F1

F1

Koko kausi suorana C Moressa

Katso lisää

Valtteri Bottakselta ja Lewis Hamiltonilta nähtiin kauden kovin rähinä – mutta toimiko brittitähti rehdisti?

2:04
Eifelin GP:n startti: Valtteri Bottas pitää taistellen Lewis Hamiltonin takanaan.

Valtteri Bottas uskoo, ettei Lewis Hamilton ajanut tarkoituksella leveäksi Eifelin GP:n starttikiihdytyksen jälkeisessä avausmutkassa. Siinä Mercedes-tähdet kävivät kuluvan kauden kovimman sijoitustaiston. 

Paalulta lähtenyt Bottas joutui äärimmäisen koville tallikaverinsa paineessa kisan avausmutkassa. Hetken aikaa jo näytti, että Hamilton kuittaa ykköspaikan nimiinsä, mutta Bottas kaivoi itsensa vaikeista asemista britin edelle toiseen mutkaan tultaessa. 

– Uskon, että Lewis sai autonsa paremmin liikkeelle siitä viivalta. Sen takia hän pääsi sisäpuolelle. Minun ainoa mahdollisuus oli koittaa jarruttaa niin myöhään kuin mahdollista, Bottas selvitti MTV Urheilulle. 

– Huomasin, että Lewis jarrutti tosi myöhään ja tiesin, että hän menee väkisinkin pitkäksi. En usko, että hän tahallaan veti leveäksi.

Mercedes-kuskien välinen osuma oli lähellä. Tässä vaiheessa Bottas näytti kulmahammasta, mikä yllätti myös Hamiltonin

– Päätin, että en anna periksi siinä. Kaasulla vaan sieltä ulkopuolelta, niin onneksi pystyin pitämään paikan. Toiseen mutkaan pääsin sisäpuolella.  

Juttu jatkuu videon alla. 

1:40
Valtteri Bottaksen ja Lewis Hamiltonin välinen starttitaisto kuljettajien vinkkelistä katsottuna. 

Kaksikon asemat vaihtuivat päikseen kuitenkin 13. kierroksella, kun Bottaksen renkaat lukittuivat jarrutuksessa ja Hamilton paineli leveäksi valuneen tallitoverinsa ohi. Kyseiseen radan kohtaan oli tullut kevyttä sadetta.  

– Mutkaan tultaessa meni yhtäkkiä rengas lukkoon. Siinä oli hieman enemmän vettä kuin muualla. En osannut sitä ennustaa, kun piti painaa aika kovaa, sillä Lewis oli lähellä.

– Oma virhe, mutta olosuhteillakin oli aika paljon vaikutusta. 

Bottas kuitenkin uskoi vielä mahdollisuuksiinsa, sillä hän vaihtoi kahden pysähdyksen taktiikkaan, minkä hän uskoi olevan nopeampi vaihtoehto. Vielä virtuaalisen turva-autonkin aikana toivo eli, vaikka se hyödytti kärkipään kuskeja enemmän kuin Bottasta. 

Sitten toivo meni lopullisesti. 

– Virtuaalisen turva-auton aikana alkoi tehoja häviämään. Sitten kun pääsimme kisaamaan, tehoista oli enää noin puolet käytössä, Bottas selvittää keskeytystään. 

F1-kausi jatkuu ensi viikolla Portugalin Portimaossa. 

1:07
Valtteri Bottaksen kommentit kansainväliselle medialle pettymykseen päättyneen Eifelin GP:n jälkeen. 

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja