto oli 44 miljoonaa euroa ja liikevoitto 3,4 miljoonaa euroa.

Yhtiön perustivat Toni Toijanaho ja Henrik Bamford Keravalla vuonna 2007.


Se myytiin vuonna 2012 saksalaiselle Delivery Herolle kuudella miljoonalla. Delivery Hero omistaa myös ruokalähettiyhtiö Foodoran.

Menestyvän pizzerian on liki pakko liittyä Pizza-onlineen

Sovelluksen käyttö on vaikeuttanut monien pizzerioiden toimeetuloa. Ylen haastattelemat yrittäjät kokevat Pizza-onlinen kanssa tehdyn yhteistyön painostavaksi. 

Firma perii myydyistä pizzoista välityspalkkion. Se on haastattelujen mukaan noussut vuosien varrella pizzojen hintoja nopeammin.

Ennen Delivery Hero -kauppaa Pizza-online peri myynneistä noin 5–6 prosentin osuuden. Tätä nykyä välityspalkkio saattaa jutun mukaan olla jopa 18 prosenttia hinnasta.

Lisäksi maksutaakkaa lisää vapaaehtoinen premium-maksu. Sen avulla pizzeriat saavat helpommin näkyvyyttä sovelluksessa.

Jutussa kuitenkin todetaan, että maksun vapaaehtoisuus on melko näennäistä. Pääkaupunkiseudulla pizzakilpailu on kovaa, joten ilman premium-statusta pizzeriat valahtavat sovelluksessa näkyvän listan häntäpäähän. Se näkyy myynnissä.

Yhtiön edustajat niukkasanaisia

Pizza-onlinen omistajan Delivery Hero Finlandin toimitusjohtaja Shilei Zhang kertoo sähköpostitse Ylelle, että välityspalkkiot on ”määritelty ravintoloiden kanssa”.

Yritykset kertovat jutussa päinvastaista.

Yhtiö vaatii myös, että pizzan hinnan on oltava sama sekä ravintolassa että nettipalvelun kautta tilattaessa. Pizzeriat eivät siis voi periä sovelluksesta käyttölisää.

Merkittävistä toimijoista vain Kotipizza on kyennyt poistumaan palvelusta, koska se perusti itselleen oman nettimyynnin. Tämä tapahtui vuonna 2015.

Lue koko selvitys Ylen sivuilta tästä.

Lisää aiheesta:

Pizzaketju päätyi epätavalliseen ratkaisuun: Maksaa nyt asiakkaille tietynlaisista tilauksista Näin paljon Wolt- tai Foodora-ostosi maksaa ravintolalle – yksi pizza tilauksissa ylitse muidenRavintoloitsija Jussi kypsyi, kun ruokatilauspalvelu "vei jäätävän summan välistä" – keksi yksinkertaisen ratkaisun: "Jokaisesta tilauksesta jää nyt jotain käteen"Pizzayrittäjä huomasi tilaisuutensa tulleen ja porsaanreikä oli valmis – tilasi kotiinkuljetuksesta omia pizzojaanMTV Uutiset selvitti: Jopa 30 prosenttia! Näin muhkean siivun ruoanvälityspalvelut Foodora ja Wolt veloittavat ravintoloiltaRavintolaruokaa puoli-ilmaiseksi: Suomalainen kohusovellus osoittautui jättimenestykseksi – nyt kelkkaan hyppää myös Kotipizza
Yritykset ja bränditPääkaupunkiseutuKotipizzaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Yritykset ja brändit
  • 13:25
    Kiertotalous

    Suomalaisista tuli maailman innokkaimpia käytetyn tavaran ostajia – nyt ilmiöstä pitäisi takoa rahaa

  • 11:25
    Posti

    Hallinto-oikeus kumosi Postille määrätyn 2,4 miljoonan seuraamusmaksun

  • Eilen19:22
    Politiikka

    Valtio pohtii Veikkauksen listaamista pörssiin: "On pyörinyt nimenä mukana"

  • Eilen10:52
    Helsinki

    Helsinkiä pääsee ihailemaan nyt uudesta paikasta – alla vilistää päivittäin neljännesmiljoona ihmistä

  • 1.11.23:09
    Lotto

    Loton potti jatkaa kasvuaan – Pirkanmaata lykästi