Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

TV-ohjelman kulisseissa: Sisu-historiaa ja 30 tonnia painava mörkö – jota Markku Alén ajoi kuin ralliautoa

Julkaistu 20.04.2015 13:39
Toimittajan kuva

Marko Terva-aho

Kyllä se vaan on niin, etteivät ne superautot ja kaupunkimaasturit aina jaksa kiinnostaa. Ihminen tarvitsee joskus paluun juurillensa, jotta se ymmärtäisi paremmin tätä päivää.

Minä ja Markku Alén olimme historiallisen aikamatkan tarpeessa. Kun näimme 50 vuotta vanhan Kontio-Sisu-kuorma-auton Parolannummen varuskunnan harjoituskentällä, innostuimme tuottajankin mielestä pitkästä aikaa.

– Me pojat ihastelimme tällaisia kuormureita aikoinaan Karkkilan kulmilla. Nää on äijä-laitteita, Markku nostalgisoi.

– Minäkin ihastelin näitä läpi 1970-luvun aina 1980-luvulle asti, totesin Kontion 64 vuoden historiaan ja samanikäiseen Aléniin viitaten.

Sora-autojen kuningas kiersi aktiivisesti maanteitä monet vuosikymmenet. Nyt Kontio-Sisu on ansaitulla eläkkeellä. Oittilaisen kuorma-autoharrastajan Hannu Sirolan entisöimä työkone vierailee nyt eri tapahtumissa, messuilla ja kuvauksissa. Vähän kuin Alén. Markkukin käy legenda-ralleissa, auto-ohjelmissa ja muistelee torikahviloissa ihmisten kanssa vanhoja Lancia-aikoja.

– Tämä menee Tervis jo v...tuilun puolelle, Markku otti kantaa.

– Mutta sekä sinä että Kontio olette iso osa suomalaista autoilukulttuuria, vastasin viipymättä.

– Kelpaa. Jatketaan kuvauksia, lisäsi Alén.

Kontio-Sisu oli todellakin työkone, sanan varsinaisessa merkityksessä. "Käsipelihommia", niin kuin Alén kommentoi. Ei ollut ohjaustehostinta. Jarrua sai todellakin painaa, ei vaan käytetty kengänpohjaa polkimilla. Vaihteen vaihto sujui seuraavasti:

1. Kytkin pohjaan
2. Vaihdekeppi vapaalle
3. Nosta kytkintä
4. Paina kytkintä
5. Vaihda vaihde

Muistisäännön lisäksi vaihdevälit olivat niin pienet, että Markku sai kuulla vieressäni erinäisiä kertoja epäonnistuneen vaihteenvaihdon tuomaa ilkeää rohinaa laatikosta.

Mutta kyllä oli tyylillä tehty. Kuljettajan työhuone eli ohjaamo oli terästä, ja ennen kaikkea valoisa. Tuulilasi oli kulmista pyöristetty, jotta näkyvyys olisi parempi. Kontion omistaja Sirolan Hannu on ollut tarkka siitä, että kuorma-auto mukailee alkuperäistä vuoden 1963 mallia. Silloin autossa oli jo kierroslukumittari. Eikä ollut läpivientiä, joten riippupolkimien alta ei tuivertanut kylmä viima eikä hiekkapöly. Ja edistyksellisyydestä kertoo myös se, että autoon sai lisälaitteena jo silloin tasauspyörästön lukituksen.

– Kyllä mä muistan kuinka Kontiot liukasteli tyhjällä kuormalla jäisillä teillä. Tasasuspyörästö lukitus on ollut kuskeille suuri apu, Markku muisteli.

– Täytyy muistaa, että silloin näillä joutui ajamaan ihan tosissaan. Tämän päivän kuskit kunnioittavat näitä pelejä, ja sen ajan kuljettajia. Tulen aina hyvälle tuulelle, kun näen näitä, Alén lisäsi.

Teknavin ajossa ollut Sisun maastokuorma-auto painaa noin 30 tonnia.

Kuvauspäivän kruunasi Sisun maastokuorma-auto E13TP 8x8. Nimestään huolimatta auto oli ohjaukseltaan yllättävän kevyt ja ennenkaikkea helppokäyttöinen.

– Ensin käännetään päävirtakatkaisimesta. Sitten vain avaimesta käyntiin. Käsijarru pois päältä ja automaattivaihteisto vie siihen suuntaan mihin ajetaan. Tosin jalka suoraksi, jotta saadaan Caterpillarin 440-hevosvoimaisesta moottorista kaikki irti, oli Alénin opastus laitteeseen.

Kuulostaa helpolta. Mutta se, että eteneminen on ketterää ja varmaa, vaikka etuakseleiden päällä on noin 30 tonnia painoa. Jokainen pyörä kuitenkin vetää ja akselia voidaan lukita.

– Kyllä ajoneuvon massa unohtuu tässä kepeydessä. Kun antaa vaan kaasua, niin ei ole pelkoakaan, että tämä jäisi johonkin kiinni, Markku hekumoi.

Kuorma-autoa käytetään materiaalikuljetuksiin ja vetotehtäviin, tutka-ajoneuvona ja ilmatorjuntatutkien alustoina. Sisulla on takataskussaan myös 10x10-tuote, joka on suunniteltu esim. öljykenttien hoitoon. Sisu on luovuttanut jo kaksi kappaletta uutta väkivahvaa tuotettaan Romanian Karpaattien öljykentille.

– Kyllä tätä vahvaa Sisun alustaa halutaan hyödyntää siviilipuolellakin. Hytin väri vaan muuttuu ja pituutta tulee neljä metriä lisää, ylpeili Sisu Auto Trucksin myynti-ja markkinointijohtaja Jani Koskinen.

Markulla ja minulla oli heti Sisulle parannusehdotuksia 8x8:lle.

– Sivuikkunoihin pyyhkijät, ehdotin viipymättä.

– 500 heppaa lisää laatikkoon, oli Markun odotettu kommentti.

– 440 hevosvoimalla mennään koko ajan limitillä. Pitäisi aina olla hiukan poweria varastossa", Alén jatkoi.

Testiajon aikana utelin Markulta hänen armeijataustaansa.

– Olin Santahaminan kuninkaallisessa kranaatinheitinkomppaniassa, hän kehuskeli.

– Siellä oli lisäkseni jääkiekkolegendat Seppo Repo ja Leuka Mononen.

– Mitä sinäkin siellä teit, kysyin hiukan ymmyrkäisenä.

– Olin lomilla. Mutta mulla oli kyllä kuninkaallinen palvelu. Kaikki pyörät vetivät, Markku nauroi.

Niin Markkua niin Markkua.

---

Markku Alénin ja Marko Terva-ahon Sisu-seikkailun ensiesitys oli Teknavin tv-ohjelmassa MTV3-kanavalla keskiviikkona 15.4.2015. Jos missasit jakson, niin sen voi katsoa Katsomo-palvelusta.

Lisää aiheesta:

Pöllöjä liikenteessä! Maikkarin kuvausautot vaihtuivat uusiin – kuvaajakonkari suunnitteli pöllömobiilien erikoisvarustelunVirolainen sähköauto ei ole isoille ihmisille, ja sen kyydissä naamakin tulee kipeäksi – otimme nopeat tyypit sympaattisesta NobestaSaako naapurin Bemaria kehua?Festarimoguli ajaa luksus-Mersulla – ja joutui polttamaan ensiautonsa penkinpäällisetEi olisi pitänyt juoda tuplaespressoa tyhjään vatsaan – ajossa remmiahdettu Lamborghini HuracanIdän luksusihme vuodelta -85 käy ja kukkuu yhä – MTV tapasi auton pitkäaikaisen kuljettajan
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 31.10.13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä