Ulkohuussi pitää pintansa – näin moni suomalainen ottaisi ulkovessan myös kotiinsa!

Vesikäyttöinen sisävessa horjuttaa ulkohuussin asemaa mökeillä – muttei paljoa. Mökin wc-tilojen tyylikkyys on miehille yhtä merkittävää kuin naisille.

Suomalaiset istuvat wc-pöntöllä keskimäärin 19,6 minuuttia päivässä – yli neljä minuuttia pidempään kuin ruotsalaiset. Eikä tässä vielä kaikki: kesällä moni viettää tuon ajan katsellen metsä- tai järvimaisemaa ulkohuussin ikkunasta.

Ihmisten asenteet mökkivessoja kohtaan ovat kuitenkin murroksessa. 

Saniteettialan toimija Geberitin teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan joka kolmannella suomalaisella on mökkioloissa käytössään vesikäyttöinen sisä-wc. Perinteinen ulko-wc ei silti vielä edusta katoavaa kansanperinnettä, sillä 80,6 prosenttia mökkeilevistä vastaajista kertoi, että heillä on yhä käytössään niin sanottu huussi.

Mökkioloissakin toivotaan mukavuutta

Kesän 2015 kyselytutkimuksen mukaan vaatimukset mökkivessan varustelua ja tyyliä kohtaan kasvavat. Samalla kynnys pihan perälle lähtemistä kohtaan nousee: 36,2 prosenttia vastaajista totesi, ettei pelkkä ulko-wc enää riitä heille. Varsinkin vanhempi väestö toivoo vaihtoehtoja ulkovessalle.

Yhteensä 28,4 prosenttia vastaajista pitää tärkeänä, että heillä on mökkioloissakin käytössä vesikäyttöinen sisävessa. Erityisesti tätä toivovat nuoret vastaajat. Kaikkiin mökkikohteisiin vesikäyttöistä sisävessaa ei ole kuitenkaan sijainnin ja olosuhteiden vuoksi mahdollista asentaa.

Lähes yhtä monelle on tärkeää, että wc-tilat ovat mökillä tyylikkäät ja nykyaikaiset. Sukupuolten välille ei tässä asiassa synny mielipide-eroa, vaan mökin wc-tilojen tyylikkyys on miehille yhtä merkittävää kuin naisille.

– Monet ovat valmiit panostamaan kesäasuntojen varustetasoon ja asumismukavuuteen. Mökeillekin haetaan jo samanlaisia sisustusratkaisuja kuin kotiin. Olemme toimittaneet seinä-wc:n asennuselementtejä myös mökeille, kertoo Geberitin markkinointikoordinaattori Kati Laakso.

Ulkohuussi käyttöön myös kotona?

Tutkimukseen vastanneista 66,8 prosenttia kertoi viettävänsä kesällä aikaa mökillä, joko omalla, suvun, ystävien tai vuokratulla. Innokkaimpia mökkeilijöitä ovat 18–22-vuotiaat. Innostus mökkeilyä kohtaan vaikuttaa laskevan iän myötä. Vanhimpien 56–70-vuotiaiden vastaajien keskuudessa mökkeilyä suosii vain 60,6 prosenttia.

Mökillä on...

  • Vesikäyttöinen sisävessa: 33,9 prosentilla kaikista mökkeilevistä vastaajista.
  • Ulkovessa: 80,6 prosentilla vastaajista.
  • Molemmat vessat: 17,7 prosentilla vastaajista.

Suomalaisesta sisusta kertonee, että 10,1 prosenttia tutkimuksen kaikista vastaajista olisi valmis ottamaan ulko-wc:n käyttöön myös kotioloissa. Miehet olivat ajatukselle hieman myönteisempiä kuin naiset. Sissihenkeä löytyy eniten 23–35-vuotiaiden ikäluokasta!

Wc-maku on muuttunut

Vaikka monet ovat valmiit tyytymään alhaisempaan mukavuustasoon mökillä, kotioloissa sisustusratkaisuille annetaan suuri painoarvo. Tutkimuksen mukaan 68,9 prosenttia suomalaisista pitää tärkeänä, että kotona wc-tilat ovat nykyaikaiset ja. Tyyliasiat kiinnostavat eniten nuoria aikuisia.

Perinteinen lattiaan kiinnitetty wc-pönttö on Suomessa edelleen yleisin vaihtoehto. Sellainen löytyy vastaajista 97 prosentin kotoa.

Euroopassa yleinen ja suosittu seinäkiinnitteinen pönttö on vasta vakiinnuttamassa asemansa Suomessa. Tällä hetkellä seinälle sijoittuva pönttö on Pohjoismaista yleisin Norjassa.



Suomessa seinä-wc edustaa vasta nousevaa trendiä, sillä jopa 33,9 prosenttia tutkimukseen vastanneista kertoo pitävänsä sitä tyylikkäämpänä ja hygienisempänä vaihtoehtona kuin perinteistä lattiakiinnitteistä pönttöä.

– Ihmisten sisustusmieltymykset ovat muuttumassa, mutta kulutusvalinnat seuraavat perässä. Aiemman vuoden 2014 tutkimuksemme mukaan noin neljännes suomalaisista suunnittelee kylpyhuoneremonttia: 15 prosenttia seuraavan kahden vuoden aikana, loput 11 prosenttia myöhemmin. Remonttien myötä seinä-wc tulee todennäköisesti yleistymään myös Suomessa, Laakso toteaa.




Geberitin teettämä kuluttajatutkimus kesäkuussa 2015. Otanta: 1033. Ikäjakauma: 18–70 vuotta. Geberitin pohjoismainen kuluttajatutkimus helmikuussa 2014. Otanta Suomessa: 1001. Ikäjakauma 18–74 vuotta.

Lähde: Saniteettialan toimija Geberit

Lue myös:

    Uusimmat