Kroatian MM-rallin voitto ratkesi uskomattomalla tavalla viimeisessä mutkassa – Toyotalle jättipotti

6:40
Toyota sai merkittävän edun lauantaina aamupäivällä onnistuttuaan Hyundaita paremmin rengasvalinnoissa.

Kroatian MM-rallin päätöspäivänä ajettiin neljä erikoiskoetta ja kaikkiaan 78,58 ek-kilometriä. MTV Urheilu seurasi tässä jutussa päivän etenemistä.

Kuljettajien MM-pisteet:

sija:kuljettaja:talli:pistettä:
1.Sébastien OgierToyota61
2.Thierry NeuvilleHyundai53
3.Elfyn EvansToyota51
4.Ott TänakHyundai40
5.Kalle RovanperäToyota39
6.Craig BreenHyundai24
7.Takamoto KatsutaToyota24
8.Adrien FourmauxM-Sport12
9.Gus GreensmithM-Sport12
10.Dani SordoHyundai11
11.Andreas MikkelsenSkoda6
12.Oliver SolbergHyundai6
13.Teemu SuninenM-Sport5

Valmistajien MM-pisteet:

sija:talli:pistettä:
1.Toyota138
2.Hyundai111
3.M-Sport42

EK 20 Power Stage

EK:N TULOKSET:

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Sébastien OgierToyota8:14,0
2.Craig BreenHyundai+3,0
3.Thierry NeuvilleHyundai+4,0
4.Elfyn EvansToyota+4,5
5.Ott TänakHyundai+5,4

RALLIN LOPPUTULOKSET:

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Sébastien OgierToyota2.51:22,9
2.Elfyn EvansToyota+0,6
3.Thierry NeuvilleHyundai+8,1
4.Ott TänakHyundai+1:25,1
5.Adrien FourmauxM-Sport+3:09,7
6.Takamoto KatsutaToyota+3:31,8
7.Gus GreensmithM-Sport+3:58,8
8.Craig BreenHyundai+4:28,2
9.Mads ÖstbergCitroënWRC2
10.Teemu SuninenM-SportWRC2

Kello 15.50: Emil Lindholm on WRC3-luokassa toinen, Lauri Joona junioriluokassa kolmas.

Kello 15.30: Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun Ogier vie nimiinsä tällaisen taistelun. Hänellä on nimissään historian pienin voittomarginaali 0,2 sekuntia vuodelta 2011 Jordaniasta. Tuolloin toiseksi jäi hänen nykyinen pomonsa Jari-Matti Latvala.

Historian toiseksi pienin voittomarginaali 0,3 sekuntia tuli vuonna 2007 Uudessa- Seelannissa, kun Marcus Grönholm voitti Sébastien Loebin.

Nyt siis Ogier voitti Elfyn Evansin 0,6 sekunnilla.

Kello 15.24: Jari-Matti Latvalan aika Toyotan tallipäällikkönä on alkanut makoisasti. Kolmesta ensimmäisestä kilpailusta kaksi kaksoisvoittoa. Urheilujohtaja Kaj Lindström on onnensa kukkuloilla WRC All Liven haastattelussa.

– En tiedä, mitä sanoa. Elfyn säikäytti minut käytyään aika leveällä. Onneksi hän selvisi siitä. Mikä taistelu! 0,6 sekuntia heidän välillään – hienoa! Totta kai tämä on iso juttu meille. Uusi ralli, paljon opettelua ja uusia juttuja. Olemme tehneet hyvää työtä. Olen onnellinen. Haluan onnitella koko tallia. Tuntuu kuin sykkeeni olisi ainakin 150, Lindström sanoi.

Kello 15.20: Evansilla oli 1,3 kilometriä ennen maalia vielä sekunti hyvää Ogieriin nähden, mutta hän teki toiseksi viimeisessä mutkassa virheen ja ajautui viimeisessä mutkassa leveäksi. Tämä maksoi sen verran, että tappiota tuli 4,5 sekuntia, kun sitä olisi saanut tulla 3,9 sekuntia.

Evans olisi voittanut rallin tasatilanteessa, sillä hän oli Ogieria nopeampi rallin ensimmäisellä erikoiskokeella.

Kello 15.14: SÉBASTIEN OGIER VOITTAA KROATIAN MM-RALLIN 0,6 SEKUNNIN EROLLA TALLIKAVERIINSA ELFYN EVANSIIN! KYSEESSÄ ON HISTORIAN KOLMANNEKSI PIENIN VOITTOMARGINAALI!

– Viimeinen mutka... Ajauduin leveäksi ja menetin täysin seuraavan mutkan. En usko, että menetin kaikkea siinä, mutta siinä meni ehkä sekunti. Tiukka taistelu läpi viikonlopun. Nostan hattua Sébastienille tästä viimeisestä pätkästä, Evans harmitteli.

Ogier vei nimiinsä Power Stagen.

Kello 15.13: Evansilla on toisessa väliaikapistessä 0,5 sekunnin johtomarginaali voittoa ajatellen. Tiukille menee!

Kello 15.09: Sébastien Ogier tekee pohjat ja varmistaa Toyotalle voiton. Mutta onko se voitto vai kaksoisvoitto? Evans on vielä tulossa.

– On ollut tapahtumarikas kilpailu, mutta tässä ollaan ja nyt katsotaan eteenpäin, Ogier sanoi ja vihjasi aamun kolariinsa.

Kello 15.05: Thierry Neuville on jo viemässä pohja-aikaa tallikaveriltaan Breeniltä, mutta hän lipsauttaa yhden risteyksen pitkäksi! Neuville häviää Breenille tasan sekunnin.

Kello 15.02: Breen lyös myös Tänakin! Virolainen harmittelee, ettei ajaminen asfaltilla ole Hyundailla vielä ollenkaan luontevaa. Tämä on hänen ensimmäinen kunnon asfalttikisa Hyundailla.

Kello 14.57: Adrien Fourmaux ei ota riskejä. Pohja-aika on hänenkin jälkeensä voimissaan, ja tämä tarkoittaa sitä, että Breen ottaa ainakin yhden lisäpisteen.

Kello 14.52: Breen pitää pohja-aikansa myös Takamoto Katsutan jälkeen. Toyotan japanilaiskuljettajan vauhti on täysin kateissa.

Kello 14.49: Teknisistä ongelmista kärsivän M-Sport-kuljettaja Gus Greensmithin iskun Breenin aika toki kestää. Greensmithin seitsemättä sijaa Breen ei kuitenkaan pysty viemään.

Kello 14.46: Craig Breen maalissa. Hän on tässä vaiheessa ylivoimaisesti nopein, mutta aika tuskin pitää, kunhan kärkimiehet pääsevät vauhtiin.

Kello 14.40: Östberg maalissa. Viime kauden WRC2-mestari ottaa kauden ensimmäisessä kilpailussaan voiton.

Kello 14.34: Teemu Suninen maalissa. Hän ei ota riskejä vaan tyytyy WRC2-luokan kakkossijaan. Suninen on tällä pätkällä 8,9 sekuntia hitaampi kuin Andreas Mikkelsen. Mads Östbergille riittää luokkavoittoon pelkät terveisten ajamiset.

– Loppujen lopuksi suoritus oli ihan hyvä. Oli alkuun vaikeaa, kun alla ei ollut kunnollisia testejä kuivalla asfaltilla. Totuimme autoon ja näytimme sen suorituskyvyn. Toivottavasti seuraavan kerran olen WRC-autossa. Kaipaan sellaista jo.

Kello 14.18: Viimeinen ek on käynnissä. Ajojärjestys on seuraava:

1.Andreas MikkelsenWRC2
2.Marco BulaciaWRC2
3.Teemu SuninenWRC2
4.Mads ÖstbergWRC2
5.Pierre-Louis LoubetWRC
6.Craig BreenWRC
7.Gus GreensmithWRC
8.Takamoto KatsutaWRC
9.Adrien FourmauxWRC
10.Ott TänakWRC
11.Thierry NeuvilleWRC
12.Sébastien OgierWRC
13.Elfyn EvansWRC

Kello 14.15: Hyundain tallipäällikkö Andrea Adamo ei WRC All Liven haastattelussa usko, että 14,09 kilometrin mittainen viimeinen ek on riittävän pitkä, että Thierry Neuville pystyisi tavoittamaan Toyota-kaksikon.

– Olisi ihanaa sanoa kyllä, mutta joudun valitettavasti sanomaan ei, ainakin normaalien olosuhteiden vallitessa.

– Thierry on ollut vakuuttava perjantaiaamusta lähtien. Eri syistä johtuen hän ei ole kärjessä, ja olemme puhuneet siitä jo, eli ei ripotella suolaa haavoihin. Hän on ajanut uskomattoman hyvin, Adamo sanoi ja viittasi lausunnollaan lauantain väärään rengasvalintaan, josta hän otti itse täyden vastuun.

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala odottaa viimeistä ek:ta innolla.

– Tulee todella uskomaton taistelu: on kolme kuljettajaa, jotka voivat yhä voittaa. Harvoin on tällaista tilannetta. Tämä on kaikille jännittävää, mutta toivottavasti meidän kuljettajamme pystyisivät pitämään sijoituksensa. Se olisi erityistä.

– Mutta ensin pitää päästä maaliin, jotta voi voittaa.

Kello 14.10: Kaikki kärkikuljettajat lähtivät päivään kuuden kovan renkaan kanssa. Ainakin Hyundain Ott Tänak on säästellyt pitkin päivää renkaitaan Power Stagea varten, mutta virolainen ei ole pystynyt vastaamaan rallin kärkikolmikon vauhtiin.

Kärjen tilanne on siis äärimmäisen jännittävä. Toyotan Elfyn Evans johtaa 3,9 sekunnin marginaalilla tallikaveriinsa Sébastien Ogieriin, ja Hyundain Thierry Neuville on 4,1 sekunnin päässä Ogierista.

Kello 14.09: Rallin viimeinen ek starttaa kello 14.18. Pienempien luokkien kärkimiehet ajavat ek:n läpi ensimmäisinä, WRC-luokan kärki vasta sitten.

Kello 14.03: Suomalaisittain rallin suurin jännitys katosi jo perjantaina aamulla, kun Kalle Rovanperä ajoi ykkös-ek:lla ulos eikä päässyt enää jatkamaan kilpalua. Alemmissa luokissa on kuitenkin riittänyt sinivalkoista väriä - ja ihan kärkisijoilla asti.

WRC2-luokassa Teemu Suninen on kiinni kakkossijassa,  WRC3-luokassa kakkossijassa on kiinni Emil Lindholm. Junioriluokassa Lauri Joona on ennen viimeistä ek:ta kolmantena.

Yhteistä kaikille kolmelle on, että heidän lähimmät uhkaajansa ovat erittäin kaukana, eli sijoituksen pitämiseen riittää viimeisellä ek:lla puhdas veto.

Kello 14.01: Historian ensimmäinen, äärimmäisen viihdyttävä, jännittävä ja tapahtumarikas Kroatian MM-ralli on enää loppuhuipennusta vaille. Rallin viimeisellä ek:lla on mittaa 14,09 kilometriä, ja siltä jaetaan tuttuun tapaan lisäpisteitä MM-sarjaan: viisi ek: nopeimmalle, yksi ek:n viidenneksi nopeimmalle.

EK 19

TULOKSET:

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:

1.

Thierry Neuville

Hyundai

13:59,0

2.

Elfyn Evans

Toyota

+0,4

3.

Sébastien Ogier

Toyota

+1,5

4.

Adrien Fourmaux

M-Sport

+12,1

5.

Takamoto Katsuta

Toyota

+14,2

6.

Ott Tänak

Hyundai

+15,9

7.

Craig Breen

Hyundai

+19,3

8.

Gus Greensmith

M-Sport

+21,8

KOKONAISTILANNE:

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:

1.

Elfyn Evans

Toyota

2.43:05,0

2.

Sébastien Ogier

Toyota

+3,9

3.

Thierry Neuville

Hyundai

+8,0

4.

Ott Tänak

Hyundai

+1:23,6

5.

Adrien Fourmaux

M-Sport

+3:01,4

6.

Takamoto Katsuta

Toyota

+3:18,4

7.

Gus Greensmith

M-Sport

+3:39,3

8.

Craig Breen

Hyundai

+4:29,1

Kello 12.17: Teemu Sunisen kakkossija WRC2-luokassa alkaa sinetöityä. Kolmantena ollut Nikolai Grjazin pyörähtää 19. ek:lla katolleen. 

Kello 11.59: Ogier jää tällä pätkällä kolmanneksi. Neuvillen pätkäpohjiin tulee eroa 1,5 sekuntia. Kokonaistilanteessa Ogier pitää Neuvillen takanaan 4,1 sekunnin erolla. Evansin johtomarginaali on 3,9 sekuntia.

Ogier ei ole puheliaalla päällä. Taitaa 7-kertaista mestariakin vähän jännittää.

Kello 11.56: Evans maalissa. 0,4 sekuntia tappiota Neuvillelle. Kokonaistilanteessa belgialainen on 8,0 sekunnin päässä.

– Alamäkiosuus on vaikea, pitää arvailla, miten paljon siellä on soraa.

Kello 11.53: Neuville on kolmannessa väliajassa 1,2 sekuntia Evansia nopeampi. Samalla Neuville on maalissa. Hän on 12,1 sekuntia muita jo ajaneita nopeampi. Ogier taistelee. Hän on toisessa väliajassa 1,4 sekuntia Neuvillea hitaampi.

– En voi tehdä enempää, Neuville sanoo ek:n päätteeksi.

Kello 11.50: Ogier on ensimmäisessä väliajassa tasoissa Evansin kanssa. Eroa Neuvilleen 0,5 sekuntia.

Kello 11.47: Neuville on ensimmäisessä väliajassa Evansia nopeampi. Ogieria odotellaan.

Kello 11.26: Rallin toiseksi viimeinen ek on käynnissä. Pierre-Louis Loubet ja Craig Breen ovat startanneet pätkälle.

Kello 11.21: Toyotan tallipäällikkkö Jari-Matti Latvala uskoo, että Ogier voi yhä taistella jopa voitosta. Latvala kommentoi WRC All Liven haastattelussa aamun tapahtumia.

Latvalan mukaan Ogierin kilpailu ei ole vaarassa, sillä auto kyllä toimii. Tätä voi pitää huojentavana tietoja Toyotan kannalta, joka on vielä kiinni täydessä pistepotissa.

– Vauriot ovat selvästi nähtävissä; kartturin ovi ei ole täysin sillä paikalla, missä sen pitäisi olla. Suorituskyvyn ja tekniikan puolesta kaikki on hyvin.

– Insinöörit ja suunnittelijat tekevät paljon töitä saadakseen aerodynamiikan toimimaan. Se on vahingoittunut. Ilma ei virtaa kovassa vauhdissa niin kuin sen pitäisi, eivätkä vauriot ainakaan helpota tilannetta. On vaikea sanoa, paljonko se vaikuttaa vauhtiin.

Ogierin kartturi Julien Ingrassia joutuu turvautumaan laskettelulaseihin.

– Jos katsoo tarkasti, näkee, että siellä on pieni rako oven tai ikkunan ja auton rungon välissä. Sieltä virtaa ilmaa autoon, ja se saattaa häiritä katturia. Myös pölyä saattaa tulla sisään. Siksi on hyvä käyttää laseja, ettei silmät häiriinny. Sillä voi olla vakavat seuraukset, jos kartturi lukee väärää riviä.

– Tunnen Sébastienin hyvin. Tämä onnettomuus ei anna parasta fiilistä, mutta hän on todellinen ammattilainen. Nyt on ollut hyvä tilaisuus nollata tilanne. Olen yhä luottavainen, että hän pystyy taistelemaan jopa voitosta. Neuville on kärkkymässä, ja kaksi pätkää on jäljellä. Minulla itselläni alkaa olla vaikeaa. Voin kertoa, että olen kävellyt paljon ja juonut kahvia. On vaikeaa, kun ei voi tehdä itse mitään.

Kello 11.14: Autojen aerodynamiikkaan keskittyvän WRC Wings -sivuston tekemän selvityksen mukaan kolari ei välttämättä vaikuta Ogierin auton aerodynamiikkaan - ainakaan kovin selvästi.

Kello 11.13: Ralli jatkuu aivan pian, ja samalla nähdään, pystyykö Ogier vielä vastaamaan Evansin ja Neuvillen vauhtiin aamun kolaristaan huolimatta. Vuorossa on rallin pisin, toistamiseen ajettava 25,20 kilometrin mittainen pikataival.

EK 18

TULOKSET:

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:

1.

Elfyn Evans

Toyota

8:18,4

2.

Thierry Neuville

Hyundai

+3,5

3.

Sébastien Ogier

Toyota

+7,0

4.

Craig Breen

Hyundai

+9,6

5.

Takamoto Katsuta

Toyota

+17,4

6.

Ott Tänak

Hyundai

+20,9

7.

Pierre-Louis Loubet

Hyundai

+24,2

8.

Gus Greensmith

M-Sport

+40,4

9.

Adrien Fourmaux

M-Sport

+1:12,1

KOKONAISTILANNE:

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:

1.

Elfyn Evans

Toyota

2.29:05,6

2.

Sébastien Ogier

Toyota

+2,8

3.

Thierry Neuville

Hyundai

+8,4

4.

Ott Tänak

Hyundai

+1:08,1

5.

Adrien Fourmaux

M-Sport

+2:49,7

6.

Takamoto Katsuta

Toyota

+3:04,6

7.

Gus Greensmith

M-Sport

+3:17,9

8.

Craig Breen

Hyundai

+4:10,2

Kello 10.52: WRC3-luokassa Emil Lindholm jatkaa kakkossijalla. Junioriluokassa Lauri Joona putosi kolmanneksi.

Kello 10.50: WRC2-luokassa Teemu Sunisella voisi vielä olla orastava mahdollisuus voittoon. Luokkaa johtava Mads Östberg raportoi ek-maalissa jarruongelmista. Östberg hävisi Suniselle reilut 10 sekuntia, ja hänen johtomarginaalinsa kutistui 39 sekuntiin.

– En tiedä, mitä tapahtui, mutta tämä on aika ongelmallista, Östberg sanoi.

Nikolai Grjazin on 14,6 sekunnin päässä Sunisesta.

Yleiskilpailussa kolmikko on sijoille 9–11.

Kello 10.18: Tässä on Ogierin auton vaurioihin johtanut tilanne:

Kello 10.14: Taaempana Adrien Fourmaux hävisi yli minuutin kärjelle ajettuaan lyhyesti ulos.

Kello 10.11: Ogier häviää Evansille 7,0 sekuntia, ja hän putoaa toiseksi 2,8 sekunnin päähän tallikaveristaan.

– On ollut vaikea aamu, mutta ei tämä ole ohi. Luulen, että vauriot ovat ihan ok.

Ogierin elekieli sanoo jotain ihan muuta...

Kello 10.09: Evans on nousemassa kilpailun kärkeen. Auton vauriot tuntuvat vaikuttavan Ogierin vauhtiin. Pian kuulemme, mitä siirtymällä oikein tapahtui.

Kello 10.08: Evans lyö Neuvillen 3,5 sekunnilla ja kasvattaa eron kokonaistilanteessa 8,4 sekuntiin. Autoaan vaurioittanut Ogier on jäämässä Evansista muutaman sekunnin...

Kello 10:04: Neuville tekee pohjat, mutta Evans on väliajoissa nopeampi.

Kello 9.41: Päivän toinen ek on täydessä vauhdissa. Loubet ja Breen ovat startaneet.

Kello 9.38: Toyota vahvistaa, että Ogier oli onnettomuudessa siirtymällä ennen 17:ttä ek:ta. Auto vaurioitui, mutta mikä tärkeintä: kukaan ei loukkaantuut, ja Ogier pystyy jatkamaan kilpailua.

EK 17

TULOKSET:

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:

1.

Elfyn Evans

Toyota

14:04,5

2.

Thierry Neuville

Hyundai

+1,4

3.

Sébastien Ogier

Toyota

+2,7

4.

Takamoto Katsuta

Toyota

+7,6

5.

Adrien Fourmaux

M-Sport

+15,0

6.

Craig Breen

Hyundai

+15,7

7.

Ott Tänak

Hyundai

+16,3

8.

Gus Greensmith

M-Sport

+20,6

KOKONAISTILANNE:

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:

1.

Sébastien Ogier

Toyota

2.20:43,0

2.

Elfyn Evans

Toyota

+4,2

3.

Thierry Neuville

Hyundai

+9,1

4.

Ott Tänak

Hyundai

+51,4

5.

Adrien Fourmaux

M-Sport

+1:41,8

6.

Gus Greensmith

M-Sport

+2:41,7

7.

Takamoto Katsuta

Toyota

+2:51,4

8.

Craig Breen

Hyundai

+4:04,8

Kello 9.19: Teemu Sunisen kakkospaikka WRC2-luokassa on vaarassa. Nikolai Grjazin nousee jo 1,5 sekunnin päähän.

Kello 9.14: Ogierin auto vaurioitui jo ennen ek:n alkua:

Kello 8.58: Ogier ei ota riskejä. Hän häviää Evansille 2,7 ja Neuvillelle 1,3 sekuntia. Ogierin johtomarginaali Evansiin kutistuu 4,2 sekuntiin, ja Neuvillekin on vain 9,1 sekunnin päässä.

Kello 8.55: Evans lyö Neuvillen 1,4 sekunnilla. Kaksikon välinen ero on nyt 4,9 sekuntia.

Kello 8.52: Neuville maalissa. Hän on tietysti tässä vaiheessa nopein, mutta Evans ja Ogier ovat vasta tulossa. Evans on väliajoissa nopeampi, Ogier ensimmäisessä väliajassa vähän hitaampi.

– Ylämäet tulivat hyvin, mutta alamäissä auto puski aika paljon. En pystynyt pitämään vauhtia yllä. Tie on aika likainen, ja yritin mukauttaa ajamistani olosuhteisiin. En ole varma, riittääkö tämä, mutta tein parhaani.

Ylämäkiosuudella Neuville oli nopein.

Kello 8.50: Tänak jää ek-maalissa 8,7 sekuntia Katsutasta. Evans on ek:n puolivälissä Neuvillea nopeampi.

Kello 8.46: 18,39 kilometrin väliajassa Tänak on 5,5 sekunnin päässä Katsutasta. Taitaa olla niin, että Tänak säästelee Power Stagelle. Adrien Fourmaux on 50 sekunnin päässä Tänakista kokonaiskilpailusta.

Kello 8.45: Ott Tänakin alku on verrattain varovainen. Hän on ek:n puolivälissä 2,7 sekunnin päässä Katsutasta.

Kello 8.39: Hyundain kolmatta autoa ajavalla Craig Breenillä on ollut vaikea kilpailu. Hän ajaa Hyundain WRC-autoa ensimmäisen kerran kunnon asfalttikisassa MM-tasolla. Breenin edellisestä asfalttikisasta MM-sarjassa on kulunut kaksi ja puoli vuotta. 17. ek:n maalissa Breen on 12 sekuntia nopeampi kuin Loubet, mutta 8 sekuntia hitaampi kuin Takamoto Katsuta.

– Tämä oli yksi huonoimmista erikoiskokeista, mitä olen koskaan ajanut. Minulla ei ollut lainkaan luottoa, Breen harmitteli.

Kello 8.36: WRC2-luokassa M-Sportin Teemu Suninen starttaa päätöspäivään toiselta sijalta. Ero Mads Östbergiin on kuitenkin yli minuutin. Eilen ohjaustehostimen viasta kärsinyt Nikolai Grjazin on 15 sekunnin päässä Sunisesta. Kolmikko on yleiskilpailussa sijoilla 9–11, eli Suninen on kiinni MM-pisteessä.

WRC3-luokassa Emil Lindholmin kakkossija näyttää jotakuinkin varmalta. Eroa eteenpäin on 46 sekuntia ja taaksepäin yli kaksi minuuttia.

Junioriluokassa Lauri Joona on niin ikään toisella sijalla. Eroa eteenpäin on 20 sekuntia ja taaksepäin vain 5 sekuntia. Joona on vasta opettelemassa asfalttiajamisen saloja, joten suoritusta voi pitää vähintäänkin kelvollisena.

Kello 8.26: Kaikki katseet kohdistuvat tänään voittotaisteluun. Neuville vihjasi aamun WRC All Live -haastattelussa olevansa valmis hyökkäämään. Ogier muistutti sanoistaan ennen rallia; hänen mukaansa palkintokorokesijoitus olisi hyvä tulos.

Ogier painotti ajavansa voitosta, mutta hän huomautti myös, että voitto Kroatiassa tietäisi MM-sarjan kärkipaikkaa ja samalla aura-auton roolia kuukauden päästä Portugalissa.

Ogierin ja Neuvillen välissä puristuksissa oleva Evans sanoi katsovansa mieluummin eteenpäin kohti Ogieria kuin varovansa selkänsä takana vaanivaa Neuvillea.

Kello 8.20: Päivän ensimmäinen ek on käynnissä. Ensimmäisenä reitille starttaa Pierre-Louis Loubet, joka ajoi eilen iltapäivällä ulos iltapäivän toisella, rallin 14. erikoiskokeella.

Tässä päivän ajojärjestys:

1.

Loubet

2.

Breen

3.

Katsuta

4.

Greensmith

5.

Fourmaux

6.

Tänak

7.

Neuville

8.

Evans

9.

Ogier

Kello 8.16: Ja rengasvalinnoista puheen ollen: ne ovat nyt selvillä. Valinta ei tainnut olla kovin vaikea, sillä kaikki kärkikuljettajat ottivat mukaansa kuusi kovaa rengasta. Adrien Fourmaux'n ja Pierre-Louis Loubet'n valinta oli 4 kovaa ja 2 pehmeää rengasta.

Kovan renkaan valintaa puoltaa myös se, että kun päätöspäivä on näinkin pitkä, kovat renkaat kestävät parhaiten rallin päättävälle Power Stagelle, jolta kaikki haluavat lisää pisteitä.

Kello 8.13: Jos rengasvalinnat osoittautuivat lauantaiaamuna ratkaiseviksi, samaa voi sanoa tästä päivästä. Neljän ek:n välissä ei ole lainkaan päivähuoltoa, eli sillä mennään, mitä aamulla valitaan.

Lämpötila ensimmäisen ek:n alussa on muutaman asteen verran plussalla, ja edempänä ek:lla on ennakkotietojen mukaan vielä kylmempää.

Kello 8.07: Hyvää huomenta ja tervetuloa jännittämään kauden kolmannen MM-rallin voittotaistelua! Lähtökohdat päivään ovat erittäin mielenkiintoiset. Kolmen kärki mahtuu noin 10 sekunnin sisään. Toyotan Sébastien Ogier johtaa ennen tallikaveriaan Elfyn Evansia ja Hyundain Thierry Neuvillea.

Neljäntenä oleva Ott Tänak on jo puolen minuutin päässä tallikaveristaan Neuvillesta.

Tilanne päätöspäivään lähdettäessä:

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:

1.

Sébastien Ogier

Toyota

2.06:35,8

2.

Elfyn Evans

Toyota

+6,9

3.

Thierry Neuville

Hyundai

+10,4

4.

Ott Tänak

Hyundai

+37,8

5.

Adrien Fourmaux

M-Sport

+1:29,5

6.

Gus Greensmith

M-Sport

+2:23,8

7.

Takamoto Katsuta

Toyota

+2:46,5

8.

Craig Breen

Hyundai

+3:51,8


Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja