Väkivalta ja verkkorikollisuus näkyvät Rikosuhripäivystyksen asiakasmäärissä – kasvua viime vuodesta neljännes

Rikosuhripäivystyksen asiakasmäärä kasvoi viime vuonna selvästi. Päivystyksen palveluita käytti viime vuonna yli 22  000 ihmistä, mikä on 25 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Asiakkaista naisia oli lähes 80 prosenttia. Yksi päivystyksen asiakasmäärän nousua selittävä asia on Psykoterapiakeskus Vastaamon laajasti uutisoitu tietomurto, jonka seurauksena Rikosuhripäivystys sai 1  500 uutta asiakasta.

Kaiken kaikkiaan Rikosuhripäivystyksen palveluissa näkyi verkkorikollisuus, vaikka suurin asiakasryhmä ovat yhä lähisuhdeväkivallan uhrit.

–  Erityistä koronavuonna oli puhelinauttamisen voimakas kasvu, mitä vauhditti puhelinpalvelun aukioloaikojen laajentaminen, sanoo Rikosuhripäivystyksen toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg tiedotteessa.

Päivystyksen asiakasmäärät ovat viime aikoina nousseet vuosi vuodelta. Esimerkiksi vuonna 2017 asiakkaita oli alle 13  000.

Rikosuhripäivystyksessä toimii viitisensataa vapaaehtoista. Esimerkiksi Vastaamo-tapauksen yhteydessä puhelinpäivystyksessä oli kiireisimmän viikon aikana mukana noin 50 vapaaehtoista, päivystys tiedottaa.

Päivystyksen toimintaa ylläpitävät muun muassa Suomen Punainen Risti, Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja Ensi- ja turvakotien liitto sekä Mieli Suomen Mielenterveys ry. Pääasialliset rahoittajat ovat oikeusministeriö ja Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus Veikkauksen tuotoilla.

Lue myös:

    Uusimmat