Uusi alus Merenkurkun liikenteeseen pikaisesti

RG Line -varustamo pyrkii tuomaan uuden aluksen Vaasan ja Uumajan väliseen liikenteeseen jo loppuviikolla. Uusi alus on Saksasta hankittu matkustaja-alus, jonka oli alunperin määrä aloittaa reitillä vasta toukokuussa.

RG Line -varustamo yrittää saada uuden M/S Kahleberg -aluksensa liikenteeseen loppuviikolla. Kahlebergilla on menossa paraikaa perustarkastus, joka kestää ainakin pari päivää, kertoo RG Linen toimitusjohtaja Börje Lassfolk. Merenkulkuhallitus käy laivan läpi läpikotaisin. Laivaliikenne Vaasan ja Uumajan välillä on ollut poikki pian kaksi kuukautta.

Varustamossa ryhdyttiin selvittämään mahdollisuutta saada Kahleberg liikenteeseen pika-aikataululla sen jälkeen, kun Alandia-aluksen tulo reitille viivästyi kerta toisensa jälkeen. Alandia vuokrattiin sijaisalukseksi Casino Expressille, joka ajoi karille Uumajassa. Myös Alandia ajoi karille samoilla vesillä.

RG Line osti Kahlebergin saksalaisvarustamolta viime vuoden lopulla. Alun perin sen oli määrä aloittaa liikenne Vaasan ja Uumajan välillä toukokuun alussa. Sitä ennen aluksen matkustajatilat piti uusia.

Alus liikennöi nyt ensi alkuun rahtialuksena, jossa on vain 79 matkustajapaikkaa. Tuonnempana matkustajapaikkoja tulee 300 matkustajalle. Muutostyöt päästään tekemään sen jälkeen, kun Casino Express on saatu korjattua ja takaisin liikenteeseen.

Varustamolla on ollut kiire saada liikenne jatkumaan jo senkin vuoksi, että katkos vaarantaa laivaliikenteen tuen. Katkos ei saa edes ylivoimaisen esteen sattuessa ylittää kahta kuukautta. Määräaika umpeutuu 25. tammikuuta.

Keskusteluja on käyty rahoittajien kanssa myös siitä, maksetaanko liikenteelle nykyisen suuruista kuukausittaista tukea, vaikka sopimuksen minimivaatimus matkustajamäärästä ei täyty. Vähimmäisvaatimus tuelle on 300 matkustajaa, huomauttaa liikennesuunnittelija Rauno Matintupa Länsi-Suomen lääninhallituksesta. Suurin osa rahoittajista on kuitenkin ollut sitä mieltä, että tukea ei välttämättä tarvitse nipistää, koska kyseessä on tilapäinen järjestely, jatkaa Matintupa. Suomen valtion kantaa asiaan ei tosin vielä ole saatu.

Suomen valtio maksaa Merenkurkun henkilöliikenteelle tukea miljoona euroa vuodessa. Muita tukijoita ovat muun muassa Pohjanmaan liitto, Vaasan kaupunki ja Uumajan kunta, joiden yhteenlaskettu tukipotti on 272 000 euroa vuodessa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat