Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tallipomolta tylyä tekstiä raskaan epäonnistumisen jälkeen, tähtikuljettaja rauhoittelee: "Häntä ei kannata kuunnella"

1:47Hurjaa rallirytinää! Kalle Rovanperä rajusti ulos heti Kroatian MM-rallin alussaKalle Rovanperän kilpailu päättyi jo perjantaiaamuna ulosajoon kovasta vauhdista.imago images / Eibner/ All Over Press
Julkaistu 24.04.2021 13:41
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Hyundain tallipäällikkö Andrea Adamo oli pahalla päällä Kroatian MM-rallin lauantaiaamupäivän jälkeen.

SEURANTA: Jari-Matti Latvalan joukot tekevät tuhoisaa jälkeä, Hyundai maksaa kovaa hintaa valinnoistaan – MTV Urheilu seuraa Kroatian MM-rallia

Thierry Neuville ja Ott Tänak lähtivät aamupäivän neljälle erikoiskokeelle yleiskilpailun sijoilla yksi ja neljä, mutta kun autot ja kuljettajat palasivat päivähuoltoon, Hyundai-kaksikko löytyi sijoilta kolme ja neljä.

Toyotan Sébastien Ogier ja Elfyn Evans olivat aamupäivän kaksi nopeinta kuljettajaa, ja he lunastivat hyvän vauhtinsa myötä itselleen sijat yksi ja kaksi.

Tänak hävisi Ogierille aamupäivän aikana 13,3 sekuntia, Neuville peräti 27,3 sekuntia. Erot selittyvät rengasvalinnoilla. Toyota lähetti kaikki kuljettajansa matkaan viidellä kovalla renkaalla, Hyundain valinta oli kaksi kovaa ja kolme pehmeää rengasta.

Väärään rengasvalintaan havahduttiin Hyundain tiloissa jo aamun ensimmäisen erikoiskokeen ensimmäisellä puoliskolla, kun Neuville oli väliajoissa seitsemän sekunnin päässä Ogierista.

– Ajattelin silloin, että me – tai minä, joka olen vastuussa – olemme tehneet suuren virheen, tallipäällikkö Adamo sanoi WRC All Liven haastattelussa.

Toimittaja Becs Williams yritti kannustaa Adamoa toteamalla, että rengasvalintojen tekeminen uusilla Pirellin renkailla on vaikeaa; perjantaina kova rengas oli väärä valinta, nyt se oli oikea.

Adamoa ei edelleenkään hymyilyttänyt.

– Siksi meidän pitäisi olla ammattilaisia. Jos haluaa voittaa maailmanmestaruuden, vaikka se on vaikeaa, ei pitäisi tehdä virheitä. Monta kertaa, kun rengasvalinnan tekeminen on ollut vaikeaa, olemme onnistuneet tekemään väärän valinnan. Minun pystyttämäni organisaatio ei selvästikään toimi, ja otan vastuun siitä. Minun on parempi laittaa perseeni liikkeelle ja ratkaista ongelma.

Eikä Adamo ollut erityisen innokas avaamaan prosessia, joka rengasvalinnan tekemiseen johtaa.

– Ennen kuin alan selittää prosessista, olisi varmaan parempi, että ymmärtäisin sitä paremmin, koska selvästikään prosessi ei nyt toimi.

Adamo myös korosti, ettei rengasvalinnoissa voi luottaa riskeihin, vaan valinnat on pystyttävä perustelemaan.

– Jos haluaa voittaa maailmanmestaruuden, ei voi luottaa uhkapeliin. Jos niin olisi, palkkaisin ihmisiä Monte Carlon kasinolta, en insinöörejä. Emme tee työtämme niin kuin se pitäisi tehdä.

Hyundain peli ei ole vielä kokonaan menetetty. Neuville oli perjantaina hyvässä vauhdissa, ja hänen eronsa kärkeen on nyt 19,6 sekuntia.

– Meidän täytyy pyytää Thierryä ja Ottia tekemään ihmeitä, korjaamaan minun virheeni.

Tänak pehmenteli myöhemmin Adamon lausuntoja. Hänen mukaansa vastuuta rengasvalinnoista ei voi sälyttää tallipäällikön harteille.

– Adamoa ei kannata kuunnella kovin paljon. Hän on aina erittäin kriittinen itseään kohtaan. Kaikki ei ole hänestä kiinni.

– Ei se loppujen lopuksi niin huono valinta ollut. Ensimmäiselle ek:lle valinta oli huono, mutta sen jälkeen se oli siinä ja siinä. Ei se siis mikään mahtava valinta ollut, mutta ei varmasti niin huono kuin hän selittää.

Lisää aiheesta:

Hyundai isoissa ongelmissa Kanarialla – kuljettajakolmikko huuli pyöreänä: "Todella vaativaa"Sébastien Ogierilta uhmakas reaktio kohuttuun rangaistukseen – Jari-Matti Latvalakin sai osansaSébastien Ogier antoi taas näytteen erikoiskyvystään – kovin kilpakumppanikin kehaisi: "Paras kaikista"Sebastien Ogier murjaisi roisin vitsin uusista ralliautoista – vihjasi myös omasta tulevaisuudestaan: "En ole varma, tykkääkö vaimoni tuosta lauseesta!"Kilpailijatiimin ratkaisu hämmästytti Jari-Matti Latvalaa – ”En missään tapauksessa odottanut tätä”Thierry Neuvillella oli Monte Carlon MM-rallissa ylivertainen apulainen: tunnettu toimittaja ikuisti upean hetken – "Miten siistiä tämä on?"
RalliUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • 07:11
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä teki "erikoisen päätöksen" – suomalaistähti haastajan asemassa: "Ei se ainakaan helpota"

  • Eilen09:12
    MM-ralli

    Juha Kankkuselta raju laskelma: "Jos Jari-Matti olisi pystynyt..."

  • 1.11.10:53
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä valmistautunut kunnon selkäsaunaan: "Otan turpaan"

  • 1.11.08:02
    MM-ralli

    Suomen rallilegenda autonsa apuvälineestä: "Täysin laiton"

  • 31.10.19:47
    MM-ralli

    Esapekka Lappi kommentoi Kalle Rovanperän lähtöä – MM-sarjalle rajusti rapaa