Varastettujen autojen kuljetus Venäjälle järjestäytynyttä

Varastettuja autoja yritetään viedä Venäjälle yhä ammattimaisemmin ottein. Vaikka rajavartiosto ehtii tarkastaa vain murto-osan vientiautoista, jää kaakkoisrajalla varastettu arvoauto kiinni keskimäärin joka viikko. Viimeksi Vaalimaalla raja-aseman häkkiin päättyi saksalaisen miljoonamersun matka.

- Auto tuli meille venäläisen mieshenkilön kuljettamana. Huomiota kiinnitti auton arvo, ja otimme sen otimme tarkempaan tarkastukseen. Tällä kertaa se tuotti tulosta, sanoo rajavartija Sami Tolmunen Kaakkois-Suomen rajavartiostosta.

Tämän vuoden mallia oleva, lähes 200 000 euron arvoinen loistomersu on varastettu Saksasta. Sitä, kuten muitakin Vaalimaalle pysäytettyjä arvoautoja, on peukaloitu rajavartijoiden erehdyttämiseksi.

- Tunnistetiedot muutetaan ammattipajoilla ja rekisteriotteet väärennetään huippuväärentäjien avulla. Ajoneuvorikollisuus on ammattimaista rikollisuutta, Tolmunen sanoo.

Esimerkiksi Vaalimaalla rajan ylittää 100- 500 vientiautoa. Vain 10-20 ajoneuvoa ehditään tehotarkastamaan henkilöstön vähyyden vuoksi.

- Se on profilointia. Jos henkilön, ajoneuvon ja matkareitin kolmio ei ole yhteen sopiva, silloin ajoneuvo otetaan tarkempaan tarkastukseen, kertoo rajavartiomestari Mikael Lehtonen.

Viime vuonna Kaakkois-Suomen raja-asemille pysäytettiin 50 varastettua arvoautoa. Tänä vuonna niitä otetaan kiinni vähintään yhtä paljon. Suurin osa tulee Saksasta, mutta varastettuja autoja saapuu jopa Atlantin takaa Kanadasta asti.

Ajoneuvojahdissa rajavartioston käytössä ovat sekä kansainväliset yhteydet että rekisteriotteen tunnistava uusin tekniikka.

Resurssipulassa rajavartiosto myöntää auliisti, että varastettuja autoja virtaa rajan yli. Kiinniotetut ovat yleensä kuriireja, jotka syyllistyvät törkeään kärkemisrikokseen. Tuomiota istutaan alle vuosi.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat