Tutkimuksen mukaan suomalaisten käsitykset laktoosi-intoleranssista ja laktoosittomista maitotuotteista ovat valistuneita.
TNS Gallup Oy:n toukokuussa 2012 tekemän tutkimuksen mukaan suomalaisilla on väärinkäsityksiä laktoosi-intoleranssista, vaikka perusasiat tunnetaankin hyvin. Valio Oy halusi tutkimuksella selvittää suomalaisten käsityksiä laktoosittomista maitotuotteista ja laktoosi-intoleranssista. Tutkimukseen vastasi 1047 suomalaista.
Laktoosi-intoleranssilla tarkoitetaan koettuja oireita, jotka johtuvat laktoosiin heikentyneestä imeytymisestä. Oireet ovat yksilöllisiä ja laktoosin sieto voi vaihdella aterioiden välillä – sen tietää 2/3 tutkimukseen vastanneista.
Useassa tapauksessa keskimääräistä paremmin perillä laktoosi-intoleranssin luonteesta ja laktoosittomien maitotuotteiden ominaisuuksista olivat naiset, nuorempi väestö ja hyvin koulutetut sekä itse laktoosi-intoleranssia kärsivät ja heidän perheenjäsenensä.
– Yli puolet päivittäistavaraostoista on naisten kontoilla. Tietämys ja tuntemus tulevat sitä kautta. Kauppahan on paikka jossa ostetaan automaattisesti niitä tuotteita, joita on totuttu ostamaan. Siellä voi myös viipyillä ja tutustua uutuuksiin. Maitotuotteita on helppo kokeilla, sillä ne ovat kohtuuhintaisia, Valion tiedottaja Taina Lampela-Helin pohtii.
Laktoosittomia maitotuotteita käyttää keskimäärin 28 prosenttia vastaajista. Käyttäjissä korostuu naiset ja 25–34-vuotiaat. Laktoosittomia maitojuomia, maitorahkoja ja jogurtteja käyttää joskus noin kolmannes 15–69-vuotiaista.


